Pagina 1 van 2
Defecten aan occassion na 126.000km, niet wat vroeg?
Geplaatst: 08.02.2011 - 16:38
door appie76
EDIT: topictitel aangepast
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik heb een jaar geleden bij een Duitse Volvo dealer een V70 uit okt 2000 gekocht met 107.000km op de klok. De auto was helemaal in orde, aldus de verkoper, en ik heb er probleemloos in één jaar tijd 20.000km mee gereden. Bij de koop was 1 jaar CarGarantie ingesloten. Vandaag heb ik, naast de kleine beurt, een einde-garantiecontrole laten uitvoeren en hierbij is het volgende naar voren gekomen (wat helaas buiten de dekking vd CarGarantie valt):
- remmen achter: blokken en schijven tot APK-minimum versleten
- koppeling is 'matig': hij slipt nog niet maar dat duurt niet lang.
Nu weet ik dat dit slijtageonderdelen zijn, maar toch: 20.000km na aanschaf vd auto is dit toch wel een vervelende constatering. Kun je de dealer hierop nog (ten dele) aanspreken?
De auto is door dat bedrijf destijds nieuw geleverd en altijd bij hen in onderhoud geweest, dus ik neem aan dat zij dit hadden kunnen zien aankomen? Desondanks hebben ze de auto als 'in orde' verkocht aan mij (en ja: ik ben misschien te veel te goeder trouw geweest en heb geen aankoopkeuring laten doen, de auto was immers volgens de dealer in orde ](*,) )
EDIT: het betreft dus een Duitse volvo dealer en de koop is ong. 50 weken gedaan (nog net geen jaar geleden dus)
Geplaatst: 08.02.2011 - 16:45
door V70/2.4D/2003
Remmen achter is wel erg vroeg maar dat kan aan mij liggen.
De koppeling nagenoeg aan zijn einde is te danken aan de wijze van gebruik van de koppeling. Als die na 130K al aan zijn einde is kan dat bijna niet anders.
Ik durf niet te roepen dat je de dealer hier op aan zou moeten spreken. Mét hem spreken zou ik in elk geval doen en eens kijken waar de onderhandelingen toe gaan leiden. Als beide partijen bereid zijn om wat water bij de wijn te doen.....
Geplaatst: 08.02.2011 - 16:57
door MN-NL
Mijn idee ook: beide genoemde zaken zijn slijtonderdelen en enerzijds heeft de auto 'maar' 130 k gereden, hij is wel 10 jaar oud. Dan zitten er onvermijdelijk ook veel kortere ritjes en stadsverkeer bij, en dan zijn genoemde punten weer niet zo raar. Ze vallen ook buiten de garantie zoals je zelf al constateert. De dealer heeft zo vanaf afstand bezien de auto terecht als 'in orde' verkocht.
Spreken met de dealer levert misschien een coulant reparatievoorstel op, moet de beste man natuurlijk wel een beetje in de buurt zitten zodat je het prijsvoorstel niet direct aan reiskosten weer kwijt bent.
Groet, Marc
(die net een V70 uit Duitsland heeft opgehaald en in zekere zin in hetzelfde schuitje kan komen zitten...)
Geplaatst: 08.02.2011 - 17:58
door jan weemering
Jongens een tweede hands auto en dan 20.000 km verder.
kom op things happen.
wie kan er 20.000 rijden zonder kosten, ik weet niet of ik dit realistisch kan vinden.
Geplaatst: 08.02.2011 - 18:06
door Ramon&Ramon
Ongeveer 13500km per jaar gereden gemiddeld,de koppeling is inderdaad erg snel versleten,maar je weet natuurlijk nooit hoe er met de auto is gereden.
ik denk ook dat je de coulance kunt vergeten..
auto is bijna 11 jaar oud,dus ja..
Geplaatst: 08.02.2011 - 19:17
door Flipje14
Weet je zeker dat het niet de koppelingscilinders zijn ?
Koppelingen gaan meestal niet zo heel snel defect mits zoals al gemeld er oudewets met het voetje op de koppeling is gereden of zwaar getrokken is met de wagen.
