Pagina 1 van 1

1.6d of 1.8? Waar ligt het omslagpunt?

Geplaatst: 13.02.2011 - 16:28
door Executive
Vorige week - na een eerdere rit in een 1.8 benzine - een proefrit gemaakt in een C30 1.6d.... Dit omdat ik de diesels van tegenwoordig prefereer boven benzine (heerlijk veel koppel). Bovendien draaien de kleinere benzineversies in de vijfde versnelling veel te veel toeren op de snelweg (120 km/u), terwijl de diesels heerlijk rustig zijn.

Financieel is natuurlijk de dubbele wegenbelasting (1200 ipv 600 euro per jaar) iets om over na te denken. De dealer vertelde mij dat het omslagpunt (benzine-diesel)al bij 10 dkm ligt, terwijl ik altijd dacht dat dit rond de 25 dkm. Ik zelf verwacht zo'n 15 dkm per jaar te gaan rijden... Budget: 15k.

Op internet teruggerekend en tot de conclusie gekomen dat dat verhaal van de dealer klopt uitgaande van een 1.6 en 1.6d. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat een 1.6d ook duurder is in aanschaf.... Echter, wat in die berekening helemaal niet terugkomt zijn de onderhoudskosten.

Vraag: is er verschil in onderhoud tussen de benzine en dieselversies? En zo ja, hoeveel bij een aanschaf voor drie jaar.

Alvast bedankt voor de reacties.

Geplaatst: 13.02.2011 - 16:39
door bart simpson
Een 1.6D is max € 1.000 duurder dan een 1.8B en doorgaans even duur.
Onderhoudskosten zijn redelijk gelijk, maar... een RPF zou elke 120.000km vervangen moeten worden (iig gecontroleerd moeten worden op de goede werking) is de werking ervan nog goed is het onzin om hem te vervangen

Geplaatst: 13.02.2011 - 18:07
door Executive
bart simpson schreef:Een 1.6D is max € 1.000 duurder dan een 1.8B en doorgaans even duur.
Onderhoudskosten zijn redelijk gelijk, maar... een RPF zou elke 120.000km vervangen moeten worden (iig gecontroleerd moeten worden op de goede werking) is de werking ervan nog goed is het onzin om hem te vervangen
Kost zo'n RPF 500 euro? In ieder geval bedankt voor de tip Bart. Bij diesels rond die km stand goed om te informeren of de RPF al vervangen is.

Geplaatst: 13.02.2011 - 18:12
door Executive
Ben erg gecharmeerd van de summum uitvoering, zoals bijv. deze...

http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/c30/7508405

Zit helaas nog boven budget. Heb overigens geen inruil dus kan nog wel wat onderhandelen.

Geplaatst: 13.02.2011 - 20:27
door Ytos
Beetje off-topic, maar deze is wel met stoelverwarming. Is ook wat waard ;)

Geplaatst: 13.02.2011 - 22:58
door Executive
Ytos schreef:Beetje off-topic, maar deze is wel met stoelverwarming. Is ook wat waard ;)
Is zeker prettig Ytos... Mijn pa heeft een c70 in summum line en de verwarmde zetels zijn echt genieten ;-)

Geplaatst: 15.02.2011 - 11:59
door Jeroen82
Kun je wellicht niet overwegen om voor een 2.0D te gaan. Mijn ervaring is tov de D2 die ik nu heb dat de 1.6D maar marginaal zuiniger is als een 2.0D en daarnaast krijg je bij de 2.0D echt een schop in je rug. Bij de 1.6 is dit al veel minder.

En volgens mij is de 2.0D betrouwbaarder dan de eerste lichting 1.6D motoren.

Geplaatst: 15.02.2011 - 19:16
door Executive
Jeroen82 schreef:Kun je wellicht niet overwegen om voor een 2.0D te gaan. Mijn ervaring is tov de D2 die ik nu heb dat de 1.6D maar marginaal zuiniger is als een 2.0D en daarnaast krijg je bij de 2.0D echt een schop in je rug. Bij de 1.6 is dit al veel minder.

En volgens mij is de 2.0D betrouwbaarder dan de eerste lichting 1.6D motoren.
Als het budget het toe laat zeker het overwegen waard..