Pagina 1 van 2
Traag oppakken D5 geartronic
Geplaatst: 25.01.2011 - 20:16
door delangem
Hallo mensen
Ik rij een D5 my2005 geartronic.
Als ik voor het stoplicht sta en ik wil weg rijden dan duurt het even voordat de bak hem oppakt. Is hier iets aan te doen? Heeft iemand dit ook? Laat het maar eens horen
Alvast bedankt
Geplaatst: 25.01.2011 - 20:23
door V70/2.4D/2003
Zal wel flushen worden of een software-update => dealer of specilaist.
Geplaatst: 25.01.2011 - 20:28
door delangem
software update hoe bedoel je?
Re: Traag oppakken D5 geartronic
Geplaatst: 25.01.2011 - 20:29
door Chiel
delangem schreef:Hallo mensen
Ik rij een D5 my2005 geartronic.
Als ik voor het stoplicht sta en ik wil weg rijden dan duurt het even voordat de bak hem oppakt. Is hier iets aan te doen? Heeft iemand dit ook? Laat het maar eens horen
Alvast bedankt
nou eh, nee
Ik kan als ik zou willen de straatstenen uit de grond trekken bij wijze van spreken, daar is handmatig niet tegen op te schakelen zo trekt mijn auto op.
Geplaatst: 25.01.2011 - 20:36
door chris_zweden
Respons bij een diesel is gewoon wat trager, met een benzine is het veel veller en je zit met de turbo vertraging. Dit heeft niets met de geartronic te maken, tenzij je met een schok wegrijdt.
Geplaatst: 25.01.2011 - 20:38
door bjacobs
De Geartronic is een adaptieve versnellingsbak. Dat wil zeggen dat hij het schakelgedrag aanpast aan je rijgedrag. Indien je een keer flink op het gas trapt zul je wellicht merken dat hij wat eerder oppakt.
Geplaatst: 25.01.2011 - 20:39
door delangem
Nee ik rij niet met een schok weg maar bij normaal wegrijden is ie iets wat traag, als ik het pedaal onderin trap gaat ie goed van z`n plek, hij zou van mij iets sneller op mogen pakken bij normaal rijden. zou de software update dan echt helpen??????
Geplaatst: 25.01.2011 - 21:08
door chris_zweden
bjacobs schreef:De Geartronic is een adaptieve versnellingsbak. Dat wil zeggen dat hij het schakelgedrag aanpast aan je rijgedrag. Indien je een keer flink op het gas trapt zul je wellicht merken dat hij wat eerder oppakt.
Dat lees ik wel vaker, alleen is bij mij nog nooit de respons of schakelpatroon verandert. Ik kan ze zelfs dromen, bij langzaam optrekken in z'n schakelt hij naar 5 bij 58km/h normaal optrekken 64km/h langzaam optrekken bij 78km/h en bij normaal optrekken 82km/h
Als je terugschakelt en je laat het gas los dan blijft hij wel even in de lage versnelling, maar dat noem ik niet adaptief. Misschien rij ik te sloom?
Ik las op een ander forum dat er een software update is zodat je "S" stand kon krijgen als je het pookje op manueel zet, is dit ook voor de s80 my07?
@delangem
Probeer eens voet op de rem te houden en tegelijk een beetje gas geven, dan bouw je turbo druk op, laat dan de rem los. Als die dan nog niet goed oppakt is er iets aan de hand.
Geplaatst: 25.01.2011 - 21:32
door pimsam
Ik had precies hetzelfde met onze XC90. Na een software update was het aanzienlijk minder, na een flush nog weer iets beter maar het blijft gewoon een traag reagerende bak. Zeker als je stilstaat en nog "even snel" er tussen wil. Met de V70 met gewone automaat geen probeem, met de XC90 gewoon niet doen.
Het heeft niets met de turbo te maken. Door de automaat merk je juist minder van het turbogat.
