Pagina 1 van 2

Broekhuis gaat Volvo dealer Garage Helpman overnemen

Geplaatst: 13.02.2011 - 11:03
door Oceanracer
Bericht van AutoPlus

Broekhuis gaat Volvo dealer Garage Helpman in Groningen en Roden overnemen

Broekhuis heeft met de aandeelhouder van Garage Helpman overeenstemming bereikt met betrekking tot overname van de aandelen. Garage Helpman is een autobedrijf met een historie van 87 jaar, waarvan inmiddels 50 jaar als dealer van Volvo. Garage Helpman heeft vestigingen in Groningen en Roden, en heeft thans 22 werknemers in dienst.

Vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van de enige aandeelhouder, de heer J.H. de Vries, heeft deze besloten gesprekken te starten met Broekhuis om de mogelijkheden voor een overname te onderzoeken. De gesprekken hebben geresulteerd in een overeenkomst die afgelopen week is getekend.
In lijn met de filosofie van de importeur is Broekhuis voornemens op termijn de activiteiten van Garage Helpman te centreren in Groningen. Dit zal naar verwachting zonder gedwongen ontslagen gerealiseerd worden.

De overname zal op 14 februari aanstaande definitief zijn beslag krijgen. Rob Veldman (54 jaar, thans vestigingsdirecteur voor Broekhuis in haar Seat/Skoda vestiging in Assen) wordt de nieuwe vestigingsdirecteur in Groningen. Alle klanten zullen per post nader worden geïnformeerd.

Deze overname past binnen de groeistrategie van Broekhuis. Met de acquisitie van Garage Helpman bouwt de Broekhuis groep haar positie verder uit in het merk Volvo, tot een omvang van 6 vestigingen. Naast Groningen is Broekhuis met het merk Volvo aanwezig in Assen, Hoogeveen en Emmen, alsmede in Harderwijk en in Zeist. In totaal werken bij Broekhuis na afronding van deze overname 700 medewerkers op circa 40 vestigingen. Niet alleen voert Broekhuis 8 verschillende dealerschappen, ook 7 schade vestigingen en een onafhankelijke leasemaatschappij behoren tot de groep, alsmede verzekeringen en financieringen.

Geplaatst: 13.02.2011 - 11:23
door Frumpy
Broekhuis timmert weer aardig aan de weg, lijkt wel of de "crisis" in de autobranche nu definitief op zijn einde loopt.

Geplaatst: 13.02.2011 - 11:25
door Ben
Het is ook in de lijn met de wens van Volvo om minder losse partners te hebben en de trend in autoland om verder te clusteren.

Geplaatst: 13.02.2011 - 11:30
door bart simpson
door te clusteren kun je met een kleinere overhead kosteneffectiever zijn, dat is meer noodzakelijke "armoe" veroorzaakt door de crisis

Geplaatst: 13.02.2011 - 11:50
door 945i
Het is een beetje of alle C1000 en/of Jumbo vestigingen in de buurt overgenomen worden door AH, of dat er alleen maar Shell tankstations in een bepaald gebied zijn....voor de klant is het niet voordeliger iig.

Monopolie in een bepaald gebied doet de prijzen nooit zakken.
dus of het op termijn de verwachte besparing zal opleveren, we zullen het wel wel lezen... ;)

Geplaatst: 13.02.2011 - 11:53
door Ben
Ik vind die vergelijking niet helemaal kloppen John.
Voedsel kun je in elke supermarkt kopen, vaak ook van een A-merk.
Dan kun je concurreren.

Bij auto's is dat iets anders doordat je een nieuwe auto doorgaans alleen bij een dealer kunt kopen. De keus van de consument is niet de winkel maar het merk.

Geplaatst: 13.02.2011 - 11:56
door Jeroen
Ben ik het niet mee eens Ben.

Vroeger had je meerdere Volvo dealers in je regio.
Dan kon je nog eens bij de verschillende dealers onderhandelen.
Nu zit er in je hele regio nog maar 1 dealer.

Geplaatst: 13.02.2011 - 11:57
door 945i
Ja, dat klopt voor nieuwe auto's.

Maar het is niet slecht om voor de andere zaken die een dealer zoal doet, enige concurrentie te hebben om de pan uit reizende prijzen enigszins binnen de perken te houden.

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:01
door bart simpson
945i schreef:Het is een beetje of alle C1000 en/of Jumbo vestigingen in de buurt overgenomen worden door AH, of dat er alleen maar Shell tankstations in een bepaald gebied zijn....voor de klant is het niet voordeliger iig.

Monopolie in een bepaald gebied doet de prijzen nooit zakken.
dus of het op termijn de verwachte besparing zal opleveren, we zullen het wel wel lezen... ;)
het is in steeds meer gevallen of overgenomen worden of sluiten, sommige dealers redden het qua kosten niet meer, continuiteit is denk ik het best passende sleutelwoord.
De dealer moest daardoor wel groter worden en (inherent daaraan) een groter werkgebied krijgen.

