Pagina 1 van 1
Druklager weer kapot?
Geplaatst: 26.01.2011 - 14:38
door patrick.genieter
Hallo volvo collega's,
Sinds maart 2010 rij ik een volvo s60 d5, gekocht bij een officiele duitse volvo dealer (toen 160.000 km).
Vlak na de koop hoorde ik een sterk geratel, de koppeling, druklager en versnellingsbak steunen zijn vervangen. Mijn eigenbijdrage was €350,-
In de tussentijd is er nog een draagarm, de dynamo en multiriem vervangen. Dit alles met hoge reparatie kosten als gevolg. Ik heb de auto gekocht met een jaar volvo "verzekering, garantie" een percentage komt dan afhankelijk van de km stand voor eigen rekening.
Nu, 40.000 km later is de garantie verlopen gezien de gereden km, hoor ik als de auto start weer het geluid van de druklager. Als de auto warm is en ik druk de koppeling een heel klein stukje in moet je heel goed luisteren om het geratel te horen. in vrijloop hoor je als de auto warm is dus niks.
Is dit normaal en zo nee is dit garantie?
Vriendelijke groet Patrick
Geplaatst: 26.01.2011 - 14:42
door Ramon&Ramon
het kan ook iets anders zijn natuurlijk dat geluidje.
het vliegwiel bijvoorbeeld of is die toen ook vervangen.
ik neem aan van niet,dus misschien zit daar nu het probleem in.
Geplaatst: 26.01.2011 - 14:47
door patrick.genieter
Hi volgens mij hebben ze een ruil vliegwiel geplaatst.
Maar kan ik het verschil in geluid herkennen?
Geplaatst: 26.01.2011 - 15:26
door edraket
Ruilvliegwiel bestaat bij mijn weten niet. Het zal een tweedehands zijn geweest dan denk ik. Als het geluid alleen optreedt als je de koppeling licht indrukt is het denk ik niet het vliegwiel.
Geplaatst: 26.01.2011 - 15:45
door Ramon&Ramon
edraket schreef:Ruilvliegwiel bestaat bij mijn weten niet. Het zal een tweedehands zijn geweest dan denk ik. Als het geluid alleen optreedt als je de koppeling licht indrukt is het denk ik niet het vliegwiel.
Leg is uit waarom niet?
Geplaatst: 26.01.2011 - 17:12
door edraket
Vliegwiel hoor je doorgaans bij stationair draaien, koppeling intrappen heeft daar geen invloed op. Daarnaast wordt het vliegwiel niet extra belast als je de koppeling intrapt. Hooguit de extra massa van de koppelingsplaat die wegvalt, maar dat maakt geen verschil denk ik. Het is meestal niet het lager van het vliegwiel wat geluid maakt, maar de veren tussen de twee platen in.
Geplaatst: 27.01.2011 - 00:01
door Ramon&Ramon
edraket schreef:Vliegwiel hoor je doorgaans bij stationair draaien, koppeling intrappen heeft daar geen invloed op. Daarnaast wordt het vliegwiel niet extra belast als je de koppeling intrapt. Hooguit de extra massa van de koppelingsplaat die wegvalt, maar dat maakt geen verschil denk ik. Het is meestal niet het lager van het vliegwiel wat geluid maakt, maar de veren tussen de twee platen in.
Als je een dubbelmassa vliegwiel hebt en je trapt de koppeling in,trap je de ruimte die tussen beide delen van het vliegwiel samen,en zeker als er te veel ruimte tussen de grote veer die in het vliegwiel zit.
het gerammel van een dubbel vliegwiel wordt veroorzaakt door een defcte veerplaat tussen de beide delen in,bij het intrappen trap je dus alle ruimte eruit.of je trapt de boel scheef..
Geplaatst: 27.01.2011 - 09:06
door patrick.genieter
klinkt gevaarlijk. Ik hoor het gerammel alleen bij een koude start met sationair toerental. Als ik maar even gereden heb is alles weer normaal.
Stel voor het is het vliegwiel en niet de druklager, wat kan ik volgens jullie het beste doen? Het is allemaal 40.000 km geleden vernieuwd/vervangen.
Geplaatst: 27.01.2011 - 10:27
door Ramon&Ramon
Komt het geluidje niet uit de bak,voldoende olie erin?
Geplaatst: 28.01.2011 - 09:43
door patrick.genieter
nee het geluid heeft echt iets met de koppelingsplaten, druklager of vliegwiel te maken.
Ben misschien te perfectionistisch wat betreft vreemde geluidjes. Hij krijgt altijd optijd zijn beurten bij de volvo dealer.
Geplaatst: 28.01.2011 - 13:10
door Ramon&Ramon
De bak heeft dus ookmet de koppeling te maken,als je de koppeling intrapt staat de bak stil en als je de koppeling weer op laat komen draait de bak weer.
Als er speling op de tandwielgroepen zit,(dat is normaal,de een heeft meer dan de ander)dan kun je dus ook een geluid horen.
Een soort rammel die veroorzaakt wordt door de som van alle spelingen in de bak.Op zich kan dit geen kwaad.
Rij een keer langs iemand die er verstand van heeft,want dit is gokken nu.
Geplaatst: 06.02.2011 - 12:33
door cabra246
Ik heb het geratel ook, tenminste... Mijn MY 2005 S60 (140) heeft maar 60K gelopen en ben er destijds bij 2 dealers geweest (second opinion) en beide, onafhankelijk van elkaar, bezworen me een uitleg die gelijk was aan de bijdrage van Ramon&Ramon. het kan, bij mij dan, geen kwaad. ik let er niet meer op (nu dus weer wel even) en ik merk ook niets. Ook niet in France bergop (10%) en af etcetc.
Maar goed, je zult wel een specialist moeten inschakelen om jouw geval te beoordelen..
Geplaatst: 06.02.2011 - 13:13
door Oceanracer
Tja, echt kwaad kan het niet gelijk, maar het wordt op den duur wel steeds erger. En behalve dat het rammelen erger wordt, wordt het op den duur een hele kunst om de auto zonder vibraties in beweging te krijgen. En los van het feit dat dit een extra belasting voor je koppelingsplaten inhoudt, zal het schudden nou ook niet erg bevorderlijk zijn voor de rest van je aandrijflijn en de bak.