Pagina 1 van 2
Probleem met wegligging
Geplaatst: 27.01.2011 - 17:22
door Kick
Beste Volvobezitters,
Graag zou ik van de specialisten eens willen horen wat ze zouden denken/adviseren in het volgende probleem wat ik heb met mijn pas aangeschafte V70.
De auto is uit eind 2006, een 170pk Edition Sport II. Een heerlijke auto!
Ik kocht de auto afgelopen december met banden die nét door de APK konden maar ermee rijden in de sneeuw was niet te doen. De bandenmaat was 225/45/17 en aangezien winterbanden in die maat niet voorradig waren heb ik er vier nieuwe Uniroyal Raintyres onder laten zetten omdat ik met deze banden onder mijn vorige Volvo goede ervaringen had.
Helaas viel het rijden met deze banden ontzettend tegen in de sneeuw; ik zwabberde alle kanten en het leek wel alsof ik totaal geen contact met de weg had. Dus een week later weer geinformeerd bij m'n bandenboer en gelukkig had hij net een nieuwe partij goede banden binnengekregen.
In overleg met hem heb ik besloten er vier nieuwe 16 inch lichtmetalen velgen er onder te laten zetten met Bridgestone Blizzak LM32 banden met de maat 205/65/16. Iets smaller waardoor je minder 'drijft' op sneeuw en natuurlijk een echt winterprofiel.
Dus zou je denken, dat worden genieten met rijden....
Helaas bleef ik het gevoel houden alsof ik op ijs reed en alsof de auto zwom. Zelfs nu alle gladheid weg is heb ik dat onbehachelijke gevoel;
het is soms net alsof je zweeft en de auto de eigen weg zoekt. Het is lastig uit te leggen maar ik moet bijvoorbeeld als ik rechtuit rijd voor m'n
gevoel continue bijsturen.
Als ik over een wegdekbeschadiging rijd (in de lengterichting) of een vorstkuil in het asfalt dan lijkt het wel alsof de achterkant zijwaarts gedrukt wordt.
Als ik dwars op de auto een stevige wind heb dan kan ik amper recht rijden...
Kortom, naatje dus.
Nu denk ik zelf aan het volgende (want de banden kunnen het niet zijn in mijn beleving):
- schokbrekers controleren
- stuurstangen op speling laten controleren
- rubbers laten controleren
- vierpunts uitlijning
Zit ik hiermee op het goede spoor (leuke woordspeling)?
Wat zou ik nog meer kunnen laten controleren?
Bedankt alvast voor het meedenken!
Gr. Kick
Geplaatst: 27.01.2011 - 17:27
door Fulaks
Ik denk dat je inderdaad op het goede spoor zit, ik zou even de volgorde wijzigen :
- stuurstangen, draagarmen & rubbers
- schokdempers
- uitlijning
Ik hoop dat je auto niet geaccidenteerd is geweest...
Geplaatst: 27.01.2011 - 17:27
door mad
Michelin.
Geplaatst: 27.01.2011 - 17:29
door Iroll
En vergeet de fuseekogels niet in het 1e rijtje.
Geplaatst: 27.01.2011 - 17:36
door MN-NL
En wat zegt de verkoper ervan? Als je bij een dealer / handelaar gekocht hebt tenminste, ik neem voor het gemak even aan dat je enige vorm van garantie hebt bij een bolide van net 4 jaar oud?
Succes iig, Marc
Geplaatst: 27.01.2011 - 17:51
door 945i
Je zit op het goede spoor, met die banden moet je een strakke wegligging kunnen hebben. (voor winterbanden)
Geplaatst: 27.01.2011 - 18:10
door Silver_R
Misschien overbodig maar je bandenspanning is toch niet te laag hè?
Kan het niet uit je verhaal opmaken maar ik neem aan dat je met de banden die net nog door de keuring kwamen, dat je daar mee wel een goede wegligging had?
Geplaatst: 27.01.2011 - 18:46
door Kick
MN-NL schreef:En wat zegt de verkoper ervan? Als je bij een dealer / handelaar gekocht hebt tenminste, ik neem voor het gemak even aan dat je enige vorm van garantie hebt bij een bolide van net 4 jaar oud?
Succes iig, Marc
Ik heb de auto gekocht bij usedcarcenter.nl in Zwolle en ik woon in Amsterdam. Dat zie ik dus niet zitten en daarbij kan het ook aan mijn gevoel liggen. Dit is mijn eerste V70 en dus ook een station en misschien hoort dit wel bij het rijgedrag (wat ik niet hoop natuurlijk).