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:06
door 945i
Nou ja, in dat geval kan je niet anders inderdaad..
Mijn idee zou zijn, verlaag onderhoudsprijzen.
Minder winst per auto, maar meer auto's en mensen in je toko.
Die je misschien weer een nieuwe kan verkopen. ;)

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:06
door Frumpy
945i schreef:Maar het is niet slecht om voor de andere zaken die een dealer zoal doet, enige concurrentie te hebben om de pan uit reizende prijzen enigszins binnen de perken te houden.
Prettig aspect bij dealers is wel dat zij pakketprijzen aanbieden. Als je daarmee accoord gaat, betaal je voor die dienst geen cent meer.
Wat ik van andere mensen vaak hoor, is dat bij de universele "concurrenten" deze op een gegeven moment niet meer ophouden met het opschrijven van onderdelen en uren, waardoor je per saldo nog duurder uit bent dan bij de dealer.

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:07
door Ben
Theoretisch zou dan kunnen maar alleen tussen verschillende merken.
Bij garages van hetzelfde merk zit je 'vast' aan werktijden die door de fabrikant zijn vastgelegd, per bezigheid, per soort monteur etc.
Het enige waar je als dealer nog iets mee kunt spelen is het uurtarief.

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:09
door bart simpson
945i schreef:Nou ja, in dat geval kan je niet anders inderdaad..
Mijn idee zou zijn, verlaag onderhoudsprijzen.
Minder winst per auto, maar meer auto's en mensen in je toko.
Die je misschien weer een nieuwe kan verkopen. ;)
met een rendement van 0,5% zal dat nog een lastig verhaal worden.
Je komt dan in de situatie dat lonen omlaag zouden moeten, huisvesting goedkoper moet worden

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:10
door 945i
Dat is een aanname die ik niet onderschrijf Frumpie.
@ Ben, ja, En uurtarief moet hoog zijn door de hoge overhead...
Ziet de klant iets terug van het gecluster? ;)

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:14
door 945i
De "gewone" klant, rijdt de glazen paleizen steeds vaker voorbij omdat je al van te voren weet dat je (te) duur uit bent.
dat is helaas wel de praktijk...

Waarschijnlijk is dit te wijten aan de eisen die aan een dealer gesteld worden van hogerhand...

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:16
door Ben
Als die gewone klant een nieuwe auto wil gaan rijden stapt hij echt wel binnen.
In basis staat er VOLVO op de muur en daar komt hij op af.

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:20
door 945i
In de meeste gevallen is dat ook zo Ben.
Hoewel ik in het verleden zo'n 5-10 nieuwe auto's p/j verkocht omdat de mensen niet naar een dealer wilde... en ik was maar een hele kleine in autoland. ;)

Geplaatst: 13.02.2011 - 12:37
door Ben
Ik heb ook een keer een nieuwe Volvo (245VAN) gekocht bij de vertrouwde lokale niet-Volvogarage omdat ik bij de lokale dealer alleen nederig buigend de showroom binnen mocht.

Onderhoud aan een 245 was nog wat eenvoudiger dan dat aan de computergestuurde automobielen die je vandaag koopt. De betreffende dealer is later abrupt aan de kant gezet, is Citroenen gaan verkopen en ook daar later weer mee onderuit gegaan. Wat een kwakbol was dat zeg.

Geplaatst: 13.02.2011 - 16:03
door Oceanracer
Ben schreef:Ik heb ook een keer een nieuwe Volvo (245VAN) gekocht bij de vertrouwde lokale niet-Volvogarage omdat ik bij de lokale dealer alleen nederig buigend de showroom binnen mocht.

Onderhoud aan een 245 was nog wat eenvoudiger dan dat aan de computergestuurde automobielen die je vandaag koopt. De betreffende dealer is later abrupt aan de kant gezet, is Citroenen gaan verkopen en ook daar later weer mee onderuit gegaan. Wat een kwakbol was dat zeg.
Dat gevoel heb ik dus bij Helpman Groningen! Vandaar dat ik daar niet meer kom. Wellicht dat door de komst van een Seat-topman de heren verkopers daar weer met beide benen op de grond kunnen worden gezet en er een prettigere en informelere sfeer ontstaat zoals reeds bij Broekhuis in Assen aanwezig is.

Geplaatst: 13.02.2011 - 19:50
door V70/2.4D/2003
Hmmmmm............ Ik vrees met grote vreze toch te gaan kiezen voor: een specialist in NL, een duitse (sub)dealer in Papenburg (Dld) of Henk Bouwsema in Delfzijl. :-$