Misschien handig zeker te weten of deze niet het euvel zijn ?
Remmen ja die slijten zo'n reparatie haal je er ook wel weer uit maar doet even pijn qua kosten. De garage zal toch wel zeggen dat het ten tijde van de keuring goed was en daar denk ik niets te halen valt.
Slijtage delen zijn vaak uitgesloten binnen dat soort geweldig lijkende dekkingen.
Maar goed koppeling en remmen in het ergste geval vervangen met +/- 140000 op de teller mits hij verder goed is...... altijd doen denk ik.
Wel jammer en raar duitsers zijn normaal altijd wel zuining op hun werkpaard toch ?
Geplaatst: 08.02.2011 - 19:24
door 945i
Hoe durf je het te vragen...
Geplaatst: 08.02.2011 - 19:35
door Flipje14
Ow is dat niet de bedoeling dan van een forum :-k ? sorry ben net nieuw hier

Geplaatst: 08.02.2011 - 19:39
door 945i
Nee, niet jij.

Geplaatst: 08.02.2011 - 19:44
door Flipje14
:thumbright:
Geplaatst: 08.02.2011 - 19:44
door appie76
945i schreef:Hoe durf je het te vragen...
En daarmee bedoel je?
Kijk, ik weet ook wel dat een occassion een occassion is, gebruikt dus. In dat opzicht realiseer ik me ook wel dat je tegen dingen 'uit het verleden' kunt aanlopen. Maar aan de andere kant: ik heb er sinds de koop 20.000 mee gereden en de totale kmstand is nu ool weer niet van dien aard dat je direct zegt 'het is een wonder dat ie het al zolang volgehouden heeft'. Vandaar de vraag hoe anderen hier tegenaankijken en zo te zien (dank voor de reacties) ben ik niet de enige die een beetje hinkt op 2 gedachten:
- logisch want 2e hands dus dan kan je dit verwachten
- hmmm misschien toch wel erg snel, dergelijke slijtage bij die kmstand
Tsja, that's life, I guess...
Geplaatst: 08.02.2011 - 19:54
door jan weemering
Je koopt tweede hands, dus dan kan er altijd iets stuk gaan of versleten zijn.
daarom willen mensen die kopen graag een verse APK hetgeen niet alles zegt, maar als er iets versleten is dat onder de keurings eis valt wordt dit wel gezien en verholpen.
neemt niet weg dat er altijd iets kapot kan gaan wat gisteren nog gewoon werkte, het blijft een heleboel techniek tegenwoordig in een auto.
Geplaatst: 08.02.2011 - 20:21
door V70/2.4D/2003
De mijne is van 2003, dat scheelt dus 3 jaar met die van appie76, maar de mijne heeft inmiddels 175k gedraaid en ik tuf toch tussen de 25 en 30k per jaar weg.
Dus....even wat olie op het vuur: Ik heb de originele schijven rondom, blokken zijn bij een ton vervangen. Bij de laatste beurt gaf men aan dat binnen 30k (lees volgende beurt) de schijven waarschijnlijk wel aan de beurt zijn. Durf ik te beweren dat 2 ton op een set schijven te doen moet zijn.
Ergo: 130k op een set schijven is wel een beetje van de weinige. Tenzij je er alle dagen een zware aanhanger met de V70 aan het verslepen bent.
Zelfde geldt voor de koppeling.
En onder het motto: Wie niet vraagt, wie niet wint, Ein gespräch kann ja immer lohnen, oder nicht? Und um sonsst geht die Sonne auf. Also anrufen!
Geplaatst: 08.02.2011 - 20:39
door 945i
Ga na 20.000km terug met een garantieclaim op slijtagedelen (waar al geen garantie op zit) en je krijgt zelfs een Duitser aan het lachen.

