Pagina 1 van 2
klantvriendelijkheid
Geplaatst: 24.01.2011 - 15:05
door Gast
Ik ben in overweging om een V60 te nemen, echter zit te twijfelen tussen een V60D3 geartronic en een V60D5 geartronic.
In juni ga ik naar Göteborg, en nu las ik op de site dat men daar ook een democentre heeft.
Leuk, als ik daar dan ben, zou ik het verschil tussen beide motoriseringen daar kunnen ervaren - dacht ik.
Geprobeerd om dit via de dealer te regelen. Fabrieksbezoek en bezoek aan safetycentre zijn gratis, echter het democentre zijn kosten aan verbonden (althans voor de dealer). Ik vind dit krom, en wil uit principe de dealer hier niet voor lastig vallen.
Ik ben op bezoek in Zweden, en zou dit toch als geste van Volvo Zweden (of Volvo NL) aangeboden kunnen krijgen. Uiteindelijk gaat het om verkooppromotie.
Let wel, ik rij 25 jaar Volvo, en heb momenteel 3 Volvo's, en droeg daarnaast het merk altijd een warm hart toe.
Toch ook maar even geprobeerd bij Volvo Zweden. Heel koel e-mailtje terug dat ze daar niet aan begonnen. Telefoongesprek even koel.
Telefoontje naar Beesd. Zo mogelijk nog koelere benadering. Overweegt u dan een Mercedes, Audi of BMW? - prima toch meneer. Probeert u het daar toch?
De genoemde merken komen nu zonder meer in overweging, niets ten nadele van mijn dealer, waar ik een uitstekende relatie mee heb, maar uit principe vind ik dat het niet bij hun thuishoort, maar in Zweden of Beesd.
Daar wil men echter van niets weten. Dit resulteert dus in een patstelling, wat dus voor Zweden en Beesd even ongunstig gaat uitpakken als voor de dealer (maar dit schijnt men niet te begrijpen).
Ongelofelijk welk een koelte je over je heen krijgt als jarenlange klant.
Wat dat betreft zou wat meer Chinese invloed gewenst zijn.
Kijk maar eens naar een ober in een Chinees restaurant - die buigt als een knipmes als je binnenkomt

Geplaatst: 24.01.2011 - 15:09
door 945i
Dat ben ik het helemaal met eens, en toch heb ik het vermoeden dat het (nu) wel goedkomt...
Geplaatst: 24.01.2011 - 16:18
door Gast
Dat het goedkomt, heb ik niet het idee.
Ik ben door het geheel behoorlijk gefrustreerd geraakt, en eigenlijk verbaasd over de botheid, koelheid en klantonvriendelijkheid van zowel importeur als fabrikant.
"geef me je beurs maar, en verder niet zeuren" - zo komt het op mij over.
Geplaatst: 24.01.2011 - 16:24
door 945i
Dat het goedkomt baseer ik meer op het feit dat 'men' hier meeleest.
Zou toch van de zotte zijn als niet iemand binnen de organisatie hier zijn missie van maakt om deze trouwe klant binnenboord te houden.
Geplaatst: 24.01.2011 - 16:29
door Gast
Binnen de importeur (en ook Zweden) redeneert men gewoon: dit vuiltje moet maar opgelost worden door de dealer. Zijn probleem, hebben wij niets mee te maken.
Ik was eigenlijk stomverbaasd door de ongekende botheid en klantonvriendelijkheid - echt niet meer van deze tijd.
Ik begin mijn conclusie steeds meer te trekken dat ik mij dit als klant niet hoef te laten welgevallen - er zijn meer merken, welke allemaal naar de potentiele kopers lonken.
Geplaatst: 24.01.2011 - 16:39
door Peter
En wanneer je eenmaal gekocht hebt, omtmoet je daar waarschijnlijk dezelfde koele benadering.
Het is werkelijk ongelooflijk hoeveel er aan "klantgerichtheid" wordt uitgegeven met een bedroevend eindresultaat. En het kan zo makkelijk zijn. We gaan het regelen voor u meneer punt.
Binnen mijn bedrijf zijn er kapitalen uitgegeven aan klantvriendelijkheid. Zelfs cursussen met overnachting in een efteling hotel. Het bleek achteraf inderdaad een sprookje te zijn.
Ui klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat cliënten, al deze trainingen ten spijt nog ontevredener zijn dan daarvoor.
En je hoeft je enkel de vraag te stellen, hoe jezelf graag benadert zou willen woden.
Geplaatst: 24.01.2011 - 16:50
door Gast
Peter schreef: Zelfs cursussen met overnachting in een efteling hotel. Het bleek achteraf inderdaad een sprookje te zijn.
Voor sprookjes ben je inderdaad in de Efteling aan het goede adres.
