Beste 5 cilinder kenners, mijn broer (ikzelf dus niet, ik hou het lekker bij mijn 460 ) is zich aan het oriënteren op een 850. We hebben uiteraard al de nodige topics doorgelezen waar genoeg valt te lezen over hoe en wat, maar een paar dingen hadden we niet helemaal helder:
1. In welke 850 versie is nu het beste de roffel te horen?
Ik ben een paar keer tegengekomen dat dat de ongeblazen 10 klepper is. Vinden jullie dat ook en moet hij dan zoeken naar modellen waar 10V bij staat?
2. De 850 is een vlotte wagen, maar welke versie is nu net nog een slag sneller dan de rest, zonder gelijk in T5-R versies te belanden, want die passen niet in zijn budget
Een gewone 2.5 20v doet 0-100 al in 8,9 sec, daarmee rijdt je al een groot gedeelte van het Nederlandse wagenpark zoek. Dus hoeveel sneller wil je?
Geplaatst: 01.02.2011 - 08:33
door Walter
zelfs met een 10V ben je vlot zat. Die 2.5T is heerlijk maar pas van de laatste bouwjaren. En een t5 is heerlijk mits niet afgejankt. Dan kan het rumoerig in de knip worden.
Lekkerste roffel heb je met de 2.0 10V. Geen strepen trekker maar in het dagelijkse verkeer een goede vriend. Dit in tegenstelling tot wat de meesten zeggen, maar diegene hebben er meestal geen meter mee gereden en ik wel. Bijna 7 jaar en ruim 120000km om precies te zijn.
Wat zijn specifiek de wensen van je broer? Daar zou ik eerst naar kijken en dan kijken welke auto daaraan voldoet en fris is. Dat lijkt me belangrijker dan 126-140-170-193-225-240 of 250 pk
Geplaatst: 01.02.2011 - 14:20
door Shockwave
Dus hoeveel sneller wil je?
Dat is vlot zat. Het gaat hem erom dat hij aanmerkelijk sneller is dan de 1.8i 440 die hij nu heeft. Maar dat gaat wel goed komen heb ik het idee :p
Wat zijn specifiek de wensen van je broer?
Dat heeft hij al redelijk duidelijk:
-Bij voorkeur diesel vanwege de vele kilometers die hij gaat maken
-Stuk vlotter dan de 440 1.8i
-De roffel moet goed te horen zijn
-Liefst een luxe versie, luxery line ofzo, omdat de huidige 440 dat ook is.
Ik hoorde hem over een met sierhout ingelegd interieur.
-Nieuwer model zonder de oranje blokjes in de achterlichten (vanaf bouwjaar?)
-Kilometerstand is niet zo heel belangrijk, de blokken kunnen toch veel hebben
-Het zou makkelijk zijn als de 440 ingeruild kan worden. Maar is geen voorwaarde.
(nog steeds mijn favoriete YouTube filmpje
Mooie filmpjes
Uit jullie reacties begrijp ik dat de 10V dus de mooiste roffel geeft.
Qua motorvermogen het beste een 2.5T of een T5.
Ik ga het even doorgeven.
Mocht hij toch nog extra roffelgeluid willen, is het dan mogelijk dit te versterken d.m.v. een degelijke sportdemper?
Geplaatst: 01.02.2011 - 14:43
door Walter
-Bij voorkeur diesel vanwege de vele kilometers die hij gaat maken dat is dan 140 pk, vlot zat hoor. Alleen zullen die wel op hoge kmstanden staan en je hebt om de 120000km een dure beurt met riemwissel
-Stuk vlotter dan de 440 1.8i zal geen probleem worden
-De roffel moet goed te horen zijn met diesel lastiger
-Liefst een luxe versie, luxery line ofzo, omdat de huidige 440 dat ook is.
Ik hoorde hem over een met sierhout ingelegd interieur. Houtinleg zie je niet heel veel, zou er een goede auto niet voor laten schieten. Laat je niet verleiden tot plakbende. Luxe verschilt per auto... Airco vaak wel (controleren of ie het doet!) en verder is ie standaard al luxer dan een 440
-Nieuwer model zonder de oranje blokjes in de achterlichten (vanaf bouwjaar?) vanaf modeljaar 1994, met de gladde bumpers
-Kilometerstand is niet zo heel belangrijk, de blokken kunnen toch veel hebben mits goed onderhouden niet
-Het zou makkelijk zijn als de 440 ingeruild kan worden. Maar is geen voorwaarde. vecht je maar met de handelaar uit
Mocht hij toch nog extra roffelgeluid willen, is het dan mogelijk dit te versterken d.m.v. een degelijke sportdemper? jawel maar of dat ook met diesel kan...
Yep, daar hebben we gisteren doorheen gespit. Een paar mooie tegengekomen!
Geplaatst: 02.02.2011 - 09:12
door Walter
Wil hij echt diesel of eventueel gas? Dat is een stuk voordeliger als je puur naar brandstofprijs vs belasting kijkt.
Geplaatst: 07.02.2011 - 16:46
door The Volvoboy
Even over het geluid. Ik mocht afgelopen vrijdag toevallig een 850 2.5 20V wassen. Meteen een filmpje gemaakt en even geknipt en geplakt met dat filmpje en met een filmpje van onze 10 klepper wat ik al had. Zie het resultaat:
Het bewijst gewoon dat de 10 klepper lekkerder roffelt dan de 20 klepper (zei m'n vader direct ook al).
O ja, let even niet op het gepiep van onze distributieriem. Die is al lang aan vervanging toe... (gaat binnenkort gebeuren)