Pagina 1 van 2
Bandenspanning zakt langzaam maar snel
Geplaatst: 10.02.2011 - 13:01
door Garfield
Wellicht een wat cryptische topic titel maar wat ik bedoel is het volgende: ik merk dat mijn bandenspanning vrij snel daalt.
In twee weken tijd ben ik al een paar tiende bar kwijt.
Ik merkte dit voor het eerst toen ik ineens een tank benzine 1:7 reed ipv. 1:10

.
Nu heb ik het een tijdje in de gaten gehouden en alle vier de banden hebben dit probleem.
Natuurlijk verliezen banden langzaam wat spanning maar zo extreem als nu heb ik het nog nooit meegemaakt.
Het zijn banden die uiterlijk in heel goede staat zijn en nog flink wat profiel hebben.
De voorgeschiedenis ken ik niet, ze zaten op de auto toen ik deze in de zomer van 2010 heb gekocht.
Voordat ik naar de bandenboer ga om daar hulp te vragen, wilde ik hier eens peilen of iemand dit zelf ook al eens heeft meegemaakt en/of ideeën heeft over wat hier aan de hand kan zijn.
Geplaatst: 10.02.2011 - 13:13
door V70/2.4D/2003
Ik weet niet helemaal of je nu LM of staalvelgen had maar desondanks de volgende overwegingen:
Kijk eens naar de leeftijd van de band. Kan zijn dat ze poreus zijn gaan worden.
Wat ook zou kunnen is dat de binnenkant van de velgrand vervuild is waardoor de aansluiting band-velg niet meer optimaal is. In dat geval helpt het als de velgen aan de binnenkant ontdaan worden van de rubberresten.
En tot slot, de ventielen. Ook altijd een bron van ellende.
Ergo: bezoekje bandenboer geeft definitief uitsluitsel. daar kun je zelf weinig mee, niet anders dan lucht blijven bijvullen.
Geplaatst: 10.02.2011 - 17:57
door Garfield
Ik heb LM velgen.
Thanks voor je inzicht.
Ik vermoed dat de banden nog niet zo oud zijn, en de velgen lijken ook in (zeer) goede staat.
Je zegt dat ventielen altijd een bron van ellende zijn.
Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met ventielen, kun je wat meer toelichting geven ?
Geplaatst: 10.02.2011 - 18:03
door black smoke
wat is de af te lezen DOT code van de banden ?
Geplaatst: 10.02.2011 - 19:49
door Oceanracer
Wie zegt dat de vorige eigenaar braaf zijn dopjes op de ventielen had? Zo niet, heb je gelijk je verklaring. Vervuilde ventielen gaan namelijk altijd lekken. Glimmen ze je tegemoet als je de dopjes verwijdert?
Geplaatst: 10.02.2011 - 20:27
door black smoke
Oceanracer schreef:Wie zegt dat de vorige eigenaar braaf zijn dopjes op de ventielen had? Zo niet, heb je gelijk je verklaring. Vervuilde ventielen gaan namelijk altijd lekken. Glimmen ze je tegemoet als je de dopjes verwijdert?
ik weet niet, waar t.s. z'n auto gekocht heeft,
maar wat ook ZOU kunnen is, dat de banden slecht waren, en er bij
verkoop ergens 'n 2de hands setje van zolder is getrokken met ruim
profiel, maar wat wel ouwe banden zijn !
ook die gaan gegarandeerd lucht verliezen langs de velg-rand of ventiel !
(vandaar m,n vraag voor de DOT code)
Geplaatst: 10.02.2011 - 21:01
door ps-amazon
als alle vier de banden in een zelfde tempo lucht verliezen zit er iets structureel niet goed en dat is van afstand ook niet echt goed te verklaren;
als je wil weten waar(om) een band lekt moet je de banden, gemonteerd op de velg, met de juiste bedrijfsspanning bij je bandeboer in de dompelbak leggen, dan zie het kleinste bellenbaantje. Doe dat dus eerst voordat je allerlei theoretische mogelijkheden gaat uitkammen.
Ik heb in mijn 12 jaar bij Michelin nog nooit meegemaakt dat een band door louter ouderdom spanning verliest (tenzij het nog een ouderwetse tube-type is die zonder binnenband is gemonteerd), het zou in principe kunnen, maar als een band zo poreus zou zijn spat hij bij het oppompen al uit elkaar, en in ieder geval op bedrijfstemperatuur
Geplaatst: 13.02.2011 - 03:51
door Garfield
Ik wist niet wat een DOT code was, heb dat even ge-Googled en zal morgen eens kijken op de banden.
Geplaatst: 13.02.2011 - 13:35
door chrisje
Velg rand geoxydeed misschien? Daar willen de banden ook wel eens op lekken. Maar dat kunnen ze bij de de lokale banden boer wel checken voor je.
Maar kan Garfield niet met een spuitflesje met zeepsop, langs zijn banden gaan, dan weet ie meteen waar z'n banden lekken, of zeg ik nu wat geks ?
Geplaatst: 13.02.2011 - 18:00
door Garfield
DOT 1308, zou dus week 13 2008 zijn ?
Velgranden zien er echt netjes uit.
Het gaat overigens om deze Volvo:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=37926
Ik zet m'n geld op de ventielen, maar ik laat het wel aan de bandenboer over om echt uitsluitsel te geven.
