1.6d of 1.8? Waar ligt het omslagpunt?
Geplaatst: 13.02.2011 - 16:28
Vorige week - na een eerdere rit in een 1.8 benzine - een proefrit gemaakt in een C30 1.6d.... Dit omdat ik de diesels van tegenwoordig prefereer boven benzine (heerlijk veel koppel). Bovendien draaien de kleinere benzineversies in de vijfde versnelling veel te veel toeren op de snelweg (120 km/u), terwijl de diesels heerlijk rustig zijn.
Financieel is natuurlijk de dubbele wegenbelasting (1200 ipv 600 euro per jaar) iets om over na te denken. De dealer vertelde mij dat het omslagpunt (benzine-diesel)al bij 10 dkm ligt, terwijl ik altijd dacht dat dit rond de 25 dkm. Ik zelf verwacht zo'n 15 dkm per jaar te gaan rijden... Budget: 15k.
Op internet teruggerekend en tot de conclusie gekomen dat dat verhaal van de dealer klopt uitgaande van een 1.6 en 1.6d. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat een 1.6d ook duurder is in aanschaf.... Echter, wat in die berekening helemaal niet terugkomt zijn de onderhoudskosten.
Vraag: is er verschil in onderhoud tussen de benzine en dieselversies? En zo ja, hoeveel bij een aanschaf voor drie jaar.
Alvast bedankt voor de reacties.
Financieel is natuurlijk de dubbele wegenbelasting (1200 ipv 600 euro per jaar) iets om over na te denken. De dealer vertelde mij dat het omslagpunt (benzine-diesel)al bij 10 dkm ligt, terwijl ik altijd dacht dat dit rond de 25 dkm. Ik zelf verwacht zo'n 15 dkm per jaar te gaan rijden... Budget: 15k.
Op internet teruggerekend en tot de conclusie gekomen dat dat verhaal van de dealer klopt uitgaande van een 1.6 en 1.6d. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat een 1.6d ook duurder is in aanschaf.... Echter, wat in die berekening helemaal niet terugkomt zijn de onderhoudskosten.
Vraag: is er verschil in onderhoud tussen de benzine en dieselversies? En zo ja, hoeveel bij een aanschaf voor drie jaar.
Alvast bedankt voor de reacties.