Pagina 1 van 1
nablazen D5 en bonk bij starten
Geplaatst: 22.01.2011 - 08:52
door Gast
Gisteren mijn v70 2.5D 'omgeruild' voor een D5 uit 2005. Het valt me op dat ik langer moet starten dan bij de 2.5D en dat er na wat lichte klappen/bonken na een seconde of 3 leven in de motor komt. Bij te kort starten valt de motor stil of blijft een tijd doorhobbelen. Is het zo dat de D5 wat langer rond moet draaien voordat hij loopt?
Na een start en direct weer stoppen is er links voor (vanuit de auto gezien) een ventilator hoorbaar en worden er uitlaatgassen uit de uitlaat geblazen. Dit is nieuw voor mij... :shock:
Geplaatst: 22.01.2011 - 09:30
door V70/2.4D/2003
Het eerste deel van de vraag is herkenbaar, ook de mijne moet een paar slagen draaien voor hij loopt.
Tweede deel van de vraag herken ik niet.
Geplaatst: 22.01.2011 - 10:31
door Quota
ik heb een paar weken geleden dezelfde overstap gemaakt en het is inderdaad een voor het gevoel moeilijk aanslaande motor ivm de VAG 2.5D.
Overigens gebeurt dat bij mij zonder bonken of blazen, ik moet wat langer doorstarten, that's it.
Geplaatst: 22.01.2011 - 10:36
door donald1957
2005 is toch geen VAG motor meer ?
Wellicht een of meerdere gloeibougies defect
Geplaatst: 22.01.2011 - 10:59
door Quota
donald1957 schreef:2005 is toch geen VAG motor meer ?
Wellicht een of meerdere gloeibougies defect
...... :-x
Geplaatst: 22.01.2011 - 11:14
door Jers3n
Zit er een standkachel op? Die helpt bij koud weer namelijk mee om de motor sneller warm te krijgen. Deze loopt bij korte ritjes even na. Zo luide het antwoord van de dealer op dezelfde vraag van mij en dit klopt inmiddels ook met mijn ervaring. De standkachel zit linksvoor en maakt als deze aan is een vergelijkbaar geluid.
Geplaatst: 22.01.2011 - 11:57
door Gast
bij hele korte ritjes 'blaast' inderdaad linksvoor iets na, hij lijkt dan ook wat uitlaasgas uit te stoten. kan dit een standkachel zijn en hoe zie/activeer ik deze?
Geplaatst: 22.01.2011 - 14:56
door Rippie V70
bij hele korte ritjes 'blaast' inderdaad linksvoor iets na, hij lijkt dan ook wat uitlaasgas uit te stoten. kan dit een standkachel zijn en hoe zie/activeer ik deze?
Als het toevallig een Duitse auto is zit de standkachel er standaard in, heb ik begrepen.
Geplaatst: 22.01.2011 - 16:44
door Jers3n
Draai aan de 'boardcomputer-ring op de richtingaanwijzer-stengel' en hij komt 3x voorbij (direct aan, 1e & 2e timer). Dit is natuurlijk ook te lezen in't instructieboekje. (Ook online via volvocars.nl zijn die in te zien als PDF)
Geplaatst: 22.01.2011 - 17:31
door Gast
helaas, geen melding zichtbaar via boordcomputer... mogelijk moet deze eerst softwarematig geactiveerd worden? is er nergens, onder de motorkap wat te zien dat duidt op de aanwezigheid van een standkachel, er zit in ieder geval geen sticker o.i.d. met informatie.
Geplaatst: 22.01.2011 - 18:01
door Quota
je kunt het zien zitten aan de rechterzijde (van voren gezien) achter de voorbumper voor het voorwiel. Een ronde bus met een klein uitlaatje.
Geplaatst: 22.01.2011 - 18:05
door abbabak1
klopt, en dat kost wat en veel rondbellen ter vergelijking heeft zin. Of een Vida Dice aanschaffen

Geplaatst: 22.01.2011 - 18:53
door Gast
Heb zojuist even gekeken en het lijkt erop dat ik een standkachel heb, prachtig!
(ronde bus met een metalen buisje die vastzit in een klem, uiteinde bevat wat roet; lijkt dus een uitlaat).
Software kan nu nog kostenloos (6 maanden garantie) geactiveerd worden.
Dank voor jullie adviezen en snelle reacties!
Geplaatst: 23.01.2011 - 15:48
door olav
Voor wat betreft het moeizaam starten van een D5: dit herken ik absoluut niet. Na het voorgloeien (in de zomer nog geen seconde, in de winter soms iets langer) loopt de motor (2002, 275.000 km, originele verstuivers, reeds vier jaar in mijn bezit) zodra ik de sleutel omdraai, zonder gebonk of gerommel. Zou het toch even navragen als je nog in de garantietijd zit.
Groet, Olav
Re: nablazen D5 en bonk bij starten
Geplaatst: 23.01.2011 - 17:41
door black smoke
jkatier schreef:Gisteren mijn v70 2.5D 'omgeruild' voor een D5 uit 2005. Het valt me op dat ik langer moet starten dan bij de 2.5D en dat er na wat lichte klappen/bonken na een seconde of 3 leven in de motor komt. Bij te kort starten valt de motor stil of blijft een tijd doorhobbelen. Is het zo dat de D5 wat langer rond moet draaien voordat hij loopt?:
heeft ie lang(ere) tijd stilgestaan, voor jij 'm kocht ?
goed kans, als je er ff wat afstanden mee hebt gereden, de zaak weer goed opgeladen cq losgereden is ! het (probleem) zichzelf oplost !
Geplaatst: 23.01.2011 - 19:22
door edraket
Het is bekend daqt het model met het RPF iets laner nodig heeft om aan te slaan. Er worden iets meer checks gedaan voordat er brandstof wordt ingespoten en dat kost tijd.
Geplaatst: 23.01.2011 - 19:54
door Gast
auto heeft ongeveer 2 maand stil gestaan. Gisteren 350 km gereden en het startprobleem heeft zich eigenlijk al opgelost.
Auto start nu prima, heel iets langer dan de vorige (2.5D), maar dat is normaal.
Ben helemaal blij met deze nieuwe auto!
Morgen even langs de garage om de software voor de standkachel te laten inlezen.
Dank voor jullie adviezen!
Geplaatst: 24.01.2011 - 11:19
door Bart
Ik heb af en toe ook het gevoel dat de gloeibougies van mijn XC70 een beetje op beginnen te raken. Bij koude motor seconde of 3-4 voorgloeien, starten (startmotor gaat paar keer rond, niets ernstigs) en dan aanslaan, met af en toe een kuch of een soort van "naslaan" van de motor (if you know what I mean). Verstuivers lijkt me niet, is even zuinig als voorheen (toch een mooie 1 op 14 gemiddeld), loopt prima...
Geplaatst: 24.01.2011 - 11:22
door BlackSapphire
Ik heb nooit met een 'oudere' TDI gereden, dus ik kan niet vergelijken. Maar mijn D5 start gewoon snel. Al heeft ie een week stilgestaan, nooit problemen. Met één seconde is ie heus aan. Inmiddels 174000 erop staan, waarvan 90000 door mijzelf op de teller gezet.