Pagina 1 van 2

XC70 om te bouwen naar voorwielaandrijving?

Geplaatst: 13.02.2011 - 18:06
door Dijks
Al een tijd ben ik me aan het orienteren op een andere auto en heb ik op dit mooie forum rondgesurft. De XC70 is favoriet. Gezien mijn budget ben ik aangewezen op de examplaren uit 2001 en 2002. Op zich geen probleem. Maar ik ben toch wat huiverig voor de visco koppeling. Aangezien ik de vierwielaandrijving niet echt noodzakelijk vind, vraag ik me af of er een simpele ombouw mogelijk is naar voorwielaandrijving. Als dit mogelijk is, wat zijn dan de ervaringen? En is dit dan een kwestie van de cardanas verwijderen? Ik ben benieuwd of er forummers zijn, die een enkel voorwielaangedreven XC70 rijden.

Geplaatst: 13.02.2011 - 18:52
door chris_zweden
Zekering eruit halen.

Geplaatst: 13.02.2011 - 21:01
door DannyB
chris_zweden schreef:Zekering eruit halen.
Maar de Visco versie wordt toch niet elektronisch geregeld!?

Geplaatst: 14.02.2011 - 08:13
door abbabak1
Euh, bij mijn weten werkt de Visco hydraulisch en doet dus niets met een zekering.
Vanaf MY2003 zou dit elektronisch worden aangestuurd (wordt ook wel Haldex genoemd) dan heeft het verwijderen van de desbterffende zekering wel zin...

Voorop gesteld, je krijgt met het weghalen van delen geen V70, wel kan je rijden zonder achteras (cardanas verwijderen) Maar je blijft dan wel onderweg met een flink zwaardere auto. Let ook op ook meer verbruik (1l/100km)

Mensen die hier de AWD kapot hadden rapporteerden dat een 2wd veel beter op sneeuw reed....

Ik zou doorsparen en een vanaf 2003 kopen of een V70 met XC delen behangen...

Geplaatst: 14.02.2011 - 12:45
door v70bio
V70 kopen, met grotere wielen en schokbrekers!

Geplaatst: 14.02.2011 - 22:03
door sbv
Aandrijfas verwijderen ?

Re: XC70 om te bouwen naar voorwielaandrijving?

Geplaatst: 14.02.2011 - 23:32
door Gast
Dijks schreef:Ik ben benieuwd of er forummers zijn, die een enkel voorwielaangedreven XC70 rijden.
Ja die zijn er, maar dat wisten ze niet toen ze hem kochten.

Geplaatst: 14.02.2011 - 23:37
door Ramon&Ramon
Waarom in hemelsnaam een XC70 kopen en dan de vierwielaandrijving uitschakelen!
Hier moet ik even over nadenken,misschien komt het nog binnen bij me,maar vooralsnog niet helemaal!

Geplaatst: 14.02.2011 - 23:44
door 945i
Tenminste iemand die er voor uitkomt dat de aankoop van een dergelijk apparaat gaat om de looks, en niet om de aandrijflijn.. ;)

Geplaatst: 14.02.2011 - 23:48
door Ramon&Ramon
Tja. :)

Geplaatst: 15.02.2011 - 00:42
door DannyB
945i schreef:Tenminste iemand die er voor uitkomt dat de aankoop van een dergelijk apparaat gaat om de looks, en niet om de aandrijflijn.. ;)
Ik heb anders van diezelfde aandrijflijn al veel plezier gehad!

Geplaatst: 16.02.2011 - 21:17
door abbabak1
Er staat een bericht van iemand die tijdens de eerste sneeuw merkte dat zijn XC het veel slechter deed dan de v70... tot dat zijn 4wd was gerepareerd...

Ik ben helemaal geen purist maar het is wel jammer als je auto een slechte wegligging krijgt vanwege looks...

Dan zou ik werkelijk een V70 ophogen en aanpassen

Geplaatst: 16.02.2011 - 22:10
door BlackcurrantV70
zonde inderdaad, binnenkort vraagt er nog iemand of er geen 1200cc motor in past omdat ze de PKs niet nodig hebben....

Geplaatst: 16.02.2011 - 22:36
door FrankS60
Ivo Philips schreef:zonde inderdaad, binnenkort vraagt er nog iemand of er geen 1200cc motor in past omdat ze de PKs niet nodig hebben....
Past zeker! :lol: Moeilijker wordt het als men vraagt of er een 2.4 in een 1200cc autootje past :!:

Het 2WD maken lijkt mij in ieder geval niet aan te raden, en als het om de visco te doen is zou je kunnen overwegen om die gelijk te laten checken of vervangen. Kun je daarna volop genieten van AWD. Ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen zorgen dat de achterwielen aandrijven om het een AWD te maken, en dus ook meer om het een 2WD te maken. Er zullen ongetwijfeld een aantal verschillen in de ophanging zitten die de wegligging niet ten goede zullen komen in een 2WD opstelling.

