Pagina 1 van 2
Volvo en Xenon
Geplaatst: 29.01.2011 - 07:58
door Stijn123
Hallo,
Ik heb sinds een week terug weer een Volvo, meer bepaald een Volvo V50 R Design uit 2009.
Nu ik heb de optie bi xenon, maar als ik vergelijk met andere wagens die xenon hebben, vind ik die echt niet straf.
Welke Kelvin waarde van de xenon lampen zit er in mn Volvo? En is dit gemakkelijk te vervangen naar een hogere waarde?
Geplaatst: 29.01.2011 - 20:16
door Stijn123
Niemand?
Geplaatst: 29.01.2011 - 20:22
door Rob2u
Ik weet alleen de 'oude' Xenon's van Volvo (niet het lenstype maar die met de reflector) 4500K zijn.....
Geplaatst: 29.01.2011 - 22:07
door Iroll
De kelvin waarde zegt alleen iets over de kleur v.d. lamp, hoe hoger hoe blauwer. De luminentie waarde is de waarde voor de lichtsterkte.
Geplaatst: 30.01.2011 - 08:49
door asta
Het hangt een beetje af van welke Kelvin waarde er in de auto zit nu.
Niet straf zegt mij alleen niets over wat de uitstraling van de lampen nu is?
Zijn ze te blauw of zijn ze te "geel".
Houd er ook rekening mee dat Xenon achteruit gaat in de loop der tijd wat betreft lichtopbrengst Candela =
Candela
En de kleur Kelvin =
Kelvin
Als jouw lampen er al een paar jaartjes inzitten dan kan het zijn dat ze al aardig wat uurtjes gebrand hebben en hierdoor in jouw ogen niet meer gelijk zijn aan andere xenon lampen omdat ze in jouw Volvo altijd aan staan.
MAAR, vergis je ook niet in de verschillende automerken want tegenwoordig gebruikt men steeds vaker hogere kelvin waardes.
Waarom is mij totaal een raadsel gezien je tot ik meen 10.000/11.000 kelvin alleen maar achteruit gaat met de Candela/Lumen waarde en het licht paarser word (zal wel te maken hebben met uitstraling of zo).
Zijn ze een paar jaar oud dan zou je ze een keer allebei tegelijk kunnen vervangen voor +/- 4300K, dit is gemiddeld genomen een standaard kleur die gebruikt word origineel, wil je hoger dan word je licht al snel paars.
Mochten je ze nou vervangen, plaats er dan eerst 1 en ontsteek dan je lichten.
Je zal een aanzienlijk verschil zien tussen de nieuwe lamp en de oudere.
Geplaatst: 30.01.2011 - 09:51
door Hjalmar
Je zou eventueel ook 6000K erin kunnen zetten dan zijn ze wat blauwer. De standaard kleur is zoals Asta al schreef 4300K.
Geplaatst: 30.01.2011 - 10:18
door Stijn123
Bedankt voor de antwoorden!
Dus ik kan zonder enig probleem een H7 ? xenon lampje kopen, met een hogere Kelvin waarde?
Geplaatst: 30.01.2011 - 10:20
door Stijn123
asta schreef:Het hangt een beetje af van welke Kelvin waarde er in de auto zit nu.
Niet straf zegt mij alleen niets over wat de uitstraling van de lampen nu is?
Zijn ze te blauw of zijn ze te "geel".
Ze zijn idd te geel. Ze schijnen even hard dan in mijn vorige wagen, die halogeen lampjes had.
Geplaatst: 30.01.2011 - 10:30
door Hjalmar
Dus ik kan zonder enig probleem een H7 ? xenon lampje kopen, met een hogere Kelvin waarde?
Zou geen probleem moeten zijn, alleen mag je die er zelf niet in zetten. Als je in je instructieboekje kijkt...

Geplaatst: 30.01.2011 - 11:44
door Stijn123
Te moeilijk?
Waar kan je die best kopen? Moet dit van een bepaald merk zijn?
Geplaatst: 30.01.2011 - 12:02
door Hjalmar
Niet te moeilijk maar heeft met de hoge spanning te maken. Heb er zelf nog geen ervaring mee maar het lijkt mij niet moeilijk. Wbt het merk, sja, ik heb mijn lesje wel geleerd met te goedkope spullen... Iedereen heeft daar eigen ervaringen mee. Ik ga mijn lampen binnenkort veranderen dus kan het anders daarna wel vertellen hoe het ging

