Pagina 1 van 2

Snerpend geluid bij starten motor

Geplaatst: 26.01.2011 - 10:25
door Mardika
Hallo,

Ik heb een volvo 440, 2 liter en automaaat. Bij het starten hoor ik tijdelijk een snerpend geluid. Daarna niet meer. V- snaar staat goed op spanning. Heb een nieuwe accu gekocht omdat de capaciteit onvoldoende was.
Wat zou het kunnen zijn.
Alvast bedankt

Mardika

Geplaatst: 26.01.2011 - 10:41
door Iroll
Wanneer zijn de distributieriem en rollen het laatst vervangen? Als het nl een van de rollen is die je hoort dan zou ik er geen meter meer meerijden totdat de riem en rollen vervangen zijn. Als de riem breekt dan heb je een groot probleem, meestal gebeurt dat tijdens de koude start.

Snerpend geluid

Geplaatst: 26.01.2011 - 10:51
door Mardika
De riemen zijn mei 2010 vervangen Toen knapte een van de riemen. De ANWB hoeft toen een nieuwe waterpomp geinstalleerd. Ook zit er vanaf medio 2010 een nieuwe startmotor.
Wat wordt bedoelt met 'rollen'.
Alvast bedankt

Mardika

Geplaatst: 26.01.2011 - 11:04
door Iroll
De distributie riem loopt over twee rollen, een spanrol en een geleide rol. Die moeten eigenlijk gelijk met de riem vervangen worden. Als zo'n rol vastloopt gaat de riem eroverheen slippen en dat vreet de riem weg. Je weet zeker dat ook de distributieriem is vervangen en niet alleen de V snaar? Je kan eens proberen te localiseren waar het geluid vandaan komt. Laat iemand anders de auto starten terwijl jij met geopende motorkap probeert te ontdekken waar het geluid vandaan komt.

Snerpend geluid

Geplaatst: 26.01.2011 - 11:12
door Mardika
Bedankt voor het advies en ga het zeker doen.

Mardika

Geplaatst: 26.01.2011 - 13:40
door eXite
Kan ook lucht zijn die ontsnapt (bijvoorbeeld een net niet goed vastzittend spruitstuk). Zodra de boel dan warmer wordt door het draaien van de motor (en dat gebeurt bij een spruitstuk bijzonder snel) zet 't uit en dicht het weer af.

Geplaatst: 26.01.2011 - 23:26
door Schilder
Hoi,

Kan ook het lager zijn v/d stuurbekrachtiging ( pomp ), deze kan ook hoge geluiden maken en na een bepaalde tijd, totdat de motor warm is verminderen met het getjielp(noem ik het maar even) de pomp is een slijtage onderdeel v/d auto, maar als je gas geeft al rijdend of in z`n vrijstand, en het getjielp wordt erger verwijs ik je toch naar het antwoord van Iroll.

Edit: 08-02-2011, rol v/d distributie riem slipte bij mij, en het geluid leek v/d pomp af te komen.

Succes,

Schilder

Geplaatst: 27.01.2011 - 00:04
door Ramon&Ramon
het geluid bij het starten is bij een automaat anders dan bij eentje met een koppeling,
Een automaat heeft geen vliegwiel waar de starterkrans opzit,dit is een dunne plaat.
het klinkt altijd scheller bij een automaat van een 440&460

Geplaatst: 07.02.2011 - 15:20
door Schilder
Iroll schreef:Wanneer zijn de distributieriem en rollen het laatst vervangen? Als het nl een van de rollen is die je hoort dan zou ik er geen meter meer meerijden totdat de riem en rollen vervangen zijn. Als de riem breekt dan heb je een groot probleem, meestal gebeurt dat tijdens de koude start.
Naar aanleiding van dit antwoord en de vraag ben ik op zoek gegaan naar ook een snerpend geluid in mijn volvo 460 `93 1.8i, eerste instantie dacht ik ook aan de multiriem cq v-snaar dynamo, na deze wat strakker gezet te hebben bleeft ie gillen de eerste paar km.