Voet op de rem en gas geven moet je niet te vaak doen. Vind een automaat niet leuk, zeker niet de Asian Warner bakken.
Geplaatst: 26.01.2011 - 15:11
door Herman41
Quote uit autoweek test "De D5-motor heeft ons hart gestolen. Hij is sterk, loopt prachtig en klinkt machtig. Jammer dat hij aan zo’n trage automaat vastzit. De enige dissonant is de automatische transmissie. De vijftraps Tiptronic krijgt de Volvo maar moeilijk op gang. Als je enthousiast het gaspedaal intrapt, begint in het vooronder de dieselmotor te loeien, maar de krachtige voorwaartse beweging laat lang op zich wachten."
Zelf vind ik de geartronic ook behoorlijk traag t.o.v. bijvoorbeeld BMW en Saab automaten, ook bij even vlot inhalen schrik ik nog wel eens van de trage reactie, (als ie gaat, dan gaat ie ook goed

)
Geplaatst: 26.01.2011 - 15:28
door EVV
chris_zweden schreef:bjacobs schreef:De Geartronic is een adaptieve versnellingsbak. Dat wil zeggen dat hij het schakelgedrag aanpast aan je rijgedrag. Indien je een keer flink op het gas trapt zul je wellicht merken dat hij wat eerder oppakt.
Dat lees ik wel vaker, alleen is bij mij nog nooit de respons of schakelpatroon verandert. Ik kan ze zelfs dromen, bij langzaam optrekken in z'n schakelt hij naar 5 bij 58km/h normaal optrekken 64km/h langzaam optrekken bij 78km/h en bij normaal optrekken 82km/h
Als je terugschakelt en je laat het gas los dan blijft hij wel even in de lage versnelling, maar dat noem ik niet adaptief. Misschien rij ik te sloom?
Ik las op een ander forum dat er een software update is zodat je "S" stand kon krijgen als je het pookje op manueel zet, is dit ook voor de s80 my07?
@delangem
Probeer eens voet op de rem te houden en tegelijk een beetje gas geven, dan bouw je turbo druk op, laat dan de rem los. Als die dan nog niet goed oppakt is er iets aan de hand.
Mocht je Vadis hebben raad ik aan het stukje over het adaptieve karakter van de AW55 te lezen. Daar staat namelijk in dat dat adaptieve slaat op het feit dat de bak leert van zijn schakelmanieren. Hij zal het altijd zo soepel mogelijk proberen te verlaten lopen door schakeldrukken aan te passen. Als het dan een keer niet goed gaat, weet hij dat hij wat fout gedaan heeft en dus wat andere waarden moet gebruiken. Dat heeft dus echt niets met de rijstijl van de bestuurder te maken.
Het is natuurlijk wel zo dat bij een rustige rijden er makkelijker soepel geschakeld kan worden dan bij iemand die altijd vol gas geeft, maar als die trapper ineens rustig gaat rijden gaat de bak echt niet later schakelen als bij iemand die altijd rustig rijd (of andersom).
Geplaatst: 26.01.2011 - 15:44
door chris_zweden
EVV schreef:chris_zweden schreef:bjacobs schreef:De Geartronic is een adaptieve versnellingsbak. Dat wil zeggen dat hij het schakelgedrag aanpast aan je rijgedrag. Indien je een keer flink op het gas trapt zul je wellicht merken dat hij wat eerder oppakt.
Dat lees ik wel vaker, alleen is bij mij nog nooit de respons of schakelpatroon verandert. Ik kan ze zelfs dromen, bij langzaam optrekken in z'n schakelt hij naar 5 bij 58km/h normaal optrekken 64km/h langzaam optrekken bij 78km/h en bij normaal optrekken 82km/h
Als je terugschakelt en je laat het gas los dan blijft hij wel even in de lage versnelling, maar dat noem ik niet adaptief. Misschien rij ik te sloom?
