Pagina 1 van 1
Dynamo 440/460
Geplaatst: 06.02.2011 - 20:52
door sanny
We hebben een volvo 460 1.8 i van 1994 en een 440 dl automaat u9 van 1992(deze rijdt niet meer)
Nou was mijn vraag of de dynamo van de 440 op de 460 past want ik ben bang dat de dynamo zijn beste tijd heeft gehad.
Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen
Geplaatst: 06.02.2011 - 21:17
door chrisje
Zou als het goed is moeten passen, als de poellie hetzelfde is
Geplaatst: 07.02.2011 - 07:36
door sanny
bedankt zal vande week onder de auto kruipen en dan hopen dat het past
Geplaatst: 07.02.2011 - 10:25
door Iroll
Let op als je een airco hebt kan je alleen een airco dynamo met een 6 groeven poelie gebruiken. Je kan wel een airco dynamo in een niet airco bouwen door de poelie om te zetten. Andersom kan niet want een niet airco dynamo heeft te weinig vermogen voor een airco uitvoering.
Geplaatst: 07.02.2011 - 12:17
door sanny
Heb in alle 2 geen airco dus dat mag dan geen probleem zijn
Geplaatst: 07.02.2011 - 13:28
door Iroll
Da's mooi, kan je 'm zo overzetten!
Geplaatst: 09.02.2011 - 18:04
door Volvo440ever
Is er geen verschil dan tussen de verschillende uitvoeringen/phases etc. (op modellen met airco na)?
Geplaatst: 10.02.2011 - 12:37
door kip88
Zijn inderdaad op de airco versie na allemaal hetzelfde.
Geplaatst: 10.02.2011 - 13:15
door Volvo440ever
kip88 schreef:Zijn inderdaad op de airco versie na allemaal hetzelfde.
Mooi, dan heb ik de goede

Is het makkelijk zelf te doen, of komt er veel bij kijken?
Geplaatst: 10.02.2011 - 15:55
door sanny
Als ik als vrouw dat kan dan moet het iedereen lukken

Geplaatst: 10.02.2011 - 17:27
door Volvo440ever
sanny schreef:Als ik als vrouw dat kan dan moet het iedereen lukken

Hahaha, dan ken je me niet

ik zal het proberen binnenkort.
Geplaatst: 10.02.2011 - 18:25
door sanny
Geplaatst: 12.02.2011 - 23:10
door sanny
Ik had morgen (zondag) de dynamo willen overzetten maar dat hoeft al niet meer.
Moest zaterdag naar groningen en we waren net een goeie 10 km onderweg hield de motor ermee op :x (reed op de meest linker rijstrook op de A28) kon gelukkig de auto de vluchtstrook op sturen.
Heb de wegenwacht gebeld en die heeft de spanningsregelaar vervangen kosten E 21,70 de rit heeft een uurtje langer geduurd maar de dynamo doet het weer prima
Scheelt weer een middagje sleutelen

Geplaatst: 01.04.2011 - 16:50
door Volvo440ever
Is er een how-to voor het vervangen van de dynamo zonder airco?
Geplaatst: 01.04.2011 - 17:51
door Shockwave
Zover ik weet niet, maar het is vrij simpel.
Het eerste wat je doet is de polen van de accu loskoppelen.
Vervolgens moet je bij de dynamo 3 stekkers loshalen.
De dynamo zit vervolgens vast op 2 punten, namelijk bij de rode locaties. Het rode vak is een grote bout, de pijl wijst naar de stelschroef (niet zichtbaar op foto). Die 2 moet je ook loshalen.
De multieriem zit om de dynamo, dus zorg ervoor dat je die niet dubbel vouwt of iets dergelijks, want dat vind hij niet leuk

Als je toch bezig bent in die hoek misschien gelijk de multieriem maar inspecteren/vervangen.
Correct me if I'm wrong...
Geplaatst: 01.04.2011 - 20:07
door Volvo440ever
Bedankt Shockwave,
Met zo'n foto erbij is het veel duidelijker

Ik ga het snel proberen.
Geplaatst: 10.04.2011 - 12:38
door Volvo440ever
Yes, het is gelukt!!!

Alleen het werkt niet helemaal
Nadat ik de `nieuwe` dynamo had aangesloten, startte ik de motor (m.b.v. startkabels). Ben naar de benzinepomp gereden en heb de motor laten draaien. Toen ik terug naar huis ging, ging de motor na +/- 100 meter rijden uit. Ik probeerde weer te starten en dat lukte een paar keer. Uiteindelijk viel hij helemaal uit en kreeg ik hem niet meer aan de praat. Waar kan het aan liggen?
Geplaatst: 11.04.2011 - 15:32
door leip11
meet je accu eens. als deze te laag is dan stopt die er mee omdat hij dan ook niet goed opgeladen wordt door de dynamo.
als je motor draait zou je 13,4v op je accu moeten meten
Geplaatst: 11.04.2011 - 16:19
door Iroll
leip11 schreef:meet je accu eens. als deze te laag is dan stopt die er mee omdat hij dan ook niet goed opgeladen wordt door de dynamo.
als je motor draait zou je 13,4v op je accu moeten meten
13,4v is te weinig, minimum moet zijn 13,8v. Boven de 14v is perfect. Meten met stroomverbruikers zoals binnenverlichting en drl's ed uitgeschakeld.
Geplaatst: 11.04.2011 - 22:48
door Volvo440ever
Ben bang dat ik de auto binnenkort naar de sloop ga brengen

Hij staat nu te lang stil. En de keuring komt er ook nog aan.