Temperatuurprobleem, motor loopt warm direct na start
Geplaatst: 28.01.2011 - 12:56
Goed het hele verhaal: 4 week geleden ging ineens uit het niets het motortemperatuurlampje branden en vloog de wijzer naar het rood. Dit na een rit 10km, waarna de auto een half uur stil stond en op de terugweg (dus na bijna weer 10km) ging het lampje aan.
Volgende dag het KV niveau gecontroleerd, stond iets onder het minimum, dus naar de dealer gereden om dit ff te laten bijvullen (ritje van 3 straten, nog geen 2 minuten) Dealer geeft aan dat het niveau goed is en op max staat. Lampje brande ook niet. Dus konden ze niks bijvullen, maar geven aan dat wellicht de thermostaat kapot is, gezien de omschrijving van de situatie.
Volgende dag gaat het lampje weer aan na een korte rit, en daarna gaat het 3 weken lang gewoon goed, niks brandende lampjes of wijzers in het rood. Zowel korte als lange ritten gemaakt.
Maandag ging het lampje weer ineens aan na een kort ritje, meteen langs de dealer gereden, kunnen ze het meteen bekijken nu het euvel het voordoet. Conclusie, thermostaat vervangen.
De thermostaat heb ik nu dus zelf vervangen, en ook ontlucht. Er kwam maar een 2 tot 2,5 liter aan KV uit bij het leeg laten lopen, en na 2x ontluchten (eerst met reservoirdop eraf laten lopen, daarna nog met ontluchtingsnippel achterzijde blok) is er in totaal een 2,5 liter KV weer bijgevuld en staat het niveau op max.
Maar weer ging het lampje aan na een korte rit vanochtend. Wat is er mis en wat kan/moet ik nog doen, wat ik wellicht vergeten ben...
Kan het iets anders zijn? Temperatuursensor wellicht? En zo ja, waar zit die?
Het gaat overigens om een 96'er 460 1.8 met airco, zonder roestende wielkastranden. Ik heb de auto gekocht om mobiel te blijven, zolang mijn andere auto uit de running is door een kapot motorblok. En heb dus geen zin in grote kosten aan deze auto, door hem maar bij de dealer neer te zetten voor onderzoek en reparatie.
Wie heeft de oplossing of een tip voor me?
Volgende dag het KV niveau gecontroleerd, stond iets onder het minimum, dus naar de dealer gereden om dit ff te laten bijvullen (ritje van 3 straten, nog geen 2 minuten) Dealer geeft aan dat het niveau goed is en op max staat. Lampje brande ook niet. Dus konden ze niks bijvullen, maar geven aan dat wellicht de thermostaat kapot is, gezien de omschrijving van de situatie.
Volgende dag gaat het lampje weer aan na een korte rit, en daarna gaat het 3 weken lang gewoon goed, niks brandende lampjes of wijzers in het rood. Zowel korte als lange ritten gemaakt.
Maandag ging het lampje weer ineens aan na een kort ritje, meteen langs de dealer gereden, kunnen ze het meteen bekijken nu het euvel het voordoet. Conclusie, thermostaat vervangen.
De thermostaat heb ik nu dus zelf vervangen, en ook ontlucht. Er kwam maar een 2 tot 2,5 liter aan KV uit bij het leeg laten lopen, en na 2x ontluchten (eerst met reservoirdop eraf laten lopen, daarna nog met ontluchtingsnippel achterzijde blok) is er in totaal een 2,5 liter KV weer bijgevuld en staat het niveau op max.
Maar weer ging het lampje aan na een korte rit vanochtend. Wat is er mis en wat kan/moet ik nog doen, wat ik wellicht vergeten ben...
Kan het iets anders zijn? Temperatuursensor wellicht? En zo ja, waar zit die?
Het gaat overigens om een 96'er 460 1.8 met airco, zonder roestende wielkastranden. Ik heb de auto gekocht om mobiel te blijven, zolang mijn andere auto uit de running is door een kapot motorblok. En heb dus geen zin in grote kosten aan deze auto, door hem maar bij de dealer neer te zetten voor onderzoek en reparatie.
Wie heeft de oplossing of een tip voor me?