Pagina 1 van 2
Interieurverwarming
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:06
door rkr
Ik kan mij uit andere jaargetijden herinneren dat bij koude motor de aanjager na 2 à 3 min. op hogere toeren het interieur begint te verwarmen. Nu de omgevingstemperatuur vaak onder de 7 graden is, merk ik op dat de ECC niet zo hard blaast (na 2 à 3 min.) als in de zomer.
Is dit normaal (heeft het te maken met het feit dat de airco onder de 7 graden niet meedoet?) of is iets ontregeld/stuk?
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:14
door Ramon&Ramon
misschien de thermosstaat stuk?van de motor,of anders het airco systeem uit laten lezen op storingen.
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:18
door rkr
Ramon&Ramon schreef:misschien de thermosstaat stuk?van de motor,of anders het airco systeem uit laten lezen op storingen.
Thermostaat koelvloeistof werkt goed, motor komt keurig op temperatuur. De computer lees ik zelf uit via de laptop (Volvo FCR 1.3) en heb geen storingscode ontdekt.
Geplaatst: 20.01.2011 - 21:59
door JosW
Luchtfilter? Was bij mij de oorzaak.
Geplaatst: 21.01.2011 - 10:50
door rkr
JosW schreef:Luchtfilter? Was bij mij de oorzaak.
Nee, heb ik gecontroleerd. Maar ik zie het toch goed: bij koude motor blaast de ECC niet totdat de motor op temperatuur komt? Wordt de ECC misschien gestuurd (spreek: tegengehouden) door een thermostaat aan de radiatorkant? Dan moet ik daar het euvel zoeken, want nu is het zo dat de aanjager vanaf het starten van de koude motor meteen, rustig begint met blazen en dit ook volhoudt in de automatische stand.
Geplaatst: 21.01.2011 - 11:07
door Oceanracer
Waarom wil jij dat de ECC koude lucht in een koude auto gaat blazen? Ik heb nog nooit een ECC meegemaakt, die dat wel deed. Eerst de kachel op temperatuur laten komen en daarna de blower harder laten blazen is volstrekt normaal.
Geplaatst: 21.01.2011 - 11:10
door rkr
Oceanracer schreef:Waarom wil jij dat de ECC koude lucht in een koude auto gaat blazen? Ik heb nog nooit een ECC meegemaakt, die dat wel deed. Eerst de kachel op temperatuur laten komen en daarna de blower harder laten blazen is volstrekt normaal.
Voordat mijn ECC ‘stuk’ was begon hij te blazen op het moment dat de motor warm was. Prima. Nú begint hij meteen te blazen als ik de koude motor start: fout dus! Maar hoe nu verder: wát functioneert niet meer?!
Geplaatst: 21.01.2011 - 11:15
door Oceanracer
rkr schreef:Nu de omgevingstemperatuur vaak onder de 7 graden is, merk ik op dat de ECC niet zo hard blaast als in de zomer.
rkr schreef: Nú begint hij meteen te blazen als ik de koude motor start
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het niet meer...
Geplaatst: 21.01.2011 - 11:31
door rkr
Oceanracer schreef:rkr schreef:Nu de omgevingstemperatuur vaak onder de 7 graden is, merk ik op dat de ECC niet zo hard blaast als in de zomer.
rkr schreef: Nú begint hij meteen te blazen als ik de koude motor start
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het niet meer...
Hij blaast nu zachtjes meteen vanaf start koude motor. Is m.i. niet goed. Goed is: wachten met blazen totdat motor op temperatuur is, maar dan ook flink blazen totdat interieur opgewarmd is.Let wel: ECC staat constant op automatisch.
Geplaatst: 21.01.2011 - 11:42
door Oceanracer
Maar als hij helemaal niet zou blazen, beslaan toch in no-time al je ruiten?
Ik rijd al ruim 10 jaar in diverse auto's met verschillende ECC's. En bij koude motor blazen ze allemaal eerst zachtjes en wanneer de kachel voldoende warmte kan afgeven gaat hij wat harder blazen. Echt hard blazen doet hij echter nooit, tenzij je kiest voor de voorruit ontwaseming.
Als het warm weer is, zal de blower wel gelijk hard blazen om het interieur zo snel mogelijk af te koelen. Er wordt dan niet gewacht tot de verdamper koud genoeg is.
Geplaatst: 21.01.2011 - 11:48
door rkr
Oceanracer schreef:Maar als hij helemaal niet zou blazen, beslaan toch in no-time al je ruiten?