Geplaatst: 14.02.2011 - 23:43
door black smoke
Garfield schreef:DOT 1308, zou dus week 13 2008 zijn ?
Velgranden zien er echt netjes uit.
Het gaat overigens om deze Volvo:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=37926
Ik zet m'n geld op de ventielen, maar ik laat het wel aan de bandenboer over om echt uitsluitsel te geven.
is idd w13/2008 ! dus dat valt wel mee !
ben benieuwd wat de oorzaak is !
vreemd, dat ze 't alle 4 zo'n beetje gelijktijdig hebben..
eerlijk gezegd, nog nooit gehoord !
maarja, had wel van meer nooit gehoord....

Geplaatst: 03.03.2011 - 16:50
door Garfield
De auto is vandaag bij de dealer geweest voor de montage van een trekhaak (voor foto's, zie
hier).
Terwijl de auto daar was hebben ze de ventielen gecontroleerd.
Hier werden geen vreemde dingen aan gevonden.
De dealer verwacht dat de de banden dan toch op de velgranden wat lekken maar heeft me, in verband met de kosten, aangeraden om dit te laten bekijken als de banden tzt. vervangen moeten worden. Tot die tijd doe ik de bandenspanning wel even bij elke tankbeurt, dat is nog wel uit te houden.
Geplaatst: 03.03.2011 - 17:10
door 945i
Wat zijn die kosten dan?
In een half uurtje heb je de 8 velgranden schoongemaakt.
Geplaatst: 03.03.2011 - 17:18
door ps-amazon
precies, verkeerde zuinigheid, voor nop maak je zelf bij de bandenboer de wielen los en leg je ze in de dompelbak en weet je in ieder geval waar het lek zit; nee, dan maar doorrijden met banden die spanning verliezen en daarmee de wegligging slecht beïnvloeden, meer benzine kosten en sneller slijten; zeker als je zaken gaat trekken; onderweg controleren? eerst na het tanken dan maar een uurtje wachten tot de banden koud zijn , want warme banden controleren is uit den boze; en kontroleren met de wrakke apparatuur van een benzinepomp die per definitie afwijkt?
Besef je wel dat als je over de snelweg rijdt je maar met een paar cm2 rubber kontakt legt tussen de weg en jouw projectiel van ruim 1000 kg? dan moet dat rubber in perfecfte konditie zijn!
Zeer slecht en onprofessioneel advies van zo'n dealer!
Geplaatst: 08.03.2011 - 08:10
door V70 T5 assen
Mee eens !!
Je zult maar een reis naar het buitenland moeten maken of iets dergelijks .
Dan moet je laatste zorg zijn is hier een benzinepomp waar ik mijn banden kan controleren...
Haal er eens 1tje af leg deze plat en doe er wat water op evt. met zeepsop.
En niet de andere kant vergeten.
Geplaatst: 16.03.2011 - 12:28
door Oceanracer
Bij de montage van de zomerbanden bleek dat één band zacht was. Band goed nagekeken op schroeven e.d. maar niets te vinden. Zojuist de band in bad gedaan. Dreft-sopje gemaakt en met een kwast eerst het profiel ingesmeerd. Toen ik halverwege was, kwam het probleem al aan het licht:
Lekkage langs de velgrand. Dus zo de band er maar af laten halen en eens kijken wat we daar aan kunnen doen...
Geplaatst: 16.03.2011 - 19:26
door bart simpson
lek rubber kan vergaande konsekwenties hebben
Geplaatst: 16.03.2011 - 19:33
door 945i
Band en velgrand schoonmaken is meestal voldoende.
Wel vreemd dat je het vorig jaar nog niet gemerkt had.. Met hoeveel spanning had je ze weggezet?
En pomp je ze op met je eigen compressor?
Geplaatst: 16.03.2011 - 20:35
door T4Freak
Beste allemaal ik heb 13 jaar in de banden handel gewerkt.
Velg band aansluiting (velgrand) komt veel voor.
Poreuse band (ouderdom) komt ook veel voor.
Goedkope banden zelden maar ook een mogelijkheid.
Poreuse velgen (oxidatie) ook een voorkomend probleem.
Goedkope velgen (slecht gegoten luchtbellen in het aluminium)
Lekkende binnenventielen.
Uitgedroogd buitenventiel, is ook maar een rubbertje dat vrij snel kan uitdrogen.
En dan alles wat je in je band kan rijden.
Uitzoeken hoe en waar, het wiel lekt?
De oplossing in bad is een goede maar ik ga er liever zelf in liggen.
Om kosten te besparen en een beschadigd bad te voorkomen.
Neem een leeg spuitflesje van een willekeurige reiniger.
Gebruik een scheut dreft (schuimt lekker) en water ff schudden.
Spuit het gehele wiel rustig in, probeer dit zo te doen dat het niet schuimend uit je spuit komt, en wacht 5 minuten.
Daar waar het wiel lek is zal je heel snel een schuimrandje vinden.
Net als op de bovenstaande foto van Oceanracer.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WAARSCHUWING. !!!!!!!!!!!!!!!
Gebruik geen anti lek schuim of andere van binnenuit reparerende vloeistoffen schuimen en dergelijke.
Veelal zijn nood oplossingen en niet permanent.
Geplaatst: 16.03.2011 - 20:47
door 945i
Om een lang verhaal kort te maken, gooi zo'n wiel even in de sloot en druk hem onder,
binnen 10 seconde weet je meer.