ECC auto, indicatie blower schakelaar verandert steeds

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Voorheen, als ik de ECC gewoon op de 'auto' stand had staan, deed dat ding gewoon z'n werk, maar ik zag nooit lampjes branden van de blowerschakelaar(als indicatie hoe hard de blower staat).

Nu heb ik afgelopen donderdag de min-pool van de accu 3 uur los gehad. Ook heb ik het ECC paneel los gehad.

Sindsdien, als ik de ECC op 'auto' zet, gaan er ineens wel lampjes branden op de blower schakelaar. Soms 1, dan 2, dan naar 3, dan weer naar 2, etc. Als ik dan opnieuw op 'auto' druk, verdwijnen de lampjes weer. Maar na een paar minuten komen ze weer terug. Heel vreemd.

Het ging nog niet verder dan 3 lampjes en omdat ik aan het rijden was, heb ik niet kunnen horen of de blower ook daadwerkelijk harder of zachter blaast. Toch vind ik dit best apart. Hoe hoort het te werken?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De lampjes rondom de draaiknop horen op de "auto" stand niet aan te gaan. Alleen wanneer je zelf aan de schakelaar gaat draaien, gaan de lampjes aan.

Heb je, voor het weer aansluiten van de accu, het contact op stand II gezet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Euh.. nee. Had dat wel gemoeten?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Volvo adviseert dit in alle handleidingen. Hoewel het meestal goed gaat, zijn er ook al een aantal meldingen van opgeblazen ECC-units.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Hmm... het heeft zeker geen zin om de accu nogmaals een uurtje los te koppelen en dan weer aan te sluiten, met contact op II?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Accu nogmaals loshalen kun je zeker proberen.
Heb je bij het aansluiten van de accu wel het contactslot in stand II gezet?
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Zoals hierboven al geschreven ;) nee..

Niet te hopen dat de module is opgeblazen, maar ik denk het niet, want alles werkte verder wel gewoon, dacht ik.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ik zou het nogmaals proberen.... Het gaat erom dat alle systemen bij contact op II opnieuw gestart worden etc.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Proberen kost niks.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ga ik proberen, ik laat weten hoe het afloopt!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Holy kadetten...dat van die II stand wist ik ook niet.
Gelukkig bij mij ook regelmatig goed gegaan.

GJK
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Dat stand 2-verhaal, heeft dat alleen betrekking op de ECC of ook op andere systemen? Ik begrijp het eigelijk niet: het is toch normaalgesproken de bedoeling dat alle systemen ‘uit’ staan als er aan de accu gerommeld wordt?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Systemen staan al lang niet meer "uit" als de sleutel er uit gehaald is, neem bijvoorbeeld het nablazen van de interieurventilator om het vocht te verdrijven. Ze staan hooguit in een slaapstand, maar dus nog wel aan de 12v gekoppeld. Door het aansluiten van de accu kan je piekspanningen krijgen, die wat lager zijn als de verbruikers daadwerkelijk aan staan.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

EVV schreef:Systemen staan al lang niet meer "uit" als de sleutel er uit gehaald is, neem bijvoorbeeld het nablazen van de interieurventilator om het vocht te verdrijven. Ze staan hooguit in een slaapstand, maar dus nog wel aan de 12v gekoppeld. Door het aansluiten van de accu kan je piekspanningen krijgen, die wat lager zijn als de verbruikers daadwerkelijk aan staan.
En door de sleutel in stand 2 te zetten vermijd ik die piekspanningen?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dan brandt je dimlicht en dat vreet kennelijk genoeg om de kwetsbare randapparatuur te ontzien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”