Pagina 1 van 5

vervangen draagarm

Geplaatst: 06.02.2011 - 16:10
door droosebo
Beste mensen mijn rechter draagarm van mijn V70 D5 uit 2002 is kapot.
Op een rubber zit veel speeling, je kan ook goed zien dat het broos en stuk is.
Ik vraag me af of deze draagarmen gemakkelijk zelf te vervangen zijn , ik heb wel wat sleutelervaring.

Heb ik speciaal gereedschap nodig, ik kan niet zo snel een topic vinden.
Graag jullie reactie

Vr groet Dick

Geplaatst: 06.02.2011 - 16:22
door sbv
Wil je de draagarm in zijn geheel vervangen of enkel de rubbers ?
Indien het de draagarm in zijn geheel is geen echt speciaal gereedschap nodig. Voor de rubbers ie een pers of grote stevige bankschroef/pers aan te raden.

Een draagarm is overigens wel zelf te vervangen

Geplaatst: 06.02.2011 - 16:27
door droosebo
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik wist niet dat het rubber alleen ook te vervangen is. dat is natuurlijk ook voordeliger.

ik ga het eens bekijken.
het voorwiel is trouwens behoorlijk bewegelijk, dat lijkt me niet echt goed.
Ik wil het snel aan gaan pakken.

gr Dick

Geplaatst: 06.02.2011 - 16:33
door derre
Heb het ook gehad , je merkt het vooral op hogere snelheid je stuur trilt als een dolle

Geplaatst: 06.02.2011 - 16:36
door FrankS60
Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).

Ze zullen wel iets meer trillingen e.d. doorgeven aan het stuur/de carosserie. Ze kunnen echter vrijwel niet stuk. De originele zijn oliegevuld en die gaat altijd lek na een aantal jaren. Dan zien ze er nog niet stuk uit maar zijn het feitelijk wel. Je krijgt dan ook minder feedback (van je stuur) omdat de draagarm kan bewegen.

Het is overigens prima zelf te doen als je een beetje kunt sleutelen. Speciaal gereedschap heb je inderdaad niet nodig behalve voornoemde pers/bankschroef. Wel een goede set torx bitjes omdat er nogal veel met vrij grote torxen vast zit. Een brug huren bij een hobbyhal zal het geheel ook een stuk eenvoudiger maken.

Geplaatst: 06.02.2011 - 18:44
door JPV70
2 maanden geleden ook zelf gedaan. De eerste was ca. 40 min. werk, de tweede 20 min. :wink: Hiervoor heb ik wel de brug gebruikt. Overigens heb ik geen originele Volvo draagarmen gebruikt, uit kostenoverwegin + de mededeling dat de rubbers van de gekochte draagarmen degelijker zouden zijn. Na afloop de auto ook nog uit laten lijnen.

Geplaatst: 06.02.2011 - 19:37
door Rippie V70
Rubbers zijn bij mij vervangen. (moog rubbers á 20 euro per stuk)
Draagarm moest er wel onderuit, en heb een pers gebruikt.
Vond het onzin en te duur om de hele arm te vervangen.

Daarna de auto nog laten uitlijnen.

Geplaatst: 06.02.2011 - 22:57
door droosebo
Iedereen die gereageerd heeft,,, Bedankt.

Ik ga het klusje binnenkort klaren.
Samen met mijn zoon zijn we een smeerput aan het maken.
Hebben we in ieder geval al een doel om deze te gebruiken.

Bedankt en vr groet


Dick

Geplaatst: 06.02.2011 - 23:39
door elianmars
FrankS60 schreef:Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).

Ze zullen wel iets meer trillingen e.d. doorgeven aan het stuur/de carosserie. Ze kunnen echter vrijwel niet stuk. De originele zijn oliegevuld en die gaat altijd lek na een aantal jaren. Dan zien ze er nog niet stuk uit maar zijn het feitelijk wel. Je krijgt dan ook minder feedback (van je stuur) omdat de draagarm kan bewegen.

