Pagina 1 van 2
Plotseling een hele kerstboom aan controlelampjes branden
Geplaatst: 02.02.2011 - 22:11
door Bert928GT
Vandaag tijdens een rit van 20km ging ineens een hele kerstboom aan controlelampjes branden, waaronder ESP , remsysteem, ABS , airbags Remmen , STC enz. De melding links gaf aan dat er met spoed naar de remmen gekeken moest worden. Tijdens de rit zijn er een paar uitgegaan, waaronder die van de airbag.
Nou wist ik zeker dat ik niet zoveel storingen tegelijk kon krijgen dus ben gewoon naar huis gereden. Thuis heb ik de motor afgezet en daarna even in het boekje gekeken. Dat gaf bij sommige storingen aan dat je de motor af moet zetten en het daarna nog eens kunt proberen. Dat hielp grotendeels, één melding is hardnekkig en dat is dat er een probleem is met het dimlicht en inderdaad beide dimlichten branden voor niet meer.
Wat kan hier aan de hand zijn, zekering? Massaprobleem? Beide lampen tegelijk kapot (kijk ik morgen overdag na, maar is onwaarschijnlijk)
Groet Bert928GT
Geplaatst: 03.02.2011 - 10:47
door Bert928GT
is er iemand die suggesties heeft?
Bert928GT
Geplaatst: 03.02.2011 - 10:55
door FrankS60
Een massaprobleem is inderdaad niet ondenkbeeldig, maar wellicht dat er nog meer briljante suggesties zijn. Je kunt ook een keer de massa van je accu eraf halen en 15 min eraf laten. Dan reset vrijwel alles zich in de auto en wellicht ook die storing. Kost je niks, alleen een half uurtje rommelen.
Geplaatst: 03.02.2011 - 11:15
door Rippie V70
Heb ik ook gehad met de ABS, DST en remmen.
Probleem was dat de centrale bout bij mijn linkervoorwiel verdwenen was en de steekas niet op zijn plek gehouden werd.
Snel even checken!
Geplaatst: 03.02.2011 - 11:18
door wim de jong
Tsja, een tijd geleden had ik dat ook, alle controle lampjes gingen aan, eerst een beetje aarzelend, later best wel fel.
Dat was met die classic. Even later gingen er een aantal zachtjes knipperen, en een kilometer of 5-10 stopte de auto ermee.
Het bleek dat de dynamo stuk was, en de accu liep langzaam leeg, waardoor de spanning zakte. De elektronica trok eea niet meer.
De dynamo zal bij je nog wel goed zijn, anders kan je niet zo veel meer rijden, maar een slecht massapunt (ergens bij de computer) is misschien wel het geval. Het lijkt me dat ook hier en daar de spanning te veel zakt ergens.
Overigens.......raar dat bij beide dimlichten ook dat lampje aan gaat [dimlicht defect] Het systeem meet het verschil in stroom tussen beide lampjes, en reageert daarop. Of beide branden, of beide stuk zou geen storing moeten geven, lijkt me. Soms geeft hij wel een storing aan als je al lampjes hebt van verschillende fabrikaat (iets stroomverschil)
Geplaatst: 03.02.2011 - 17:40
door Gast
Vraag hier eens:
www.ets1.nl
Geplaatst: 03.02.2011 - 20:01
door ivoandriessen
Of laat hem eens uitlezen bij de dealer. Ik had vandaag weer een airbag lampje wat aanstond. Ik rijd dan toch niet fijn rond met het idee dat die dingen kunnen weigeren als ze nodig zijn. Was dus direct naar de dealer.....
Geplaatst: 03.02.2011 - 21:02
door Bert928GT
vandaag heb ik van alles meegemaakt met de auto , maar uiteindelijk is het wel opgelost hoop ik. Als eerste heb ik een aantal zekeringen gecontroleerd, met name die van de verlichting. Alle zekeringen waren goed. Toen heb ik maar eens een H7 pit eruit gedraaid en die bleek kapot. Omdat ik helemaal geen dimlicht meer had heb ik de andere er ook maar uitgehaald en tot mijn verbazing was die ook kapot. Beide lampen heb ik dus vervangen en daarmee was het verlichtingsprobleem definitief opgelost. Vervolgens ben ik een stukje gaan rijden (de auto startte prima en niets wees op een slechte accu). Binnen 2 km ging de hele kerstboom weer branden met als foutmelding links op het dash accuspanning laag. Nog geen kilometer verder liep de auto alleen nog maar stationair en nam hij geen gas meer aan. Dus de auto aan de kant gezet en afgezet. Even later probeerde ik hem te starten en toen was de accu dus helemaal overleden.
Omdat ik toch maar een klein stuk wilde rijden had ik mijn telefoon maar thuisgelaten, dat doe ik dus nooit meer. Dus ergens aanbellen en echtgenote gebeld. Dit even terzijde.
Het vreemde is dat de dealer er in October vorig jaar nog een nieuwe accu in heeft gezet. Vervolgens ben ik met mijn Toyota (met na zeven jaar nog de eerste accu) naar de dealer gereden met oude accu achterin. Die was zo vriendelijk om op mij te wachten met het sluiten van zijn zaak en daar is vastgesteld dat de accu kapot was. Een nieuwe heb ik meegekregen en die heb ik in het donker erin gezet en de auto rijdt op dit moment weer goed. De laadstroom kan ik nog controleren en als die goed is dan heb ik gewoon een slechte accu te pakken gehad. Daar lijkt het wel op omdat de accu binnen 3 km helemaal weg was. Het laadstroomlampje brandt ook nooit dus ik vermoed dat dat wel goed zit.
