Soms diverse storingen tijdens starten
Geplaatst: 02.02.2011 - 10:06
Misschien dat jullie even mee willen denken...
Vooral bij temperaturen onder het vriespunt wil het wel eens gebeuren dat er diverse storingen voorbij flitsen op de boordcomputer tijdens het ronddraaien van de startmotor.
Zo heb ik de antiskid-melding al eens gezien, de stuurbekrachtiging service vereist, en nog een aantal die zo snel voorbij flitsen dat ik ze niet eens kan lezen.
Zodra de motor loopt zijn ze allemaal weg. Voorlopig doe ik er dus ook niks mee.
Nu heb ik zelf een aantal ideeën, ben benieuwd of ik in de juiste richting denk. Btw, de eerste verdachte, de accu, is nog geen jaar geleden vervangen door een meer dan toereikende bosch-accu.
Naar mijn in idee is er, als het weer eens gebeurt, te weinig spanning voor de diverse systemen om goed te kunnen functioneren. Dit omdat de stuurbekrachtiging de meest geziene melding is, en die verbruikt ook nogal wat stroom.
1. Nu lijkt het me dat dit veroorzaakt kan worden door een startmotor die door slijtage meer stroom gaat vragen, en natuurlijk nog meer bij een motor onder het vriespunt, waarbij alle beschikbare spanning naar de startmotor gaat.
2. Misschien is dit ook mogelijk met een niet meer helemaal jofele dynamo? Terwijl de startmotor draait begint de dynamo immers mee te draaien, en zou de stroomtoevoer van en naar de accu enigszins verstoren?
3. Of heeft misschien een niet goed functionerende dynamo de accu al binnen een jaar om zeep geholpen?
Ik merk overigens geen verschil in draaisnelheid van de startmotor, en ook het aanslaan gaat vlot genoeg. Als de storingen zich voordoen duurt het vaak wel 1 a 2 slagen langer voordat de motor aanslaat, maar dit is nog steeds vrij snel.
Het lijkt me verder niet schadelijk. Is dit een beetje aannemelijk?
Vooral bij temperaturen onder het vriespunt wil het wel eens gebeuren dat er diverse storingen voorbij flitsen op de boordcomputer tijdens het ronddraaien van de startmotor.
Zo heb ik de antiskid-melding al eens gezien, de stuurbekrachtiging service vereist, en nog een aantal die zo snel voorbij flitsen dat ik ze niet eens kan lezen.
Zodra de motor loopt zijn ze allemaal weg. Voorlopig doe ik er dus ook niks mee.
Nu heb ik zelf een aantal ideeën, ben benieuwd of ik in de juiste richting denk. Btw, de eerste verdachte, de accu, is nog geen jaar geleden vervangen door een meer dan toereikende bosch-accu.
Naar mijn in idee is er, als het weer eens gebeurt, te weinig spanning voor de diverse systemen om goed te kunnen functioneren. Dit omdat de stuurbekrachtiging de meest geziene melding is, en die verbruikt ook nogal wat stroom.
1. Nu lijkt het me dat dit veroorzaakt kan worden door een startmotor die door slijtage meer stroom gaat vragen, en natuurlijk nog meer bij een motor onder het vriespunt, waarbij alle beschikbare spanning naar de startmotor gaat.
2. Misschien is dit ook mogelijk met een niet meer helemaal jofele dynamo? Terwijl de startmotor draait begint de dynamo immers mee te draaien, en zou de stroomtoevoer van en naar de accu enigszins verstoren?
3. Of heeft misschien een niet goed functionerende dynamo de accu al binnen een jaar om zeep geholpen?
Ik merk overigens geen verschil in draaisnelheid van de startmotor, en ook het aanslaan gaat vlot genoeg. Als de storingen zich voordoen duurt het vaak wel 1 a 2 slagen langer voordat de motor aanslaat, maar dit is nog steeds vrij snel.
Het lijkt me verder niet schadelijk. Is dit een beetje aannemelijk?