Balanceren is niet altijd balanceren...
Geplaatst: 20.01.2011 - 11:53
Sinds ik in november 4 nieuwe banden heb gekregen was er plotseling een trilling in de auto. Ik kon eigenlijk niet goed vaststellen of dit nu voor of achter was. Het stuur trilde niet, dus ik nam aan dat achter moest zijn.
Garage adviseerde eerst even door te blijven rijden zodat de band zich goed kon zetten. Hierna terug naar de garage, achterbanden opnieuw uitgebalanceerd, en helaas, het probleem bleef. Die week daarna maar weer terug, ook de voorwielen laten uitbalanceren. Weer geen soelaas.
Toen heb ik het de kerstvakantie maar even laten rusten, hoefde toch niet zoveel te rijden. Ik dacht ondertussen "ben ik nu zo kritisch?". toen op een gegeven moment mijn bijrijder het ook opmerkte dacht ik, tja, het was ook gewoon goed tot de bandenwissel...
Toch maar wéér terug naar de garage. Heeft hem een middagje gehad en in totaal 30 km mee gereden, en ook de banden omgewisseld van voor naar achter om te zien of het probleem dan ook wisselde. Daarna alle 4 nog eens uitgebalanceerd, en wat denk je? Het probleem opgelost?
Helaas, het was niet eens hetzelfde gebleven, maar ook nog erger geworden. Maar omdat de banden van voor naar achteren gewisseld waren en het stuur nog altijd niet echt trilde, kon het volgens hem onmogelijk aan de banden liggen. Hij wilde wel verder zoeken wat het dan kon zijn, maar dan werd het een zoekplaatje en ging het geld kosten.
Nu is deze garage een goede kennis van me, heeft me al heel vaak geholpen en ik mag er ook altijd zelf sleutelen. Deze heeft dus het beste met mij voor, en alle 3 keren dat ik terugkwam viel het onder service. Ik begon het ook vervelend te vinden omdat ik het gevoel kreeg dat ik te kritisch was, ik wilde hem ook niet teveel aanvallen.
Ben toen toch maar even naar de bandenspecialist geweest. En wat bleek? Alleen eenmalig 4x uitbalanceren á 50 euro heeft het probleem helemaal opgelost! Compleet trillingsvrij zoals hij voor de bandenwissel ook was. Heerlijk gewoon, en het lag dus niet aan mij.
Nu vraag ik je, hoe is dit mogelijk? Mijn garage heeft naar eigen zeggen nooit problemen met mensen die terugkomen vanwege trillingen. Dus waar heeft het dan aan gelegen? En hoe kon ik het dat mijn stuur niet trilde, zelfs niet na het omwisselen van de banden van voor naar achter?
Heel appart, ben benieuwd of iemand een idee heeft.
Garage adviseerde eerst even door te blijven rijden zodat de band zich goed kon zetten. Hierna terug naar de garage, achterbanden opnieuw uitgebalanceerd, en helaas, het probleem bleef. Die week daarna maar weer terug, ook de voorwielen laten uitbalanceren. Weer geen soelaas.
Toen heb ik het de kerstvakantie maar even laten rusten, hoefde toch niet zoveel te rijden. Ik dacht ondertussen "ben ik nu zo kritisch?". toen op een gegeven moment mijn bijrijder het ook opmerkte dacht ik, tja, het was ook gewoon goed tot de bandenwissel...
Toch maar wéér terug naar de garage. Heeft hem een middagje gehad en in totaal 30 km mee gereden, en ook de banden omgewisseld van voor naar achter om te zien of het probleem dan ook wisselde. Daarna alle 4 nog eens uitgebalanceerd, en wat denk je? Het probleem opgelost?
Helaas, het was niet eens hetzelfde gebleven, maar ook nog erger geworden. Maar omdat de banden van voor naar achteren gewisseld waren en het stuur nog altijd niet echt trilde, kon het volgens hem onmogelijk aan de banden liggen. Hij wilde wel verder zoeken wat het dan kon zijn, maar dan werd het een zoekplaatje en ging het geld kosten.
Nu is deze garage een goede kennis van me, heeft me al heel vaak geholpen en ik mag er ook altijd zelf sleutelen. Deze heeft dus het beste met mij voor, en alle 3 keren dat ik terugkwam viel het onder service. Ik begon het ook vervelend te vinden omdat ik het gevoel kreeg dat ik te kritisch was, ik wilde hem ook niet teveel aanvallen.
Ben toen toch maar even naar de bandenspecialist geweest. En wat bleek? Alleen eenmalig 4x uitbalanceren á 50 euro heeft het probleem helemaal opgelost! Compleet trillingsvrij zoals hij voor de bandenwissel ook was. Heerlijk gewoon, en het lag dus niet aan mij.
Nu vraag ik je, hoe is dit mogelijk? Mijn garage heeft naar eigen zeggen nooit problemen met mensen die terugkomen vanwege trillingen. Dus waar heeft het dan aan gelegen? En hoe kon ik het dat mijn stuur niet trilde, zelfs niet na het omwisselen van de banden van voor naar achter?
Heel appart, ben benieuwd of iemand een idee heeft.