Het is overigens prima zelf te doen als je een beetje kunt sleutelen. Speciaal gereedschap heb je inderdaad niet nodig behalve voornoemde pers/bankschroef. Wel een goede set torx bitjes omdat er nogal veel met vrij grote torxen vast zit. Een brug huren bij een hobbyhal zal het geheel ook een stuk eenvoudiger maken.
Ik heb ook de powerflex exemplaren er in zitten. Het was een ongelofelijk kl*tewerk om ze er in te krijgen. Ik heb geen pers, dus het was tobben met een bankschroef. Zelfs daarmee was het bijna niet te doen.
Ik ben er behoorlijk lang mee bezig geweest, maar het resultaat is er wel naar. Het rijdt superstrak. Vóór de vervanging trilde het stuur gigantisch tijdens flink afremmen.

Er worden inderdaad wel meer trillingen doorgegeven aan het interieur.

Geplaatst: 07.02.2011 - 06:33
door Frumpy
JPV70 schreef:2 maanden geleden ook zelf gedaan. De eerste was ca. 40 min. werk, de tweede 20 min. :wink: Hiervoor heb ik wel de brug gebruikt. Overigens heb ik geen originele Volvo draagarmen gebruikt, uit kostenoverwegin + de mededeling dat de rubbers van de gekochte draagarmen degelijker zouden zijn. Na afloop de auto ook nog uit laten lijnen.
Goedkoper en degelijker?
Welke zouden dat moeten zijn?

Geplaatst: 07.02.2011 - 09:27
door Hans oet Twent
Ook hier alle rubbers vervangen. Wel met behulp van pers en aangepast gereedschap. Als je dan toch bezig bent, vervang dan ook de fusee kogeltjes en d estuurkogeltjes. Ook preventief doen, immers je hebt alles los liggen. Pak dan ook gelijk de andere kant aan. Vroeg of laat gaan die ook komen en kun je het weer opnieuw doen.

Al met al ben ik er in combinatie met olie verversen/filters vervangen er een hele zaterdag druk mee geweest.

Geplaatst: 07.02.2011 - 14:25
door nauticbluepearl
ik vond prijsverschil niet opwegen tegen het extra (kl*te)werk om de rubbers erin te persen. 118E per draagarm.

Een dingetje: de spline waarmee de steekas in het wiellager-asje zit, die zit soms met locktite, om rammelen in de aandrijflijn tegen te gaan.
maak deze wiel-kant van de steekas wel los als je de draagarm eruit en erin stopt. Het lijkt te kunnen lukken zonder los te maken, maar de steekassen zijn erg kwetsbaar. de homokineten kunnen makkelijk een kogel uitspugen en dan ben je zwaar het sigaar.

Geplaatst: 07.02.2011 - 14:28
door Philken
elianmars schreef:
FrankS60 schreef:Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).

Ze zullen wel iets meer trillingen e.d. doorgeven aan het stuur/de carosserie. Ze kunnen echter vrijwel niet stuk. De originele zijn oliegevuld en die gaat altijd lek na een aantal jaren. Dan zien ze er nog niet stuk uit maar zijn het feitelijk wel. Je krijgt dan ook minder feedback (van je stuur) omdat de draagarm kan bewegen.

Het is overigens prima zelf te doen als je een beetje kunt sleutelen. Speciaal gereedschap heb je inderdaad niet nodig behalve voornoemde pers/bankschroef. Wel een goede set torx bitjes omdat er nogal veel met vrij grote torxen vast zit. Een brug huren bij een hobbyhal zal het geheel ook een stuk eenvoudiger maken.
Ik heb ook de powerflex exemplaren er in zitten. Het was een ongelofelijk kl*tewerk om ze er in te krijgen. Ik heb geen pers, dus het was tobben met een bankschroef. Zelfs daarmee was het bijna niet te doen.
Ik ben er behoorlijk lang mee bezig geweest, maar het resultaat is er wel naar. Het rijdt superstrak. Vóór de vervanging trilde het stuur gigantisch tijdens flink afremmen.

Er worden inderdaad wel meer trillingen doorgegeven aan het interieur.
vraagje: zijn de powerflexen zwart van kleur? zo ja, mag je me de gegevens doorzenden waar je ze gehaald hebt, heb ik ook wel intersesse in

Geplaatst: 07.02.2011 - 17:37
door Akkoord
Mocht je bij de forumsponsor je Powerflex spullen willen bestellen ; doe dat dan wel tijdig.
Zelf moest ik meer dan 6 weken wachten op de levering.

Volgende keer bestel ik het op ebay in de UK , dan heb ik het binnen een week in huis.

Nog voordeliger ook!