Ik las op een ander forum dat er een software update is zodat je "S" stand kon krijgen als je het pookje op manueel zet, is dit ook voor de s80 my07?
@delangem
Probeer eens voet op de rem te houden en tegelijk een beetje gas geven, dan bouw je turbo druk op, laat dan de rem los. Als die dan nog niet goed oppakt is er iets aan de hand.
Mocht je Vadis hebben raad ik aan het stukje over het adaptieve karakter van de AW55 te lezen. Daar staat namelijk in dat dat adaptieve slaat op het feit dat de bak leert van zijn schakelmanieren. Hij zal het altijd zo soepel mogelijk proberen te verlaten lopen door schakeldrukken aan te passen. Als het dan een keer niet goed gaat, weet hij dat hij wat fout gedaan heeft en dus wat andere waarden moet gebruiken. Dat heeft dus echt niets met de rijstijl van de bestuurder te maken.
Het is natuurlijk wel zo dat bij een rustige rijden er makkelijker soepel geschakeld kan worden dan bij iemand die altijd vol gas geeft, maar als die trapper ineens rustig gaat rijden gaat de bak echt niet later schakelen als bij iemand die altijd rustig rijd (of andersom).
Dat verklaard een hoop, bedankt. Dan zal de geartronic ook niet sneller schakelen na een reset zeker?
Geplaatst: 26.01.2011 - 16:14
door Oceanracer
Gaat een GT standaard in de "N"stand bij stilstand of is dat een softwarematige aanpassing? Met andere woorden: Kruipt hij als je de rem loslaat, of blijft hij stilstaan (zonder hem handmatig in de N te schakelen)?
Geplaatst: 26.01.2011 - 16:26
door Ben
Hij kruipt
Geplaatst: 26.01.2011 - 21:14
door Oceanracer
Dat kruipen is uit te schakelen; hij schakelt dan bij stilstand in N. Is dat wellicht ook bij TS aan de orde?
Geplaatst: 26.01.2011 - 23:40
door chris_zweden
Bij stilstand/gas los wordt de versnelling toch (enigszins)sowieso ontkoppelt? Heb ik me door de dealer laten vertellen omdat ik een vraag had hoe het zat bij een glad wegdek, anders worden de wielen aangedreven.
Re: Traag oppakken D5 geartronic
Geplaatst: 27.01.2011 - 00:16
door Gast
delangem schreef:Als ik voor het stoplicht sta en ik wil weg rijden dan duurt het even voordat de bak hem oppakt.
Ja, jouw "Neutral Control" staat nog ingeschakeld.
Kan je laten verwijderen (software pakketje 30646691) kosten ± € 13,-
Gelijk ook even een TCM upgrade ( (30677036) à ± € 15,- komt nog gebruik testapparatuur
en misschien wat werktijd bij, maar dan ben je weer helemaal klaar.
Ik denk dat deze softwarepakket nummers overeen komen voor jouw auto, ik heb dit vorig jaar (nov.) laten doen.
Een echte aanrader.
Geplaatst: 27.01.2011 - 10:48
door Oceanracer
Zie je wel!

Geplaatst: 27.01.2011 - 10:56
door EVV
chris_zweden schreef:Bij stilstand/gas los wordt de versnelling toch (enigszins)sowieso ontkoppelt? Heb ik me door de dealer laten vertellen omdat ik een vraag had hoe het zat bij een glad wegdek, anders worden de wielen aangedreven.
Ik vind het juist ideaal dat de wielen worden aangedreven bij stilstand/gas los, juist ook bij gladheid. Je kunt dan zo gecontroleerd wegrijden door de rem een beetje los te laten, dat lukt je niet als de de bak ineens aankoppelt.
Geplaatst: 27.01.2011 - 11:02
door Oceanracer
Persoonlijke voorkeuren verschillen. Daarom kun je de bak aan je voorkeur laten aanpassen. Wel of niet laten kruipen.