Pagina 1 van 1

MaxxLube Hydrogin-on-demand

Geplaatst: 19.01.2011 - 13:15
door Doeke Dobma
Toevoeging van waterstof aan het brandstofmengsel zou tot 30% op je brandstofkosten besparen, meer vermogen leveren en je schadelijke uitstoot met 85% terugbrengen.

Zie: http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/

En nu jullie, zin of onzin?

Ik overweeg dit helemaal niet hoor, maar kwam een advertentie hiervan tegen op marktplaats. Ben benieuwd naar jullie mening, zit er een waarheid in of is het geheel uit de lucht gegrepen?

Geplaatst: 19.01.2011 - 13:26
door Ben
Ah, daar hebben we er weer eentje.

Ik schaal dat op hetzelfde niveau als: Tovergeld

Geplaatst: 19.01.2011 - 13:45
door MartenS40
Ziehier, seizoen 4, aflevering 10 - Exploding Pants

met dank aan onze mythbuster vrienden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/MythBusters_(seizoen_4)

waterstofbrandstofcellen - myth busted

De cel werkte niet met de auto. Bovendien zou dit een zeer duur alternatief zijn.

Geplaatst: 01.02.2011 - 23:41
door Melvin
Hoewel het van te voren al duidelijk is dat het niet kan werken, toch de site bekeken.

Even een paar kleine dingetjes berekend aan de hand van de gegevens op de site, waarmee het al heel ongeloofwaardig wordt. Hierbij is nog niet eens meegenomen dat de productie van waterstof door middel van elektrolyse meer energie kost dan het oplevert bij de verbranding:

Er zou 1L water per 1000km nodig zijn. Met 1L water kan je 111gram waterstof produceren. Deze hoeveelheid waterstof heeft een energie inhoud van 16MJ.

Stel je rijdt 1 op 10. Voor de 1000km zou je normaal 100L benzine nodig hebben. 100L benzine heeft een energie inhoud 3300MJ. Er wordt vermeld dat je 30% brandstof zou kunnen besparen. De besparing zou dan 990MJ aan energie uit benzine zijn door toevoeging van 16MJ aan energie uit waterstof :roll:

De site meldt dat een benzinemotor een rendement heeft van 25%. Voor de 1000km zou dan 25% van de energie ten goede komen aan de aandrijving van de auto. Er gaat dus 825MJ van de 3300MJ naar de wielen.

Voeg je waterstof toe, moet er nog steeds 825MJ naar de wielen. Door de 30% besparing en toevoeging van de waterstof komt er 2326MJ vrij bij de verbranding. Dit zou betekenen, dat het rendement van de motor nu ineens 35% is :roll:

Natuurlijk geloven we dat :twisted:

Geplaatst: 02.02.2011 - 07:43
door EVV
je vergeet nog een klein detail: Waar komt die 16 MJ vandaan om van 1 liter water 111gram waterstof te maken? Juist, uit de dynamo, en die aangedreven wordt door de motor die dus 16 MJ extra moet leveren. En waar komt die 16 MJ vandaan, uit de lucht ofzo? Iets met de wet "energie gaat nooit verloren" ofzo?

Geplaatst: 02.02.2011 - 17:02
door Melvin
Helemaal waar. Mijn punt was dat, zelfs al krijg je de waterstof cadeau (energietechnisch gezien ;) ), het niet werkt.

Maar, zoals je wilt, als je de 16MJ meeneemt in de vereiste mechanische energie over 1000km (100% rendement bij omzetting beweging naar elektriciteit en elektriciteit naar waterstof, dus eigenlijk moet het meer zijn) dan zou het rendement van de motor uit moeten komen op 36%.

Op zich zou het toevoegen van additieven aan de brandstof best kunnen leiden tot een verbetering van het motor rendement. Zoals octaanverhogende bestanddelen zorgen dat een motor efficienter kan werken, zonder dat de verbrandingswaarde van de brandstof hoger is. Echter een rendementsverbetering van 25% naar 36% door toevoegingen is vergezocht.

Geplaatst: 02.02.2011 - 19:28
door Richo
naast de berekeningen van Melvin is de site zeer slecht gemaakt.
Bij openen van de site is al meteen een admin login te zien wat niet zichtbaar zou mogen zijn op een professionele site, alsmede zie je ook dat het woord kontakt met oude spelling is geschreven (aangezien het nu contact is).
De video sectie laat reclame en promotie materiaal zien van andere bedrijven zonder een disclaimer dat ze dit mogen.
De inbouwkits zijn spotgoedkoop voor het rendement en vooral hedendaags is nergens meer plaats onder een motorkap voor dergelijke inbouw kit. Laat ik ook uit ervaring spreken dat een Chrysler pacifica NERGENS plaats heeft voor dergelijke inbouw kit
De inbouw kits zijn ook gesorteerd op cilinder inhoud wat niks te maken zou moeten hebben behalve de capaciteit van de pompen en elektrolyse proces, terwijl ze eigenlijk op type brandstof gesorteerd moeten worden en misschien op aantal pk's en Nm.
Al deze tegenstrijdigheden misschien toch es voor de grap contact opnemen met een van de inbouwers:)

link naar marktplaats add