Pagina 1 van 1

achteras 144 de luxe

Geplaatst: 07.02.2011 - 21:57
door Msuidgeest
Heeft iemand van u een plaatje van de achteras van een 144 De Luxe uit 1973? Overbrenging is 4,1 op 1.

Pa heeft een andere as gehaald bij AutoRima en gaat die samen met mij monteren. En een plaatje daarbij zou mooi zijn om eventueel vast enkele onderdelen te kopen: nieuwe bussen, bouten, eventueel diff.-olie.

Geplaatst: 07.02.2011 - 23:52
door ferdy
Afbeelding

en dan even kijken op http://www.performance-parts.nl kan je gelijk alles in PU uitvoeren :)

olie 80W90 meen ik

Geplaatst: 08.02.2011 - 21:54
door Msuidgeest
Fijn, dat plaatje. Performance-Parts is natuurlijk ook bekend.

Geplaatst: 09.02.2011 - 01:01
door ferdy
no problem! :)

Geplaatst: 09.02.2011 - 22:28
door Msuidgeest
Ik heb mijn vader geadviseerd om toch een aantal PU-bussen te kopen en dan ergens volgende week te gaan sleutelen.

Dat sleutelen zal het probleem niet zijn maar die bussen toch een beetje wel. Die 144 gaat er binnenkort uit en er komt een 200 of 220 D voor terug. Eerst maar zien hoe de rubbers eruit komen en dan kunnen we alsnog iets kopen.

Geplaatst: 10.02.2011 - 10:15
door Iroll
De bussen vervangen valt erg mee als je de langsdragers en panhardstang meeneemt naar een dhz garage die een pers heeft. Zo heb ik het ook gedaan, in een uurtje heb je ze allemaal door PU vervangen. Wat een verschil in rijgenot!

Geplaatst: 13.02.2011 - 21:42
door Msuidgeest
Vrijdag de 18e gaan we de as verwisselen. Als ik het niet vergeet, maak ik ook wat foto's.

Geplaatst: 14.02.2011 - 10:48
door Iroll
Succes met het verwisselen Mark! Misschien handig om gelijk de kruiskoppelingen en lager te vervangen als je de cardanas toch los hebt?

Geplaatst: 14.02.2011 - 21:40
door Msuidgeest
Niet nodig Peter. Die zijn voor de kerst vervangen door Nordicar waar de auto gekocht is.

Geplaatst: 14.02.2011 - 21:51
door DawnBlueED
Msuidgeest schreef: Die 144 gaat er binnenkort uit en er komt een 200 of 220 D voor terug. Eerst maar zien hoe de rubbers eruit komen en dan kunnen we alsnog iets kopen.
Ik vind een 1xx er heerlijk gedateerd uitzien en nog mooier dan een 2xx Wat is de reden van de overstap?

Geplaatst: 14.02.2011 - 21:59
door Msuidgeest
Pa wil gewoon een Mercedes oldtimer (want daar heb ik het over). Die wens is er al langer. Hij heeft tenslotte ook een 508 camper en is lid van Dubbel Lucht.

Toen mijn moeder nog leefde, hielden ze rekening met elkaar. Maar dat is nu anders geworden, hoe gek dat ook mag klinken ...

Geplaatst: 15.02.2011 - 01:51
door DawnBlueED
Ok, nu snap ik het. Die oude Mercedessen zijn inderdaad heel mooi, vooral de series met de hoge gril. Verder de SL en Adenauer natuurlijk, beide wel dure jongens. Er staat veel te koop in Duitsland, maar dat weet je pa vast ook wel.

Geplaatst: 18.02.2011 - 21:14
door Msuidgeest
Het is gedaan!

Bij een kennis van mijn vader in de hoge schuur hebben we lekker gesleuteld. Eerst de auto op een heftruck met voldoende verstevigingen tegen omvallen.
Wielen eraf, cardanas los genomen en opzij gelegd, alle bouten los en stangen opzij geduwd, remmerij los genomen en meteen de remleidingen vervangen door nieuwe, oude as op een bok gelegd en mijn wijsvinger bezeerd aan een los springende veer (bout te ver los gedraaid), as weggelegd.

Monteren moest in omgekeerde volgorde ...

Geplaatst: 18.02.2011 - 22:30
door DawnBlueED
Heftruck <--- Kijk dat zijn de betere creatieve oplossingen :D Mooi dat het weer voor elkaar is en ik hoop dat de schade aan je wijsvinger meevalt. Wat weegt de complete achteras van deze Volvo ongeveer?

Geplaatst: 18.02.2011 - 22:58
door B-lennium
40a 50 kg denk ik?

vind het knutselen onder een heftruck maar eng mocht een terugslagklep of slang het niet houden dan red je het niet met de kleine plankjes! dan liever nog gewoon ouderweds op je rug onder de auto!

Geplaatst: 19.02.2011 - 12:12
door Iroll
Lekker zo'n schuur met veel ruimte om in te sleutelen! Loopt deze as nu wel lekker stil en soepel?

Geplaatst: 19.02.2011 - 22:06
door Msuidgeest
Deze as is stiller maar dat kon ik tijdens de proefrit niet helemaal beoordelen. Pa is dit weekend in Hardenberg, bij Kampeer Totaal in de Evenementenhal. Hij heeft dus een paar lange ritten te gaan en ik verwacht straks of morgen wel een belletje over het resultaat.

Ik moest ook even nadenken over die heftruck. Maar het bleek een redelijk stevige te zijn die bij stilstaande motor niet inzakt. En die planken onder de as waren alleen voor het tegenhouden van de as, net voor het weg tillen. De planken onder de lepels hadden wel nut. Overigens was daar niet op te zien dat ik die vastgeschroefd had.

Die vinger doet het weer als vanouds. Alleen gekneusd toen ik de veer opzij trok zodat de as naar achteren eraf getild kon worden.

Geplaatst: 20.02.2011 - 10:51
door admiral
B-lennium schreef:40a 50 kg denk ik?

dan liever nog gewoon ouderweds op je rug onder de auto!
Zelfs dat is link, sleutel met goed verstand aan je auto en bij twijfel lekker laten doen.