Ik vertrouwde het niet en heb deze site helemaal doorgespit over distributie/rollen/spanners/gillen, fluiten etc. ik heb even de d.kap eraf gehaald en de auto gestart,,..en warempel de rol stond stil en begon heel langzaam mee te draaien, eenmaal op toeren begon ie te gillen, ik heb/had het eindelijk gevonden en op TIJD lees ik???.

Eigenlijk heb ik nog wat vragen, over de poelie`s staan daar altijd merk-tekens op!.

Het achterste d.kapje tegen de bovenkant motor, kan deze eraf zonder eerst de poelie te verwijderen!

Alvast bedankt,

Schilder

Geplaatst: 07.02.2011 - 15:33
door wpee
Hoeft er niet vanaf om de D-riem te vervangen.
De eerste cover heb je er vanaf, dat is in principe voldoende om de D-riem te vervangen.
Bovenste vertande poulis staat merkteken op tandje.
Onderste poulie van krukas staat ook een merkteken op, even schoonmaken.

Geplaatst: 07.02.2011 - 15:40
door Schilder
Hoi Wim,

Bedankt voor je snelle antwoord zal zo eens even goed kijken, ik heb even op internet gekeken voor de kosten van zo`n set, maar bij div D.kit staat een speciaal tooltje vermeld heb jij enig idee wat voor een tooltje??

Edit: Dit tooltje was een plastic afstel gereeschap voor de distributie ketting/snaar/riem

Schilder

Geplaatst: 07.02.2011 - 15:51
door Ramon&Ramon
wpee schreef:Hoeft er niet vanaf om de D-riem te vervangen.
De eerste cover heb je er vanaf, dat is in principe voldoende om de D-riem te vervangen.
Bovenste vertande poulis staat merkteken op tandje.
Onderste poulie van krukas staat ook een merkteken op, even schoonmaken.
Leg dan ook even uit dat er merktekens op de riem staan en de riem een draairichting heeft,doormiddel van de pijlen op de riem?
En het aan twee kanten gemerkte streepje aan de onderzijde komt op het krukastandwiel.

Geplaatst: 07.02.2011 - 16:34
door Schilder
wpee schreef:Hoeft er niet vanaf om de D-riem te vervangen.
De eerste cover heb je er vanaf, dat is in principe voldoende om de D-riem te vervangen.
Bovenste vertande poulis staat merkteken op tandje.
Onderste poulie van krukas staat ook een merkteken op, even schoonmaken.
Ik ben net terug van kijken, maar zie geen merkteken geponst of gegraveerd staan, wel een geel gemarkeerd tandje, ga ervan uit dat dat het tekentje moet zijn, weet je het heel zeker dat niet het achterste kapje eraf hoeft, ik kan nl dat gele merktekentje(op de bovenste poelie ) niet corresponderen met een ander tekentje om te kunnen afstellen later?

Alvast bedankt

Geplaatst: 07.02.2011 - 16:49
door Schilder
Ramon&Ramon schreef:
wpee schreef:Hoeft er niet vanaf om de D-riem te vervangen.
De eerste cover heb je er vanaf, dat is in principe voldoende om de D-riem te vervangen.
Bovenste vertande poulis staat merkteken op tandje.
Onderste poulie van krukas staat ook een merkteken op, even schoonmaken.
Leg dan ook even uit dat er merktekens op de riem staan en de riem een draairichting heeft,doormiddel van de pijlen op de riem?
En het aan twee kanten gemerkte streepje aan de onderzijde komt op het krukastandwiel.
Hoi Ramon,

Die vraag heb ik Wim ook niet gesteld, maar goed.. en ben blij dat je even meekijkt en erop in ga, ik had em met de tanden omhoog erop gelegd ;-) .
Tis niet zomaar gedaan dus, de riem heeft een draairichting en er staan merktekens op, is niet zo dat als de onderste en bovenste poelie maar goed staan, de riem erop, aanspannen en klaar!.

