Pagina 1 van 2

tikkend / ratelend geluid?? wie o wie?

Geplaatst: 27.01.2011 - 14:38
door adnan
Nog iets: :(

v50, 1.6D 2005, 100000km.

Sinds paar dagen hoor ik ook een tikkend/ ratelent geluid. het zit zo:

Als ik gas geef (rond de 3000toeren of hoger) dan hoor ik het veel beter. Tijdens stilstand en tijdens rijden. Met of zonder in zn versnelling zittend, maakt niks uit. Het komt wel onder de motorkap vandaan, maar geen idee waarvan. Iemand ervaring???
Kheb gewoon distributieriem erin, daar ligt het niet aan.

Het geluid moet je zo zien:
stukje van een plasticbeker tegen de spaken aanhouden bij een draaiende fietswiel (dedn we vroeger haha). daar lijkt het op.

Re: knarsend / ratelend geluid?? wie o wie?

Geplaatst: 27.01.2011 - 14:49
door Ramon&Ramon
adnan schreef:Nog iets: :(

v50, 1.6D 2005, 100000km.

Sinds paar dagen hoor ik ook een knarsend / ratelent geluid. het zit zo:

Als ik gas geef (rond de 3000toeren of hoger) dan hoor ik het veel beter. Tijdens stilstand en tijdens rijden. Met of zonder in zn versnelling zittend, maakt niks uit. Het komt wel onder de motorkap vandaan, maar geen idee waarvan. Iemand ervaring???
Kheb gewoon distributieriem erin, daar ligt het niet aan.
Hoe weet je zo zeker dat het niet de distributieriem of rollen zijn die dat geluid voortbrengen?

Geplaatst: 27.01.2011 - 17:10
door adnan
Het geluid moet je zo zien:
stukje van een plasticbeker tegen de spaken aanhouden bij een draaiende fietswiel (dedn we vroeger haha). daar lijkt het op.

Geplaatst: 27.01.2011 - 20:43
door Exeres
Automatische spanner die z'n werk niet meer doet?
Klinkt het zoals dit?
http://www.exeres.be/Foto/VIDEO0005.mp4

Geplaatst: 27.01.2011 - 23:14
door Smirky
had dit geluid ook, het was de voorbode van een defecte alternator.
Van zodra er een verbrande geur + dat door jouw omschreven geluid valt waar te nemen onder je motorkap zal het de alternator kunnen zijn.

Geplaatst: 28.01.2011 - 00:07
door adnan
Exeres:
Het lijkt veel op dat geluid, maar het geluid is er niet bij stationair draaien, maar als ik boven de 2500/3000 toeren zit.

SMIRKY:

Wat is een alternator als ik mag vragen?
Er is geen verbrande geur aanwezig.

Is het normaal dat by het stationair draaiende motor de toeren op 800 blijft? ipv 900??

Geplaatst: 28.01.2011 - 00:17
door Ramon&Ramon
Alternator is een duur woord voor Dynamo.

Geplaatst: 28.01.2011 - 00:51
door adnan
hm ok.
andere suggesties?

Geplaatst: 28.01.2011 - 12:30
door Fredhead
adnan schreef:Is het normaal dat by het stationair draaiende motor de toeren op 800 blijft? ipv 900??
Zolang de airco niet wordt gebruikt wel.
Onder de 7 graden schakelt deze zich automatisch uit en draait de motor ook 100 toeren minder stationair.

Zodra de airco aan staat is dit weer 900 toeren

Geplaatst: 28.01.2011 - 19:55
door Smirky
die verbrande geur kwam dagen nadat ik dat geluid voor eerst waarnam.
Ik kreeg trouwens ook wel de melding op de BC van: Spanning te laag ( of iets in die aard )

Geplaatst: 28.01.2011 - 23:00
door adnan
fredhead schreef:
adnan schreef:Is het normaal dat by het stationair draaiende motor de toeren op 800 blijft? ipv 900??
Zolang de airco niet wordt gebruikt wel.
Onder de 7 graden schakelt deze zich automatisch uit en draait de motor ook 100 toeren minder stationair.

Zodra de airco aan staat is dit weer 900 toeren

Dat zal ik eens uittesten morgen.
Ik ben zelf een audi/golf gewend, 900 toeren. Ben benieuwd.
Bedankt

Geplaatst: 28.01.2011 - 23:03
door adnan
Smirky schreef:die verbrande geur kwam dagen nadat ik dat geluid voor eerst waarnam.
Ik kreeg trouwens ook wel de melding op de BC van: Spanning te laag ( of iets in die aard )

Waar kimt die geur vandaan/ ontstaan ervan?
Kheb alleen vieze startgeur als motor koud is.
En geen melding op mn bc.
Echt een irri geluid!!!!!!

Geplaatst: 31.01.2011 - 12:08
door adnan
adnan schreef:
fredhead schreef:
adnan schreef:Is het normaal dat by het stationair draaiende motor de toeren op 800 blijft? ipv 900??
Zolang de airco niet wordt gebruikt wel.
Onder de 7 graden schakelt deze zich automatisch uit en draait de motor ook 100 toeren minder stationair.

Zodra de airco aan staat is dit weer 900 toeren

Dat zal ik eens uittesten morgen.
Ik ben zelf een audi/golf gewend, 900 toeren. Ben benieuwd.
Bedankt

Kheb paar keer getest de toerenteller. Dus met en zonder airco stationair laten draaien, hy blijft op 800toeren. Dus ook met airco aan. Is dit gebruikelijk??

Geplaatst: 31.01.2011 - 18:45
door Fredhead
Lees mijn bericht nog eens goed.

Onder de 7 graden buiten temperatuur doet de airco het gewoon niet
Of je hem nu inschakeld of niet via het knopje, werken doet hij niet totdat het weer warmer is als 7 graden

Geplaatst: 31.01.2011 - 19:51
door adnan
Ok. Dus aannemen dat 800 toeren normaal is.
Toen je de temperatuur op 15gr had ingesteld, merk je het vrschil wel tussen blazen met airco aan en uit. Vreemd.

Geplaatst: 31.01.2011 - 21:26
door Sander Peter
ik heb dit ook een keer met een 1.6d gehad. Bleken een aantal hydraulische klepstoters te zijn die niet meer goed werkten.

Geplaatst: 01.02.2011 - 06:28
door adnan
Sander bedankt voor je reactie.
Reageer je op de toeren of het tikkend/ratelend geluid?
Kosten hyd klepstoters te fixen?

Geplaatst: 03.02.2011 - 15:16
door adnan
nogsteeds de oorzaak niet gevonden :(

Geplaatst: 03.02.2011 - 15:25
door Ramon&Ramon
Rij even langs iemand die er verstand van heeft,is dat niet makkelijker?

Geplaatst: 04.02.2011 - 02:07
door adnan
Ramon&Ramon schreef:Rij even langs iemand die er verstand van heeft,is dat niet makkelijker?
al geprobeerd. Ben bij een garage en zelfs bij een dealer geweest deze week.