Pagina 1 van 1
Afremmen op de motor: verschil tussen benzine en dieselmotor
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:05
door manneke-D
Bij het uitrijden danwel afremmen op de motor, voor bijvoorbeeld het stoplicht, merk ik een verschil tussen mijn vorige auto (S40 1.

en mijn huidige (V50 1.6d). De laatstgenoemde remt minder krachtig af op de motor.
Althans, zo voelt het wel.
Klopt dit, en zo ja, hoe komt dat dan?
Je zou zeggen: een dieselmotor heeft een hogere compressie, dus ...
Of ligt het aan het vliegwiel, de overbrenging in de versnellingsbak, iets anders?
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:13
door Ramon&Ramon
Dat komt inderdaad door de veel hogere compressie,heeft niets met het vliegwiel te maken,wel met een andere overbrenging dan een benzine motor..
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:39
door Quota
Gehoortechnisch daalt de dieselmotor langzamer in de toeren dan een benzinemotor, maar dat heeft meer met de eindoverbrenging te maken. mijn ervaring is dat een diesel juist iets sneller snelheid kwijtraakt bij gas los dan een bezine, maar misschien is het wel veel te lang geleden dat ik benzine heb gereden?
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:45
door Oceanracer
Bij een gelijke versnellingsbak zal een diesel inderdaad meer op de motor afremmen dan een benzinemotor. Een zwaarder vliegwiel zal er (mede door de zwaardere motor) wel voor zorgen dat de motor bij het wegrijden minder snel afslaat, maar ik denk niet dat dit ook van invloed is op het afremmen op de motor.
Ik denk dus ook dat je het in de andere verhoudingen in de bak moet zoeken.
Geplaatst: 20.01.2011 - 15:35
door menjo
Een vliegwiel zorgt voor traagheid en daardoor heeft het juist wel veel invloed op het afremmen van de motor. Hoe zwaarder/groter het vliegwiel en hoe sneller het vliegwiel draait hoe makkelijker de motor blijft draaien ondanks weerstand (compressie, banden, etc).
Re: Afremmen op de motor: verschil tussen benzine en dieselm
Geplaatst: 21.01.2011 - 08:24
door manneke-D
manneke-D schreef:... mijn vorige auto (S40 1.

en mijn huidige (V50 1.6d). De laatstgenoemde remt minder krachtig af op de motor ...
Ramon&Ramon schreef:Dat komt inderdaad door de veel hogere compressie, ...
Ik zit nu mijn zin na te lezen door het antwoord van R&R en zie dat ik een foutje heb gemaakt: "laatstgenoemde" moet "eerstgenoemde" zijn. :oops: De dieselmotor remt minder af op de motor dan de benzinemotor.
Als ik dit zo lees klinkt de overbrenging als oorzaak het meest plausibel.
Alleen, waar kun je de overbrengingsverhoudingen terugvinden? Ik snel het instructieboekje (van de V50) doorgekeken, maar daar staat niets over in. En van de S40 heb ik niets meer. Het gedeelte "Informatie & documentatie" op de Volvo-site helpt me ook neit verder.
Geplaatst: 21.01.2011 - 10:05
door Oceanracer
Vroeger stonden die verhoudingen altijd in de folder van de betrokken automobiel. Of dat nog steeds wordt afgebeeld, durf ik te betwijfelen. Dat stamt namelijk nog uit de tijd dat er nog bakken waren zonder overdrive e.d.
Re: Afremmen op de motor: verschil tussen benzine en dieselm
Geplaatst: 21.01.2011 - 10:57
door EVV
manneke-D schreef:manneke-D schreef:... mijn vorige auto (S40 1.

en mijn huidige (V50 1.6d). De laatstgenoemde remt minder krachtig af op de motor ...
Ramon&Ramon schreef:Dat komt inderdaad door de veel hogere compressie, ...
Ik zit nu mijn zin na te lezen door het antwoord van R&R en zie dat ik een foutje heb gemaakt: "laatstgenoemde" moet "eerstgenoemde" zijn. :oops: De dieselmotor remt minder af op de motor dan de benzinemotor.
Als ik dit zo lees klinkt de overbrenging als oorzaak het meest plausibel.
Alleen, waar kun je de overbrengingsverhoudingen terugvinden? Ik snel het instructieboekje (van de V50) doorgekeken, maar daar staat niets over in. En van de S40 heb ik niets meer. Het gedeelte "Informatie & documentatie" op de Volvo-site helpt me ook neit verder.
Nu zeg je toch nog steeds hetzelfde?
Het kan ook door het ontbreken van de gasklep komen in een diesel, waardoor een diesel bij gas los gewoon nog lucht aan kan zuigen, terwijl een benzine motor dat ineens door een heel erg kleine opening moet doen, dat kost ook veel energie. Probeer maar eens door een rietje in te ademen, dat is een stuk zwaarder dan door een rioolpijp.
Re: Afremmen op de motor: verschil tussen benzine en dieselm
Geplaatst: 21.01.2011 - 11:23
door manneke-D
EVV schreef:Nu zeg je toch nog steeds hetzelfde?
Het is vrijdag, maar het voelt als maandagmorgen. Of is het nou andersom?
***zucht***
Je hebt gelijk. Ik had het de eerste keer goed gezegd.
***
manneke-d kijkt naar zijn tijd-voor-tijd saldo***
Geplaatst: 21.01.2011 - 11:26
door manneke-D
Oceanracer schreef:Vroeger stonden die verhoudingen altijd in de folder van de betrokken automobiel. Of dat nog steeds wordt afgebeeld, durf ik te betwijfelen. Dat stamt namelijk nog uit de tijd dat er nog bakken waren zonder overdrive e.d.
Dat kon ik me van vroeguh ook herinneren.
Geplaatst: 13.02.2011 - 00:18
door Dieselaar
compressie bij diesel (zelfontbranders) is in de orde van 17,3:1 voor de D5 diesel, waardoor de interne weerstand van de motor hoger is, zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor Dus als je gas (diesel eigenlijjk) loslaat, remt een dieselmotor meer, tenminste bij een handbak. een autmaat loopt met gaspedaal omhoog zo de berg af als je niet ingrijpt maar da's wat anders...
Geplaatst: 10.03.2011 - 21:10
door joca
Mijn eigen ervaring is dat de Volvo 1.6D (iig de drive s/s) bijna nier afremt op de motor, je zou bijna zeggen dat het een automaat is.
Ik heb diverse auto's gereden, benzine en Diesel en ook volvo's maar geen van allen remde zo weinig op de motor als de 1.6D drive.
Geplaatst: 10.03.2011 - 21:28
door Johan s60
Komt idd door de gasklep, de compressie doet er niet toe want deze compressiedruk werkt weer mee tijdens de arbeidsslag