Pagina 1 van 1
b18 revisie
Geplaatst: 09.02.2011 - 12:58
door De Fryske Volvo Rider
beste mensen,
Ik kan aan een B18 komen die gereviseerd moet worden,
het probleem is geen compressie meer en ruimte op de zuigers,
Dat ruimte op de zuigers, is dat te verhelpen met nieuwe zuigerveren of moet de cilinder gehoont worden?
graag hoor ik jullie mening, voordat ik me in een duur project stort.
Groetn
Geplaatst: 09.02.2011 - 13:13
door edraket
Er moeten overmaat zuigers in en tevens moeten de cilinders geboord en gehoond worden. En dat uiteraard voor alle 4 cilinders.
maar als er ruimte op de zuigers zit denk ik dat de rest ook wel een opknapbeurt nodig heeft. Wordt een dure revisie. Reken zeker op 2000,-+ als je het op en afbouwen zelf doet.
Hoe is overigens geconstateerd dat er ruimte op de zuigers zit?
Geplaatst: 09.02.2011 - 13:34
door De Fryske Volvo Rider
er is met de hand gevoeld en zat +- 0.5 mm speling op
Geplaatst: 09.02.2011 - 13:56
door ferdy
beetje speling hoeft geen ramp te zijn. Heb je last van gebroken zuigerveren?
Geplaatst: 09.02.2011 - 15:38
door edraket
Ik vraag me af hoe je met de hand kunt voelen of er speling op een zuiger zit. Is het blok gedemonteerd?
Geplaatst: 09.02.2011 - 15:44
door Iroll
0,5mm is inderdaad wat veel, dat wordt overmaat zuigers.
Andere en goedkopere oplossing is om een 2e hands b20 te kopen. Die zijn er zat voor schappelijke prijzen. Ik heb eventueel nog een gereviseerde B20 kop liggen met 0km mocht je die nodig hebben. De B20 kan je zo ipv de B18 plaatsen zonder aanpassingen.
Geplaatst: 09.02.2011 - 16:00
door ferdy
0,5 mm verklaard niet dat er geen compressie meer opgebouwd kan worden.
Geplaatst: 09.02.2011 - 16:43
door Iroll
ferdy schreef:0,5 mm verklaard niet dat er geen compressie meer opgebouwd kan worden.
Meestal zijn de zuigerveren dan ook niet meer je van het. En de kleppen zullen ook niet meer best zijn als er zoveel slijtage is.
Geplaatst: 09.02.2011 - 19:18
door De Fryske Volvo Rider
het blok is gedemonteerd,
een klasgenoot heeft op de beurs in utrecht een b18 blok gekocht,
was van een proefopstelling(misschien wel van 1 van jullie)
Zijn oude b18 liep nog wel, hij kon nog 100 km/u rijden
hij rammelde wat en de compressie was slecht.
dat blok kan ik zo krijgen, daarom leek het mij leuk om hem te resiveren,
maar de prijzen van een overmaat zijn zo hoog dat het zelfs aantrekkelijker is om er een exoot (b23) in te hangen.
daarom probeer ik er achter te komen als het de moeite waard zou zijn om aan de (gedeeltelijke)revisie te beginnen
Geplaatst: 09.02.2011 - 22:28
door Grijze144
Revisie is echt niet de moeite. Ik heb zo al 2 B20's en een B18 weggegooid, zelfs gratis wilde niemand ze komen halen.
Er liggen nog zoveel van die dingen in schuurtjes en kippehokken. Twee jaar terug nog een kale B18 voor 40 en een complete B20 voor 60 euro gekocht.
Haal eruit wat nog goed is, oliepomp, nokkenas, distributietandwielen. Vliegwiel en krukas maken een stevige lamppoot, de zuigers doen het leuk als asbakjes.
De krukas en drijfstangen zijn misschien nog wel aardig om te bewaren voor iemand met uitgelopen lagers. Passen ook in de B20.
Geplaatst: 09.02.2011 - 22:33
door Msuidgeest
Remco, als jij geen moeite hebt met de Duitse taal, kan ik jou helpen aan een werkplaatshandboek in pdf van een B18.
Geplaatst: 10.02.2011 - 00:05
door ferdy
Iroll schreef:ferdy schreef:0,5 mm verklaard niet dat er geen compressie meer opgebouwd kan worden.
Meestal zijn de zuigerveren dan ook niet meer je van het. En de kleppen zullen ook niet meer best zijn als er zoveel slijtage is.
true

Geplaatst: 10.02.2011 - 00:22
door Ramon&Ramon
Op de Volvo klassiekerbeurs kom je motoren vaak tegen tegen redelijke prijzen,weet ook nog wel een oude revisiemonteur die dat kan doen,die kan ze wel dromen die dingen.

Geplaatst: 10.02.2011 - 09:35
door v700r
Een nieuw (ruil) blok kost dacht ik 1500 euro.
Geplaatst: 10.02.2011 - 10:04
door Iroll
v700r schreef:Een nieuw (ruil) blok kost dacht ik 1500 euro.
Was het maar waar, de laatste tijd moet je toch wel rekenen op minstens €2300 voor een compleet revisie blok incl.kop.
Geplaatst: 10.02.2011 - 23:16
door admiral
v700r schreef:Een nieuw (ruil) blok kost dacht ik 1500 euro.
Is alleen het onderblok met alle bewegende en draaiende delen, dus zonder gereviseerde kop met toebehoren. Ex btw
Geplaatst: 11.02.2011 - 17:43
door De Fryske Volvo Rider
conclusie: ik laat em die b18 lekker naar de oudijzerboer brengen