Uiteraard zal het bij andere merken ook wel niet altijd hosanna zijn, alleen ik loop nu tegen dit ene punt aan.
Alleen mensen het gevoel geven een gewaardeerd klant te zijn kost niets en maakt 300% verschil. Nu loop ik alleen tegen een muur van onverschilligheid en koelte aan.
De vraag hoe ik benaderd zou willen worden is heel eenvoudig.
"Meneer officieel is het niet mogelijk en er zijn normaal gesproken kosten aan verbonden, echter we vinden het leuk dat u al 25 jaar Volvo rijdt, het merk een warm hart toedraagt en zelfs 3 exemplaren heeft. Leuk dat u tijdens u vakantie zelfs nog aan Volvo denkt en overweegt om een V60 te kopen. Wij willen u helpen bij uw juiste keus, en wij gaan het voor u regelen dat u een proefrit kunt maken in beide versies in het Democentre.
Deze actie komt voor rekening van Volvo Zweden (of NL, Beesd) aangezien men u toch een gewaardeerde klant vindt"
Zo dus.
Geplaatst: 24.01.2011 - 16:52
door Ben
Vergeet niet dat zowel de fabriek in Zweden als de importeur in Beesd geen dealer zijn.
De verkoop van auto's geschiedt door de dealer, niet door de importeur.
Je hebt dan ook een relatie met je dealer. En die mag je gerust lastigvallen, daar is hij voor.
Je Volvo historie is lovenswaardig maar maakt je niet uitzonderlijk.
Voor een fabrikant tellen dat soort dingen niet echt. Daar is weinig emotie. Een fabriek is er om nieuwe auto's te produceren zoals een bakker elke dag vers brood bakt.
Doet me denken aan een verhaal van een directeur van een Nederlandse leasemaatschappij die op bezoek ging bij BMW in München dat me eens verteld werd. Hij dacht daar door de grote baas te spreken te krijgen maar moest het met een van de verkopers doen. Toen hij zijn teleurstelling liet blijken en hem daarop gevraagd werd hoeveel BMW's hij op jaarbasis kocht kon hij vol trots melden dat dat er wel 4000 waren en dat hij dan toch wel een grote klant was. Het minzame antwoord van de verkoper was dat er alleen in München al 3 dealers waren die dat aantal per jaar verkochten.
Geplaatst: 24.01.2011 - 17:08
door Gast
Dat is allemaal wel zo Ben, maar al geven ze je tenminste het gevoel dat je gewaardeerd wordt.
Het werk wat een dealer doet, kan men in Beesd en Göteborg in 2 minuten teniet doen.
Men heeft echt geen benul dat het korstje van hun brood ook door die ene klant betaald wordt.
Vele kleintjes maken 1 grote.
Geplaatst: 24.01.2011 - 17:09
door XC30
Wat ik zo snel van de site begrijp is dat het democentre voor groepen bestemd is. Ik zie dan ook een volgend forum-meeting gaan ontstaan. Misschiend dat wij collectief wel een paar V60's kunnen regelen.
Heeft jouw dealer je niet een vergelijk aangeboden? Waarschijnlijk rijdt er in Beesd wel een V60 D5 GTR rond en menig dealer heeft de V60 D3 GTR als demo. Dat moet toch wel te regelen zijn.
Verder begrijp ik je verontwaardiging wel, maar wat Goteborg betreft volg ik het verhaal van Ben. Beesd zou idd wat vriendelijker kunnen reageren. Maar uiteindelijk ligt het probleem bij je dealer vrees ik.
Geplaatst: 24.01.2011 - 17:10
door 945i
Die directeur had een verkeerd verwachtingspatroon, BMW verkocht 1.224.280 auto's in 2010....
Hier gaat het om een simpele proefrit in het "buitenland". Dat moet toch simpel te regelen zijn?
Geplaatst: 24.01.2011 - 17:11
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Alleen mensen het gevoel geven een gewaardeerd klant te zijn kost niets en maakt 300% verschil.
Dat klopt niet: in dit geval kost het wel geld om u dat gevoel te geven.
Dit hele verhaal vind ik wat merkwaardig. Waarom is het uw probleem als het de dealer geld kost om die proefritten te regelen? Dat is zijn probleem en niet dat van u. Raar om daar een principe zaak van te maken.
En helaas voor u, maar het feit dat u al 25 jaar Volvo rijdt en er drie heeft maakt u echt niet bijzonder. Ik begrijp dat dat een tegenvaller is om te horen, maar het is niet anders. Typisch een voorbeeld van de mentaliteit van tegenwoordig: kijk eens hoe bijzonder ik ben.
Een auto koop je om de auto en niet vanwege het feit of de fabrikant of wie dan ook iets wel of niet voor u doet.