Geplaatst: 08.02.2011 - 21:31
door Oceanracer
De verkoper heeft dus gelijk gehad. Hij meldde immers dat de auto bij verkoop helemaal in orde was. Uit het feit dat je een jaar lang probleemloos hebt kunnen rondrijden, blijkt dat daar geen woord van is gelogen. De noemde zaken spelen nu een jaar en 20.000 km na aankoop. Hier zitten na 304.000 km de originele blokken en schijven achter er nog op (alleen die van de handrem zijn ivm loslatende remvoering vervangen) en ook zit de originele koppeling er nog in. De ene bestuurder is de andere niet. Ik ben dan ook van mening dat de titel van dit topic niet deugt. Het betreft hier louter en alleen slijtage en dus geen defect(en) aan de occasion na 20.000 km. Pak je verlies, monteer nieuwe schijven en blokken en verder gewoon genieten van je roffel.
Geplaatst: 08.02.2011 - 21:31
door DawnBlueED
Ik sluit me bij 945i aan, het zijn slijtdelen en je bent inmiddels 20.000 km verder.
Ik vind trouwens wel dat de remschijven snel gesleten zijn als het hier i.d.d. gaat om een afgelegde afstand van slechts 127.000 km.
Wie heeft de keuring uitgevoerd, spelen er nog belangen bij deze partij?
Een paar remschijven hoeft je trouwens de kop niet te kosten hoor, de koppeling is wel een dure reparatie.
Geplaatst: 08.02.2011 - 23:30
door Ramon&Ramon
DawnBlueED schreef:Ik sluit me bij 945i aan, het zijn slijtdelen en je bent inmiddels 20.000 km verder.
Ik vind trouwens wel dat de remschijven snel gesleten zijn als het hier i.d.d. gaat om een afgelegde afstand van slechts 127.000 km.
Wie heeft de keurig uitgevoerd, spelen er nog belangen bij deze partij?
Een paar remschijven hoeft je trouwens de kop niet te kosten hoor, de koppeling is wel een dure reparatie.
Ze zitten er wel bijna 11 jaar onder die schijven,invloeden van buitenaf door het vele stilstaan,wat de auto dus gedaan heeft is er debet aan.
Geplaatst: 09.02.2011 - 00:53
door Richo
Ramon&Ramon schreef:DawnBlueED schreef:Ik sluit me bij 945i aan, het zijn slijtdelen en je bent inmiddels 20.000 km verder.
Ik vind trouwens wel dat de remschijven snel gesleten zijn als het hier i.d.d. gaat om een afgelegde afstand van slechts 127.000 km.
Wie heeft de keurig uitgevoerd, spelen er nog belangen bij deze partij?
Een paar remschijven hoeft je trouwens de kop niet te kosten hoor, de koppeling is wel een dure reparatie.
Ze zitten er wel bijna 11 jaar onder die schijven,invloeden van buitenaf door het vele stilstaan,wat de auto dus gedaan heeft is er debet aan.
de beschermlaag op de remmen zorgen er wel voor dat de remmen niet wegrotten. Niet alle onderdelen lijden zoveel als ze still staan, natuurlijk afhankelijk van de situatie (als deze 10 jaar aan de weg gedurende lange tijd still staat en ook nog korte stukjes gereden worden tja....)
Occassion blijft occassion, je hebt een jaar goed kunnen rijden zonder last van te hebben. Als je het echt niet vertrouwd ga je de apk niet bij datzelfde bedrijf doen en kijken wat zij zeggen en/of laat de remmen door een ander bedrijf bekijken.
Geplaatst: 09.02.2011 - 06:45
door Frumpy
Duitse Volvo na 10 jaar slechts 107.000 km? Tja, ik weet het niet, maar daar zitten die "reparatiebedrijfjes" van "defecte" km-tellers ook niet stil.
Wellicht een optie om bij een dealer de echte km-stand eens te laten uitlezen, voor zover dat mogelijk is. Serviceboekjes spreken niet altijd de waarheid.
Geplaatst: 09.02.2011 - 07:18
door bart simpson
Richo schreef: de beschermlaag op de remmen zorgen er wel voor dat de remmen niet wegrotten.
? op een remschijf zit geen beschermlaag, staat een auto een par maanden buiten zit er zoveel roest op dat het al snel apk afkeur is