@Mad: wat bedoel je met Michelin?
@Silver_R: ik had het ook met die slechte banden (waarmee ik enkel van Zwolle naar Amsterdam ben gereden en daarna direct door naar de bandenboer). De spanning op de banden is goed (2,5 atm op de 225 en 2,4 op de 205 winterbanden).
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben benieuwd of er meer volgen!
Geplaatst: 27.01.2011 - 19:46
door MN-NL
Van het usedcarcenter is dus een ex-leasebak van ING Carlease. Dat is gewoon een dealeronderhouden auto dus.
Zit er een boekje bij met dealerstempels? Dan weet je wie je eens kan bellen betreffende de geschiedenis van de wagen.
En de berijdersdesk van ING is best competent en willen met wat aandringen heus wel meedenken en aangeven of de auto iets raars in zijn onderhoud heeft gehad is mijn ervaring.
En anders eens vergelijken met een andere V70, dan weet je of het de auto is, of toch jijzelf
Succes, Marc
Geplaatst: 27.01.2011 - 20:53
door edraket
Kick, weet je zeker dat er 205/65/16 onder ligt? Dat is veel te groot. Er hoort 215/55/16 of 205/55/16 onder. De wang van de band is veel te hoog, waardoor de auto onzeker aanvoelt.
Hoe voelde de auto aan voor de bandenwissel en welk merk lag er onder? Ik heb een identieke auto, alleen met Koni FSD dempers, maar ook voor de wissel van de schokbrekers voelde het allemaal goed aan. Ik heb er Conti Premium contact2 onder gehad, en dat zijn echt heel fijne banden, nog veel fijner dan Michelin!
Geplaatst: 27.01.2011 - 22:40
door bart simpson
beetje een XC70 maat
Geplaatst: 27.01.2011 - 22:51
door 945i
Had ik nog niet eens gezien, maar inderdaad een ballonband...
Geplaatst: 28.01.2011 - 10:12
door Kick
edraket schreef:Kick, weet je zeker dat er 205/65/16 onder ligt? Dat is veel te groot. Er hoort 215/55/16 of 205/55/16 onder. De wang van de band is veel te hoog, waardoor de auto onzeker aanvoelt.
Hoe voelde de auto aan voor de bandenwissel en welk merk lag er onder? Ik heb een identieke auto, alleen met Koni FSD dempers, maar ook voor de wissel van de schokbrekers voelde het allemaal goed aan. Ik heb er Conti Premium contact2 onder gehad, en dat zijn echt heel fijne banden, nog veel fijner dan Michelin!
Oeps, foutje! Moet inderdaad 205/55/16 zijn! Ik heb dit nog overlegd met de bandenman en dat we op deze maat uitkwamen om zo het verschil van je snelheidsmeter zo klein mogelijk te houden. M'n gewone banden zijn Uniroyal Raintyre II, maat 225/45/17 en daar had ik hetzelfde probleem mee terwijl ik voor mijn idee met deze banden aan de weg moet plakken.
Ik had overigens een handige site gevonden:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Maar hoe dan ook, de banden (en de maat ervan) is in orde. Ik ga maandag langs bij de garage om een aantal zaken zoals hierboven vermeld door te nemen.
Ik ga ook de berijdersdesk benaderen om te vragen hoe en wat. bedankt voor de tip!
Ik houd jullie op de hoogte!
Geplaatst: 31.01.2011 - 14:10
door Kick
Ik ben zojuist bij de gagare geweest en na een proefrit (waarvan de monteur meteen doorhad wat ik bedoelde met dat dweilen) en een controle op de brug blijkt dat één achterdraagarmrubber speling heeft en dat de schokbrekers achter niet meer goed zijn. Ik krijg vanmiddag een telefoontje wat de kosten gaan worden en dan laat ik beide rubbers vervangen en natuurlijk nieuwe schokbrekers eronder. Hij werkt zelf veel met Koni en Monroe dus hij zou gaan kijken wat het beste is voor onder een V70.
Gelukkig is het dus niet iets wat kenmerkend is voor een V70 want dan had het me wel een tikkie tegengevallen. Maar met een beetje mazzel rijd hij binnenkort als een trein!