Groet Bert928GT
Geplaatst: 03.02.2011 - 21:27
door Oceanracer
Gezien het storingsbeeld is een defecte accu zeer voor de hand liggen en het is niet ondenkbaar dat die accu van het begin af aan al niet goed geweest is. Maar twee dimlichten die op het zelfde moment doorbranden is geen goed teken. Een piekspanning door de defecte accu denkbaar, maar dat zul je ook voor je kwetsbare hardware in de auto zelf moeten vrezen. Ik hoop voor je dat het hierbij blijft.
Geplaatst: 03.02.2011 - 22:18
door Bert928GT
We zullen het de komende dagen zien. Wat ik wel vervelend vind is dat altijd brandende dimlicht, dat vreet stroom.
Is de electronica van deze auto dan zo kwetsbaar? Als ik alle rekeningen bekijk van de auto dan is er wel eens iets geweest, maar hoofdzakelijk heeft zich dit beperkt tot het gasklephuis dat vervangen is in October vorig jaar. Overigens zat een van de lampjes niet goed gemonteerd, nu dus wel.
Ik hoop dat het toeval is geweest die kapotte lampen en de accu. Voor de rest is er niets doorgebrand oid.
groet Bert928Gt
Geplaatst: 03.02.2011 - 22:20
door Oceanracer
Als je er echt niet meer tegen kunt, is het mogelijk bij de dealer de schakelaar softwarematig aan te laten passen, zodat je het licht ook handmatig uit kunt zetten.

Geplaatst: 04.02.2011 - 17:11
door Bert928GT
Vandaag heb ik een klein stukje gereden met alle stroomverbruikers uit. Na een paar kilometer kwam toch weer de melding dat de accuspanning laag is.
Vervolgens heb ik met de multimeter de spanning met en zonder lopende motor gemeten op de accu, met lopende motor is het nog minder dan 12V. Conclusie de accu wordt niet bijgeladen. Het laadstroomlampje op het dash is wel gewoon uit.
Het kan de spanningsregelaar of de dynamo zijn en dat levert drie vragen op. WAAR ZIT DE SPANNINGSREGELAAR EN HOE MEET IK DIE DOOR?
HOE TEST IK DE DYNAMO?
Of kan ik nog wat anders controleren?
Groet Bert928GT
Geplaatst: 04.02.2011 - 17:16
door MN-NL
Als het laadstroomlampje in je dashbord stuk is, laadt de dynamo ook niet.....tenminste in mijn niet-volvo maar kan me niet voorstellen dat dat in een volvo anders is.
Via het laadstroomlampje wordt de dynamo gepolariseerd (maar hoe dat precies werkt kan een elektrotechneut 10 keer beter uitleggen).
En lampje uit/lampje stuk ziet er hetzelfde uit...
Marc
Geplaatst: 04.02.2011 - 17:38
door Bert928GT
Het lampje is niet stuk, want als de auto op contact gezet wordt brandt het wel en zodra de motor loopt gaat het uit.
Geplaatst: 04.02.2011 - 17:51
door Frumpy
De spanningsregelaar zit aan de dynamo, maar als het controlelampje dooft bij het starten lijkt me dit niet het euvel.
Heb je de massacontacten en de accuklemmen al gecontroleerd?
Geplaatst: 04.02.2011 - 18:14
door Bert928GT
Ik heb 4 massacontacten onder de motorkap nagekeken en uiteraard de accuklemmen. Onder de motorkap de 3 op het spatbord en de dikke kabel die dieper ligt. Waar zitten er nog meer?
Groet Bert928GT
Geplaatst: 04.02.2011 - 20:30
door HansEindhovenV70
Wellicht zit er ergens een sluiting die optreed bij het rijden over hobbels bijvoorbeeld? Waardoor de accu en de lampen overleden zijn!?
Geplaatst: 04.02.2011 - 20:33
door Bert928GT
ik heb nu een nieuwe accu en het probleem is nog steeds niet opgelost. De accu wordt gewoon niet bijgeladen en terwijl het laadstroomlampje niet brandt.
Hoe krijg ik de dynamo en allereerst de multiriem los? De dynamo zit behoorlijk vervelend onder de stuurbekrachtigingspomp.
Bert928GT
Geplaatst: 04.02.2011 - 22:46
door wim de jong
Dit is een probleem met de dynamo. De koolborstels maken geen contact met de sleepringen, en moeten vervangen worden. Het veste bij een dynamo recisie bedrijfje. Een alternatief is een nieuwe dynamo, maar dan ben je ruim 3 keer zoveel kwijt.
Revisie: ongeveer € 100 - € 130
Als de koolborstels de sleepringen niet raken, zal nooit he tlampje gaan branden van je laadstroom....er is dan geen contact. Dus lampje zal nooit gaan branden.
Geplaatst: 05.02.2011 - 11:50
door Bert928GT
Inderdaad is de dynamo kapot. Toch is het vreemd dat hij met een bijgeladen accu meteen weer de melding "accuspanning laag" geeft en wat ik helemaal vreemd vind is dat de temperatuurmeter niet stijgt en de ventilator na het afzetten van de motor ,ook al is die nog koud, toch een tijd nadraait. dat zou een gevolg van de lage boordspanning kunnen zijn.
Groet Bert928GT