Geplaatst: 07.02.2011 - 18:21
door V70 T5 assen
Heb ze erin zitten van usn century 28 euro meende ik voor link en rechts massief rubber geef meer gevoel dan de orginelen , was met een hele grote bankschoef amper te doen .

Geplaatst: 08.02.2011 - 14:33
door edraket
FrankS60 schreef:Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).
Ik heb het vermoeden dat je dit zelf nog nooit gedaan hebt. Het is een erg lastig karweitje om de binnenste montage pen van de originele rubbers schoon te krijgen. Deze heb je nl nodig voor de Powerflex rubbers. Denk dat je er al met al een uur of 4 mee zoet bent.

De normale rubbers zijn niet in de draagarmen te persen met een bankschroef. Een bankschroef kan niet voldoende druk leveren om de rubbers erin te persen. Je hebt dus echt een hydraulische pers nodig.

Geplaatst: 08.02.2011 - 14:38
door Ramon&Ramon
edraket schreef:
FrankS60 schreef:Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).
Ik heb het vermoeden dat je dit zelf nog nooit gedaan hebt. Het is een erg lastig karweitje om de binnenste montage pen van de originele rubbers schoon te krijgen. Deze heb je nl nodig voor de Powerflex rubbers. Denk dat je er al met al een uur of 4 mee zoet bent.

De normale rubbers zijn niet in de draagarmen te persen met een bankschroef. Een bankschroef kan niet voldoende druk leveren om de rubbers erin te persen. Je hebt dus echt een hydraulische pers nodig.

Met het gereedschap dat er voor is,is het per kant een uur werk,maar niet iedereen heeft dat in zijn bezit natuurlijk..

Geplaatst: 08.02.2011 - 14:48
door edraket
Ramon&Ramon schreef:
edraket schreef:
FrankS60 schreef:Als je veel geeft om wegligging en geen zin hebt om over een paar jaar weer het rubber te moeten wisselen dan kun je ook nog een powerflex versie erin zetten. Ook zelf te doen, niet moeilijker dan een normaal rubber erin terug persen. Te verkrijgen bij APP -> performance-parts.nl (= forumsponsor).
Ik heb het vermoeden dat je dit zelf nog nooit gedaan hebt. Het is een erg lastig karweitje om de binnenste montage pen van de originele rubbers schoon te krijgen. Deze heb je nl nodig voor de Powerflex rubbers. Denk dat je er al met al een uur of 4 mee zoet bent.

De normale rubbers zijn niet in de draagarmen te persen met een bankschroef. Een bankschroef kan niet voldoende druk leveren om de rubbers erin te persen. Je hebt dus echt een hydraulische pers nodig.
Met het gereedschap dat er voor is,is het per kant een uur werk,maar niet iedereen heeft dat in zijn bezit natuurlijk..
[/quote]
Ik bedoelde de Powerflex rubbers. Daar ben je al snel een uur per kant exra aan bezig om te vervangen ipv de normale rubbers.

Geplaatst: 08.02.2011 - 14:54
door Ramon&Ramon
edraket schreef:
Ramon&Ramon schreef:
edraket schreef: Ik heb het vermoeden dat je dit zelf nog nooit gedaan hebt. Het is een erg lastig karweitje om de binnenste montage pen van de originele rubbers schoon te krijgen. Deze heb je nl nodig voor de Powerflex rubbers. Denk dat je er al met al een uur of 4 mee zoet bent.

De normale rubbers zijn niet in de draagarmen te persen met een bankschroef. Een bankschroef kan niet voldoende druk leveren om de rubbers erin te persen. Je hebt dus echt een hydraulische pers nodig.
Met het gereedschap dat er voor is,is het per kant een uur werk,maar niet iedereen heeft dat in zijn bezit natuurlijk..
Ik bedoelde de Powerflex rubbers. Daar ben je al snel een uur per kant exra aan bezig om te vervangen ipv de normale rubbers.[/quote]

Ik heb er speciaal gereedschap voor om die dingen te de en te monteren,dat werkt super.
je moet met monteren ook opleeten dat je ze op de juiste stand terug monteerd,ik had laats iemand hier die ze verkeerd had gemonteerd,dan staan de wielen er een beetje stom onder,dat stuurt erg vreemd ook.

Geplaatst: 08.02.2011 - 14:54
door Ramon&Ramon
Kan lekker typen ook lees ik nu. :)