Pagina 1 van 1

Varierende snelheid bij constant gasgeven (ook op CC)

Geplaatst: 30.01.2011 - 23:18
door T6_Willem
Beste mensen,

Na gezocht te hebben, heb ik mijn “probleem” niet ergens anders op de site kunnen vinden. (wel bij diesels) Ik ben nieuw op dit forum (Willem 31, in het verleden twee 940’s gehad, nu een S80 T6 uit ’99 en een Landrover 110 uit ’84) en weet misschien nog niet helemaal hoe het werkt…

Bij constante snelheid (zowel op de CC als met “hand”) varieert ‘ie wat in toeren. Je ziet het niet aan de snelheidsmeter/toerenteller, maar je voelt het. Ik wil niet zeggen dat je er misselijk van wordt, maar ik vind het niet prettig. Koud of warm maakt niet uit, snelheid ook weinig, al is het op de snelweg duidelijker.

Moet ik beter zoeken in de gasklep- of luchtmassameterdiscussies, of zou het wat anders zijn?

Ik kan trouwens nergens een goed Haynes-achtig boek vinden voor de T6, iemand nog suggesties?

Groet,
Willem

PS: ik zie nu dat het bericht op een verkeerde plek staat. Even uitzoeken hoe ik'm verplaats.

Geplaatst: 31.01.2011 - 00:27
door DawnBlueED
De S80 word uitvoerig beschreven in de originele Volvo software Vadis.

Verder kan ik je niet helpen, maar zo'n T6 lijkt me wel een leuk speeltje :)

Geplaatst: 31.01.2011 - 08:39
door abbabak1
Ik denk eerst uitlezen, dan weet je wat. Wel kan je ondertussen je EGR klepschoonmaken.

De software rijdt een cinstante snelheid maar omdat ergens in het brandstof- en snelheidssysteem iets niet klopt gaat het varieëren.

Ik ga er maar van uit dat normaal onderhoud is gepleegd, brandstoffilter, bougies, bkabels...

Geplaatst: 31.01.2011 - 08:42
door EVV
Hoeveel kilometers ondertussen, en is de gasklep al eens vervangen? Dit was hetzelfde als mijn S60 deed, dat was over na een nieuwe gasklep.

Geplaatst: 31.01.2011 - 08:58
door aertssenhjc
Ik heb mijn luchtfilter vervangen door een open variant. Daarna de LMM vervangen (duur apparaat) en nergens meer last van.

Ik zeg nu niet dat je dit alles moet doen, maar ga eerst eens in de buurt kijken van je beluchting...

suc6!

Geplaatst: 31.01.2011 - 20:13
door T6_Willem
Er zit een gele sticker op het gasklephuis. Ik heb ergens gelezen dat dit dan een nieuwer exemplaar is, dan de orginele. Deze schijnen een witte sticker te hebben. Of dit "een broodje aap verhaal" is weet ik niet.

De kap van het luchtfilter sluit niet goed meer. (beugeltje afgebroken) Ik zal deze van't weekend proberen goed dicht te krijgen of naar een andere op zoek te gaan. Dit moet natuurlijk sowieso, misschien help het ook tegen het deinen.

Dank voor de tips!

Geplaatst: 31.01.2011 - 21:11
door Rob2u
T6_Willem schreef:Er zit een gele sticker op het gasklephuis. Ik heb ergens gelezen dat dit dan een nieuwer exemplaar is, dan de orginele. Deze schijnen een witte sticker te hebben. Of dit "een broodje aap verhaal" is weet ik niet.
Nee, dit is geen 'broodje aap', het klopt. Maar ook een nieuwer type kan natuurlijk kapot.

Geplaatst: 01.02.2011 - 07:41
door EVV
je kunt ook kijken hoe de kabel naar de ETM loopt, orgineel loopt dit achter de startmotor langs zodat de kabel niet los te krijgen is zonder de startmotor te verwijderen. Aangezien de kabele toch geen nut meer heeft wordt deze doorgeknipt als de ETM vervangen wordt, de startmotor laten ze gewoon zitten. Loopt de kabel dus niet meer langs de startmotor is die al eens vervangen.

Geplaatst: 01.02.2011 - 19:12
door Akkoord
Voor T-6 Willem heb ik geen oplossing maar als je op een topic reageert en je noemt in 1 adem de woorden EGR-klep en bougiekabels dan weet je volgens mij niet waar je over praat;

EGR=moderne dieselmotor.
Bougiekabels=ouderwetse benzinemotor (waarschijnlijk binnenkort belastingvrij).


Het is niet mijn bedoeling om hier mensen af te zeiken , maar als iemand een serieuze vraag stelt verdient ie wat mij betreft ook een serieus antwoord.

Geplaatst: 01.02.2011 - 19:38
door Jers3n

Geplaatst: 01.02.2011 - 19:46
door EVV
Een S70 uit 1998 heeft ook nog gewoon bougiekabels, dus zo ouderwets is dat ook weer niet, zeker niet alleen voor autos van 25 jaar oud. De S80 van de TS heeft ze niet, dat klopt.

Geplaatst: 01.02.2011 - 19:49
door MN-NL
Die EGR zit ook op benzineauto's hoor!

En elke benzineauto heeft bougies die met kabels tot vonken gebracht worden. Hoogstens zit tegenwoordig de bobine geintegreerd op de bougie en is de kabel nu een gewoon 12 voltsdraadje.

Het principe van de ottomotor is echter onveranderd, de afgelopen ruim 100 jaar.....

Geplaatst: 01.02.2011 - 19:55
door SuperKnutsel
Vervuiling of slecht werkend gasklephuis!

Vervuiling => tgv een dicht geslipt carterventilatie systeem (moet bij 150K gecleand cq vernieuwd worden). Overtollige olie komt via intercooler in je gasklephuis.

ETM=> witte sticker is mogelijk probleemgeval, gele sticker zou OK moeten zijn.

Boobines en Bougies, lijkt me dat hij dan ook slecht start?

Zou ook nog ergens een vaccuum slang geknikt kunnen zitten, maar volgens mij geeft dat ook nog andere problemen.......................

Succes!

Geplaatst: 01.02.2011 - 21:47
door abbabak1
Akkoord schreef:Voor T-6 Willem heb ik geen oplossing maar als je op een topic reageert en je noemt in 1 adem de woorden EGR-klep en bougiekabels
.....No hard feelings :D maar doe wel eerst je huiswerk voor je op zo'n manier reageert. De EGR klep is sinds 1980 in vele modellen ingebouwd.... 8)

Dir natuurlijk zonder diesels want die waren gewoon uit een LT busje getrokken :/

En als de T6 6 bobines heeft dan zou ik het hoogspanningscircuit toch aflopen....

Geplaatst: 03.02.2011 - 21:37
door T6_Willem
Via het onderhoudsboekje dealers achterhaald waar hij in onderhoud is geweest. Beide dealers gemaild, bij de ene kreeg ik een mailtje en de andere heeft me de hele onderhoudshistorie per post opgestuurd. Bijzonder sympathiek!

Hij heeft nu 191.00 gedraaid en bij 151.880 is het gasklephuis vervangen. Olie stond (ver) boven peil toen ik'm kocht. Misschien dat het gasklepnhuis daarom wel overmatig vervuild is. Zaterdag eerst distributieriem Landrover vervangen, zit al een tijdje in de blessuretijd. Wat later de afloop is van het schoonmaken van het gasklephuis van de T6 zal ik hier melden.