Geplaatst: 31.01.2011 - 16:10
door diesel01
Kick schreef:Ik ben zojuist bij de gagare geweest en na een proefrit (waarvan de monteur meteen doorhad wat ik bedoelde met dat dweilen) en een controle op de brug blijkt dat één achterdraagarmrubber speling heeft en dat de schokbrekers achter niet meer goed zijn. Ik krijg vanmiddag een telefoontje wat de kosten gaan worden en dan laat ik beide rubbers vervangen en natuurlijk nieuwe schokbrekers eronder. Hij werkt zelf veel met Koni en Monroe dus hij zou gaan kijken wat het beste is voor onder een V70.
Gelukkig is het dus niet iets wat kenmerkend is voor een V70 want dan had het me wel een tikkie tegengevallen. Maar met een beetje mazzel rijd hij binnenkort als een trein!
Ik mag aannemen dat je ING Carlease hiervoor laat opdraaien, tenzij de 6 maanden om zijn.
Onze S60 kwam bij deze club weg, dat was éénmalig omdat ik geen discussie wens met een meneer die in Breda zit en niet snapt wie de salarissen betaalt.
De V70 komt ook uit Zwolle (Furness) en voor garantie gevallen mag ik gewoon aankloppen bij collega dealer in Groningen, gewoon een kwestie van (klantgericht) meedenken. :thumbright:
Geplaatst: 31.01.2011 - 16:11
door diesel01
Edit zie boven
Geplaatst: 31.01.2011 - 16:21
door Kick
Ik ga de garantieafdeling nog bellen als ik weet wat de kosten gaan worden. Maar ik heb er geen zin in als zij gaan bepalen wie de reparatie (en met welk materiaal) gaat doen. Bovendien valt dit volgens mij niet onder de garantie dus ik weet nog niet wat er uitkomt.
Maar ik zie wel, ik wil gewoon een vette bak die aan de weg kleeft.

Geplaatst: 31.01.2011 - 17:09
door Hans oet Twent
Check gelijk de speling op de voorwielen even. Wiel van de grond uiteraard. Wellicht dat de stuurkogels aan vervanging toe zijn. De voorwielophang rubbers waren bij mijn V70 aan het eind van hun latijn. Kon nog wel, maar de APK keurmeester die mij heelgoed kent.... Gaf aan dat ik ze preventief beter kon vervangen.
Kortom ik heb het afgelopen najaar vervangen;
Beide stuurkogels
Voorwielophang rubbers
Fusee kogels preventief, deze waren ook redelijk heen zal ik maar zeggen.
Geplaatst: 31.01.2011 - 17:47
door diesel01
Kick schreef:Ik ga de garantieafdeling nog bellen als ik weet wat de kosten gaan worden. Maar ik heb er geen zin in als zij gaan bepalen wie de reparatie (en met welk materiaal) gaat doen. Bovendien valt dit volgens mij niet onder de garantie dus ik weet nog niet wat er uitkomt.
Maar ik zie wel, ik wil gewoon een vette bak die aan de weg kleeft.

Mijn ervaring is dat je naar een telefoonnr belt in Breda en daar zit iemand die normaal contact heeft met de technische mensen van autobedrijven.
Schijnt een andere manier van communiceren te zijn dan rechtstreeks met een client :?: .
Deze man moet accoord geven voor reparatie, in mijn geval werd er gekozen om gebruikte onderdelen te gebruiken want dat kon net zo goed was de uitleg.
Dat al het vet uit het wiellager kwam na reparatie kon niet aan de gebruikte onderdeel liggen, het apparaat zal maar warm lopen na een snelwegrit...
Ik heb na een 2e garantie debakel de verkoper gebeld en die heeft geprobeerd om mijn negatieve gevoel weg te nemen maar het kwaad was al geschiet, ik koop er geen auto weer.
Desalniettemin hoop ik voor jouw dat ze het netjes oplossen en jij je auto gewoon goed gemaakt krijgt en lekker kunt genieten
Geplaatst: 31.01.2011 - 18:46
door Kick
Nou, zover ben ik nog niet; de garage belt net terug. Hij is bij de Volvo geweest om te informeren naar die rubbers en volgens Volvo kan het helemaal niet dat er speling inzit en het schijnt zo te horen.
Erg vreemd maar hij heeft daar een V70 op de brug gezien met exact dezelfde 'speling' waarvan hij eerst dacht dat dit niet goed was. Maar dat schijnt dus zo te horen.
Nu worden het dus alleen de schokbrekers.
Wordt vervolgd!
@Diesel01: ik laat dat telefoontje maar achterweg. Ik heb geen zin in dat gedoe en regel het zelf wel