Geplaatst: 30.01.2011 - 16:42
door Stijn123
Hjalmar schreef:Niet te moeilijk maar heeft met de hoge spanning te maken. Heb er zelf nog geen ervaring mee maar het lijkt mij niet moeilijk. Wbt het merk, sja, ik heb mijn lesje wel geleerd met te goedkope spullen... Iedereen heeft daar eigen ervaringen mee. Ik ga mijn lampen binnenkort veranderen dus kan het anders daarna wel vertellen hoe het ging

Wat bedoel je precies met 'Hoge spanning'? Dat ze moeilijk vast zit? Dat er een hoge voltage mee gemoeid is?
Geplaatst: 30.01.2011 - 16:49
door Hjalmar
Het was misschien niet duidelijk geschreven van mij. Maar ik bedoel inderdaad de hoge voltage. Als ik mijn koplamp uit de auto haal staan er meerdere uitroeptekens en driehoeken dat je moet op passen voor de hoge spanning/voltage. (ik merk nu dat het voor mij in het zweeds uitleggen makkelijker is.. :roll: )
Enfin, ik zou het ook even beter na moeten kijken wat er precies in het boekje staat, maar kortom komt het erop neer dat je het niet zelf mag doen... (eigenlijk *kuch*)
Geplaatst: 30.01.2011 - 17:26
door Stijn123
Hjalmar schreef:Het was misschien niet duidelijk geschreven van mij. Maar ik bedoel inderdaad de hoge voltage. Als ik mijn koplamp uit de auto haal staan er meerdere uitroeptekens en driehoeken dat je moet op passen voor de hoge spannin/voltage. (ik merk nu dat het voor mij in het zweeds uitleggen makkelijker is.. :roll: )
Enfin, ik zou het ook even beter na moeten kijken wat er precies in het boekje staat, maar kortom komt het erop neer dat je het niet zelf mag doen... (eigenlijk *kuch*)
Ok
Welke merken raad je aan?
Geplaatst: 30.01.2011 - 18:10
door Hjalmar
Sorry maar daar heb ik geen idee van. Er zijn toch wel een aantal die lampen aanbieden in beide de winkel en e-stores. Ik kan het van de week even nakijken welke er bij mij in komen. Laat het anders maar weten via PM wat je wil hebben, dan kijk ik het even na!
Geplaatst: 31.01.2011 - 20:54
door asta
Enigste waar je even rekening mee moet houden met de aanschaf is dat je de juiste aansluiting koopt d2s voor lenslamp huis en d2r voor een reflector huis.
Anders gaat de aansluiting niet passen!
Uiteraard hebben ze ook verschillende uitwerkingen vandaar de twee verschillen in aansluiting.
Geplaatst: 01.02.2011 - 19:40
door Fietsventje
Stijn123 schreef:Wat bedoel je precies met 'Hoge spanning'? Dat ze moeilijk vast zit? Dat er een hoge voltage mee gemoeid is?
Het opstarten van een Xenonlamp vereist een hoogspanningspuls. Ik weet niet hoe't bij Xenonlampen voor auto's zit, maar bij projectoren gaat dat over startpulsen tot 50 kV.
Vandaar de gevarendriehoekjes
Ik vermoed bovendien dat een Xenonlamp over zijn levensduur niet of weinig van kleur verandert. Enkel het door de reflector gevangen licht kan wat afnemen, waardoor de intensiteit van het licht op de weg daalt. Maar de kleur, neen, die is ijzona constant.
Geplaatst: 02.02.2011 - 07:57
door asta
Citeer:" Ik vermoed bovendien dat een Xenonlamp over zijn levensduur niet of weinig van kleur verandert. Enkel het door de reflector gevangen licht kan wat afnemen, waardoor de intensiteit van het licht op de weg daalt. Maar de kleur, neen, die is ijzona constant. "
Een xenonlamp verloopt de eerste branduren het meest van kleur.
Hierna neemt de kleurtemperatuur langzaam af, vandaar dat je na verloop van tijd bij 1 defecte lamp aangeraden word je lampen beiden te vervangen i.p.v. 1
Soms zie je wel eens een auto welke dat niet gedaan heeft, dan lijkt het net of ze 1 halogeen lamp hebben en 1 xenon (-;
Geplaatst: 02.02.2011 - 08:41
door Paul
En zelfs drie jaar later is het te zien.
Geplaatst: 03.02.2011 - 13:42
door Stijn123
asta schreef:Enigste waar je even rekening mee moet houden met de aanschaf is dat je de juiste aansluiting koopt d2s voor lenslamp huis en d2r voor een reflector huis.
Anders gaat de aansluiting niet passen!
Uiteraard hebben ze ook verschillende uitwerkingen vandaar de twee verschillen in aansluiting.
Wat bedoel je precies met
lenslamp huis en
reflector huis?