Pagina 1 van 3
Proefrit met XC70 (2002)
Geplaatst: 23.01.2011 - 13:38
door Robinhood500
Beste allemaal,
Gisteren een proefrit gemaakt in zo'n geweldige XC70, binnen de bebouwde kom en een flink stuk op de snelweg.
Al gauw vond ik dat de auto een beetje "zweverig" aanvoelde en na een klein half uur werd ik zelfs een heeeeeeel klein beetje licht in mijn hoofd. Alsof je na lange tijd weer gezeild hebt en weer op de wal staat te na te deinen.
Zou het misschien komen omdat de achterschokdempers op hun einde zijn?
Natuurlijk is het een auto waarvan het zwaartepunt iets hoger ligt dan bij mijn huidige Renault Laguna waardoor je een ander weggedrag krijgt.
Wie deelt deze ervaring of kan dit verklaren?
gr,
Daniël.
Geplaatst: 23.01.2011 - 14:53
door Rutger
XC70 zweeft al iets meer door zijn hoogte dan een standaard wagen, hoort bij dit type.
Geen idee of de schokdempers dan op zijn...eigenschappen van deze auto denk ik meer.
Geplaatst: 23.01.2011 - 14:57
door mad
Komt mij geheel onbekend voor, welke banden zitten eronder? Heb je foto's gemaakt?
Geplaatst: 23.01.2011 - 15:10
door Robinhood500
Dag Rutger,
Bedankt voor je reaktie.
Klopt dat hij zich anders gedraagd dan een gewone station vanwege het hogere zwaartepunt.
Ik heb wel eens eerder deze ervaring gehad in een terreinwagen. Hier kreeg je echt het gevoel dat je zeeziek werd.
Deze heeft dat in een hele kleine mate.
gr,
daniel
Rutger schreef:XC70 zweeft al iets meer door zijn hoogte dan een standaard wagen, hoort bij dit type.
Geen idee of de schokdempers dan op zijn...eigenschappen van deze auto denk ik meer.
Geplaatst: 23.01.2011 - 15:12
door Robinhood500
Dag Mad,
Er zitten Michelins onder. Weet niet welk type.
Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
gr,
Daniël.
mad schreef:Komt mij geheel onbekend voor, welke banden zitten eronder? Heb je foto's gemaakt?
Geplaatst: 23.01.2011 - 15:17
door Silver_R
ROEFRIT MET XC70 (2002)
Ken ik niet, een Roefrit

Geplaatst: 23.01.2011 - 15:17
door awedzing
Ook een XC70 zou als een blok op de weg kunnen liggen. Heeft alles te maken met het onderstel (schokdempers en vering). Wij hebben een XC90 met een sportonderstel en die ligt gewoon strak op de weg. Zeker in vergelijking met de Discovery die we voorheen hadden.
Geplaatst: 23.01.2011 - 15:40
door Robinhood500
Silver_R schreef:ROEFRIT MET XC70 (2002)
Ken ik niet, een Roefrit

Roefrit=Proefrit-/-P..........