Geplaatst: 24.01.2011 - 17:19
door Gast
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef: Een auto koop je om de auto en niet vanwege het feit of de fabrikant of wie dan ook iets wel of niet voor u doet.
Dat ben ik niet met je eens. Voor sommige mensen is een auto puur een vervoermiddel, voor de ander heeft het ook iets van emotie.
Hoe dan ook, elke klant dien je het gevoel te geven dat hij belangrijk is en waardevol voor je bedrijf - gouden regel van de commerciele economie.
Zonder klanten geen omzet - geen winst - geen voortbestaan.
Geplaatst: 24.01.2011 - 18:18
door bart simpson
Het Zweedse democentre is er voor Zweden, daarvoor moet je b.v. een Zweeds persoonsnummer hebben om ueberhaupt een proefrit te kunnen maken.
Volvo Beesd heeft ook een demopark, daar kan een Zweed ook niet zomaar gebruik van maken.
Vaak een kwestie van aansprakelijkheden waardoor men het niet eens zal overwegen, misschien niet een leuk om te horen maar niet geheel onbegrijpelijk.
Geplaatst: 24.01.2011 - 18:23
door Ben
En ik zie dat TS in Duitsland gevestigd is.
Dan komt Beesd al helemaal niet in beeld.
Geplaatst: 24.01.2011 - 18:43
door Battlecruiser
Dbosker, is jouw dealer dan een hele kleine?
Bij een grotere dealer zullen ze toch wel de gelegenheid hebben om je een proefrit met beide modellen te laten maken?
Een proefrit is toch maar een minimale wens van een klant vóórdat hij een auto koopt?
Of zegt het iets over het verschil in dealermentaliteit tussen Du en NL, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Ned. dealer daar moeilijk over doet. Die weet gewoon dat geen proefrit geen verkoop betekent.
Geplaatst: 24.01.2011 - 19:06
door Gast
bart simpson schreef:Het Zweedse democentre is er voor Zweden, daarvoor moet je b.v. een Zweeds persoonsnummer hebben om ueberhaupt een proefrit te kunnen maken.
Dan ben jij niet goed geinformeerd Bart:
Experience a cross-section of the Volvo model range with the latest technical features first-hand at our demo track at Torslanda in Gothenburg, where we also host events and give demonstrations. Test driving Volvo cars is a great way to finish off a conference, but it is equally thrilling as a stand-alone experience.
Built as a country road
The track has been constructed as a country road to ensure that you have the best opportunity for an authentic experience. The track is not a test track where the car’s maximum speed is tested; instead this is where you can get to know the car in a realistic setting.
Who can book?
The Volvo Cars Demo Centre is open to organisations, authorities, companies, universities and associations. A driving licence is required to drive, of course. Prices are available on request.
For further information or reservations, please go to our Reservations and Information page.
Geplaatst: 24.01.2011 - 19:07
door Gast
Ben schreef:En ik zie dat TS in Duitsland gevestigd is.
Dan komt Beesd al helemaal niet in beeld.
Tenzij je je huidige auto nog altijd in onderhoud hebt bij je NL dealer en je van plan bent om in NL een auto te kopen (en te importeren in DE) - scheelt nog een paar duizend euro aan BPM
Geplaatst: 24.01.2011 - 19:10
door Gast
Battlecruiser schreef:Dbosker, is jouw dealer dan een hele kleine?
Bij een grotere dealer zullen ze toch wel de gelegenheid hebben om je een proefrit met beide modellen te laten maken?
Een proefrit is toch maar een minimale wens van een klant vóórdat hij een auto koopt?
Of zegt het iets over het verschil in dealermentaliteit tussen Du en NL, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Ned. dealer daar moeilijk over doet. Die weet gewoon dat geen proefrit geen verkoop betekent.
Nee, maar als ik in Göteborg ben, en de fabriek bezoek + safety centre, en ik in overweging neem of ik een V60D3 GT of een V60D5 GT neem, ligt het voor de hand om hier (waar ze in principe beide auto's hebben) te proberen.
Ik vind het ronduit absurd om dit vervolgens weer helemaal terug te belasten naar de dealer.
Om het maar heel populair te zeggen: in Göteborg en Beesd eten ze er toch ook van?
Geplaatst: 24.01.2011 - 19:13
door Gast
Trouwens, ondertussen is het probleem opgelost tussen de dealer en de zone manager van Volvo NL - deze had blijkbaar wel commerciele feelings.
Ik begrijp echter nog steeds niet dat er blijkbaar personen werken op "customer relations" die totaal niet met "customers" om kunnen gaan, en het hun eigenlijk koud laat wat deze klant koopt.
Maar zoals gezegd, probleem is ondertussen naar tevredenheid opgelost.
Op 17-06 ben ik in Göteborg, achtereenvolgens demo-centre, Safety centre en factory visit (daarna, of volgende dag nog naar Volvo museum).