Ik rijd al ruim 10 jaar in diverse auto's met verschillende ECC's. En bij koude motor blazen ze allemaal eerst zachtjes en wanneer de kachel voldoende warmte kan afgeven gaat hij wat harder blazen. Echt hard blazen doet hij echter nooit, tenzij je kiest voor de voorruit ontwaseming.
Als het warm weer is, zal de blower wel gelijk hard blazen om het interieur zo snel mogelijk af te koelen. Er wordt dan niet gewacht tot de verdamper koud genoeg is.
Precies! En dat harder gaan blazen (na 2 à 3 min.) mis ik nu. Vandaar dat ik denk dat er iets niets goed werkt. Weet alleen niet wát.
Geplaatst: 22.01.2011 - 13:01
door Oceanracer
Zou e.e.e. ook niet worden veroorzaakt door de huidige temperatuur? Als het onder nul is, zal hij immers harder blazen om de ingestelde waarde te kunnen halen, dan bij dit kwakkelweer. Gisteren speciaal even op gelet: Auto gestart, gelijk weggereden, ventilator draait, temperatuurmeter komt omhoog, ventilator draait gewoon door, zonder merkbaar hoger toerental. Noot: ik reed wel direct een 80-kmweg op, dus met wat windgeruis en winterbanden misschien ook niet heel goed waarneembaar als ie iets harder zou zijn gaan draaien.
Geplaatst: 22.01.2011 - 15:00
door rkr
Oceanracer schreef:Zou e.e.e. ook niet worden veroorzaakt door de huidige temperatuur? Als het onder nul is, zal hij immers harder blazen om de ingestelde waarde te kunnen halen, dan bij dit kwakkelweer. Gisteren speciaal even op gelet: Auto gestart, gelijk weggereden, ventilator draait, temperatuurmeter komt omhoog, ventilator draait gewoon door, zonder merkbaar hoger toerental. Noot: ik reed wel direct een 80-kmweg op, dus met wat windgeruis en winterbanden misschien ook niet heel goed waarneembaar als ie iets harder zou zijn gaan draaien.
Ik dacht dus ook dat het ‘afwijkend gedrag’ misschien wel veroorzaakt werd door het feit dat bij een buitentemperatuur onder de 7 graden de airco niet werkt. Totdat ik gisteren er achter kwam dat de ECC bij het wegrijden 20 seconden ORANJE knippert: foutmelding! Ik de computer uitgelezen:
ECC 414 Fan motor pass comp temp sensor faulty signal
hetgeen betekent dat er iets fout is met de sensor voor de binnentemperatuur (zit achter het roostertje in het dashboard ter hoogte van de contactsleutel). Nu is de vraag: is die sensor te controleren en eventueel te repareren, of moet hij gelijk vervangen? De ECC 414-fout wordt nl. ook wel beschreven als dat de sensor ‘vast blijft hangen’.
Wie heeft ervaring hiermee?
Geplaatst: 22.01.2011 - 18:36
door Oceanracer
Zou "operatie-stofzuiger" niet helpen?
Geplaatst: 26.01.2011 - 15:53
door rkr
Oceanracer schreef:Zou "operatie-stofzuiger" niet helpen?
Perfecte tip! Werkt weer zoals het hoort, geen oranje lichtjes meer. Dank!
Geplaatst: 26.01.2011 - 16:11
door Oceanracer
Altijd fijn om te lezen dat het is opgelost.

Geplaatst: 17.02.2011 - 14:14
door rkr
Oceanracer schreef:Altijd fijn om te lezen dat het is opgelost.

Wat jammer... het plezier was van korte duur. De lampjes knipperen weer. Als ik het propellertje aan de achterkant van de sensor controleer, draait het keurig (met de ECC in de handmatige aanjagerstand). Is ook (ogenschijnlijk) niet vervuild. De chef-monteur van mijn Volvo-garage had het over een te hoog signaal waardoor de foutmelding ontstaat. Maar dat is volgens mij ECC 413: signal too high.
Sensor kost €94 maar het zou natuurlijk doodzonde zijn als het niet aan de sensor ligt.
Ben benieuwd naar jullie reacties op deze casus!
Geplaatst: 17.02.2011 - 22:45
door JosW
Misschien een goedkope opmerking maar ooit heeft het resetten van het motormanagement mijn probleem verholpen. Misschien in jouw geval onzin maar ik probeer mee te denken.
Geplaatst: 18.02.2011 - 10:09
door rkr
Zat ik ook al aan te denken. Ga bij mijn dealer eens informeren wat dat resetten kost. Dank.
Geplaatst: 18.02.2011 - 15:50
door JosW
Een beetje dealer doet dat gratis. Zo niet, dan voor een luttel bedrag.