Alvast bedankt.

Geplaatst: 07.02.2011 - 23:03
door Ramon&Ramon
nee,zo werkt het niet,een tandje verkeerd en hij loopt of slecht of in de soep.
er staan merktekens op een nieuwe riem en pijlen,de draairichting is rechtsom,de merktekens moeten corresponderen met de tekens op de riem,het merkteken wat aan beide zijden van de riem is aangebracht zit aan de onderkant op het krukastandwiel.

Geplaatst: 07.02.2011 - 23:13
door Ramon&Ramon
uurtje werk dus!

Geplaatst: 08.02.2011 - 00:22
door Schilder
Ramon&Ramon schreef:nee,zo werkt het niet,een tandje verkeerd en hij loopt of slecht of in de soep.
er staan merktekens op een nieuwe riem en pijlen,de draairichting is rechtsom,de merktekens moeten corresponderen met de tekens op de riem,het merkteken wat aan beide zijden van de riem is aangebracht zit aan de onderkant op het krukastandwiel.
Zo begrijp ik het goed, merktekens op de riem moet uitkomen op de tekens v/d poelie, op de onderste kun je dat het beste aflezen/zien draairichting riem is naar rechts, was er ook achter dat op de afdek distributie kap bovenin een gat met een pijltje zit waarschijnlijk een laatste check om te kijken of de onderste poelie gelijk zit met boven.

Heb ik het nu begrepen?

Bedankt.

Geplaatst: 08.02.2011 - 00:42
door Schilder
Ramon&Ramon schreef:nee,zo werkt het niet,een tandje verkeerd en hij loopt of slecht of in de soep.
er staan merktekens op een nieuwe riem en pijlen,de draairichting is rechtsom,de merktekens moeten corresponderen met de tekens op de riem,het merkteken wat aan beide zijden van de riem is aangebracht zit aan de onderkant op het krukastandwiel.
Dus de belangrijkste merktekens op de riem komen op de onderste poelie, dan is dat ook te zien op de bovenste poelie. de onderste afstelling bepaalt het bovenste en dat moet goed zijn.
Begrijp ik dat goed zo?.

Ik zag ook op de distributie-afdekkap bovenin een gat met een pijltje erop waarschijnlijk een laatste check?.

Zit de spanrol vast met een inbus, en als deze los is kan de oude riem er dan vanaf? buiten de multiriem om?.

Bedankt,

Schilder

Geplaatst: 08.02.2011 - 09:15
door Iroll
Hier staat een beschrijving in hoe je de timing belt vervangt. En op de skydrive site staat de NL beschrijving in het servicehandboek (groep 1(17).

Geplaatst: 08.02.2011 - 20:20
door Schilder
Iroll schreef:Hier staat een beschrijving in hoe je de timing belt vervangt. En op de skydrive site staat de NL beschrijving in het servicehandboek (groep 1(17).
Hartelijk dank,

De d-riem ligt er ondertussen op, maar voor mij was het geen uurtje werk, ietsjes langer.

Het rare van alles was de lijntjes op de d-riem had ik netjes gelijk staan met de merktekens v/d poelie`s boven en onder, daarna volgens PDF-beschrijving even 2 x vrije slag draaien liepen de lijntjes niet meer gelijk met de markeringen op de poelie`s..ik zweette peentjes, terug naar de computer gelopen om even goed te lezen, moest ik controleren als markering goed staan kijken naar vliegwiel, deze stond netjes op 0 graden, en ook de blokkering paste er precies weer in ( naast peilstok ) dat moest goed zijn of betekenen.

Het moment van starten was aangebroken, de auto startte gelijk...tijd voor een biertje..

Bedankt.

Schilder