Geplaatst: 23.01.2011 - 15:45
door Robinhood500
Precies wat je zegt. Zo'n discovery is een hoge auto waarbij je dat kan verwachten. De XC daarintegen moet naar mijn bescheiden mening ook als een tank op de weg liggen.
Ik laat de auto sowieso keuren bij een Volvo garage en zal dit onder de aandacht brengen.
Ik denk zelfs om even een proefrit te maken in een andere XC ter vergelijking.
gr,
Daniël.
awedzing schreef:Ook een XC70 zou als een blok op de weg kunnen liggen. Heeft alles te maken met het onderstel (schokdempers en vering). Wij hebben een XC90 met een sportonderstel en die ligt gewoon strak op de weg. Zeker in vergelijking met de Discovery die we voorheen hadden.
Geplaatst: 23.01.2011 - 18:53
door Hilbert
Mijn xc70 uit 2002 was ook wat zachter dan de XC90 van 2007, ik moest er ook weer aan wennen. Vond de 90 vrij "stuiterig" na de 70. Denk dat dat bewust is om het overhellen in de bocht te beperken.
Geplaatst: 23.01.2011 - 19:29
door mad
Beter dan Michelin is er niet. Maar dat zweven: inderdaad naar laten kijken. Is niet normaal. Een XC heeft niet de wegligging van een S60 of een Megane door het hogere zwaartepunt, maar zweven: nee. Goed idee: probeer een andere XC ook eens.
Geplaatst: 23.01.2011 - 20:11
door bjacobs
Herken het zweverige karakter van de XC70. Ligt gewoon aan het type auto en de lichte stuurbekrachtiging. Ben van een strak sturende Ford Focus naar een XC70 gegaan en inderdaad, hij ligt lang niet zo vast op de weg. Maar...met DSTC en 4x4 kan je weinig gebeuren en de XC70 is ook meer voor comfort en veelzijdigheid gemaakt. Maar als je er door een licht gevoel in je hoofd krijgt, klopt er iets niet en moet je inderdaad de schokdempers eens controleren. Wel, zoals gezegd, ervoor zorgen dat er Michelins (Latitude HP of Cross) onder komen.
Geplaatst: 23.01.2011 - 20:21
door Robinhood500
Allereerst bedankt voor al jullie reakties!
Ik ga deze week de XC70 naar de Volvo dealer voor een Volvo keuring. Mocht er iets aan mankeren dan komt dat zeker naar voren dus ik ben erg benieuwd! Tevens vraag ik een proefrit te maken in XC van hetzelfde bouwjaar.
Banden: ik zal er op letten wat er onder ligt, zit.
Geplaatst: 23.01.2011 - 20:29
door bjacobs
Welk bouwjaar en welke motor heb je het over ?
Geplaatst: 23.01.2011 - 20:35
door Robinhood500
XC70 is van het bouwjaar juni 2002 (2.4T) en het gaat om een automaat.
Kilomterstand: 121000 km.
Geplaatst: 23.01.2011 - 20:50
door bjacobs
Mooie lage kilometerstand. Uniek bijna. Maar bekend euvel is de slechte betrouwbaarheid van de visco koppeling van de achterwielaandrijving ten gevolge van verschil in profieldiepte van de banden. Dus als je deze auto koopt moet je wel minstens elk jaar de wielen omleggen...Vanaf 2.5T (>2003) heeft de XC70 een haldex koppeling waarbij het niet meer hoeft.
Laat ook even de speling van de steekassen controleren en de pakking van het inlaatspruitstuk.
Geplaatst: 23.01.2011 - 21:00
door Robinhood500
Is inderdaad uniek. Ik ben dit eerder nog niet tegengekomen en ik ben al een tijdje op zoek naar zo'n km-stand. Auto ziet er ook uit alsof deze 3 jaar oud is, zowel van binnen als van buiten dus dit is wel een buitenkansje.
Klopt, van de beruchte Viso ben ik op de hoogte, de steekassen en pakking gaat bij deze ook op mijn lijstje! Bedankt.
Nog meer tips?
Geplaatst: 24.01.2011 - 08:25
door mad
Onderhoudshistorie... met 121.000 km op de teller voor een auto van bijna 10 jaar oud word ik achterdochtig... maar bij Volvo kunnen ze je precies vertellen wat er met de wagen is gebeurd of niét is gebeurd, even naar vragen! Elk Volvo-onderhoud staat in de centrale computer en is opvraagbaar door elke dealer over elke willekeurige Volvo.
Geplaatst: 24.01.2011 - 19:44
door Robinhood500
...... het is toch echt zo. Ik heb navraag gedaan bij de off. Volvo dealer en het blijkt echt te kloppen. Zij rammelen het kenteken in het systeem en de hele historie rolt er ui. Ik durf het bij na niet te zeggen maar de auto is van een man op leeftijd geweest en heeft 'm weg moeten doen wegens gezondheidsredenen. En nu komt ie: heeft ook altijd binnen gestaan. Ik schoot ook in de lach toen ik het hoorde maar tot je de auto ziet dan geloof je het.................
Morgen laat ik een keuring uitvoeren en dan is het er op of er onder!
Geplaatst: 24.01.2011 - 21:42
door P987GT2
Four-C is het antwoord !
Een strak sportief onderstel, heb het altijd aan staan.