Geplaatst: 16.02.2011 - 23:02
door gsx750r
Je kunt je natuurlijk afvragen of het technisch gezien mogelijk is om er een voorwielaandrijver van te maken zonder dat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid van de gehele aandrijflijn maar ............ wat er nu zo gek is zijn wens en/of vraag ?

Als je nu zo'n auto mooi vindt en je wilt hem gewoon hebben voor de 'looks', dan is dat toch niet vreemd.

Volvo biedt de huidige XC70 toch af fabriek ook als 2WD aan ! (DRIVe en D3) m.a.w. Volvo biedt zelf de mogelijkheid om een XC70 voor de 'looks' te kopen.

En laten we nu eens eerlijk zijn, hoeveel 4WD's rijden er in Nederland rond waarvan de eigenaar nog nooit gebruik heeft gemaakt van de (beperkte) terreinvaardigheden omdat men als de dood is voor beschadigingen.
Toch ook vaak gekocht voor de 'looks' en daar is toch niets mis mee ?

Er rijden zelfs LR Defenders rond die nog nooit in het terrein zijn geweest, ook voor de ´looks´ gekocht en ja, ik mag dat zeggen, dat is .............. belachelijk !

Dus ´Dijks´, ik zou zeggen probeer er echt achter te komen of je wens eenvoudig te realiseren is en dan gewoon er voor gaan !

Rob

Geplaatst: 17.02.2011 - 07:40
door abbabak1
Ik geloof ook dat niemand de WENS tegen spreekt. We kunnen alleen van mening verschillen over de mogelijke weg daarheen :D

Geplaatst: 19.02.2011 - 19:41
door Wim J
De goedkoopste manier om van de xc70 AWD een voorwiel aangedreven wagen te maken is er mee blijven rijden. Vroeg of laat houdt de bus in de haakse overbrenging het toch voor bekeken, en dan heb je je FWD auto,.... Helemaal gratis!

Geplaatst: 19.02.2011 - 20:27
door xc-men
Ik snap wel wat deze starter naar toe wil, hij heeft een klein budget en is bang voor die visco koppeling maar will graag is een mooie XC rijden. Als het nu stuk gaat zou een goedkope oplossing zijn gewoon loskopelen. Kan dit nu wel of niet ?

Geplaatst: 20.02.2011 - 02:42
door Wim J
xc-men schreef:Ik snap wel wat deze starter naar toe wil, hij heeft een klein budget en is bang voor die visco koppeling maar will graag is een mooie XC rijden. Als het nu stuk gaat zou een goedkope oplossing zijn gewoon loskopelen. Kan dit nu wel of niet ?
Zoals ik zei, als je ermee blijft rijden koppelt hij zichzelf wel los door slijtage,...
Waarom zou je dan geld geven om ze te laten loskoppelen? Dacht dat ze daarvoor in je versnellingsbak moesten zijn??? Maar het kan wel!

Geplaatst: 20.02.2011 - 23:00
door pimsam
[quote="Wim J"][quote="xc-men"]Ik snap wel wat deze starter naar toe wil, hij heeft een klein budget en is bang voor die visco koppeling maar will graag is een mooie XC rijden. Als het nu stuk gaat zou een goedkope oplossing zijn gewoon loskopelen. Kan dit nu wel of niet ?[/quote]
Zoals ik zei, als je ermee blijft rijden koppelt hij zichzelf wel los door slijtage,...
Waarom zou je dan geld geven om ze te laten loskoppelen? Dacht dat ze daarvoor in je versnellingsbak moesten zijn??? Maar het kan wel![/quote]

Als het AWD systeem nu nog in orde is en je demonteert de cardanas, blijft de boel heel tot je de auto weer verkoopt (met gemonteerde cardanas).

Op het 850forum zijn er meerdere met een x70 R AWD die gewoon de cardanas gedemonteerd hebben. Weinig werk en de auto wordt er sneller en lichtvoetiger van. Verder geen enkel probleem.

Ik heb het al vaker gescrhreven, als mijn XC90 met FWD te koop zou zijn, kocht ik deze net zo lief. Ik heb 'm in ieder geval niet voor de AWD. Heb laatst tot de assen in de modder gestaan met 4 modder happende velgen (vastzitten in de categorie Camel Trophy). Na eruit getrokken te zijn door een traktor kraakte en piepte het zand overal. Direct schoongespoten maar dat dus niet meer. Ga daar een beetje mijn mooie XC90 naar de kl..e helpen.
Ïk zie het genieten van AWD niet zo tenzij je regelmatig een boot uit het water of een caravan een steile bergweg moet optrekken. In het dagelijks (en normaal) gebruik heb je het echt niet nodig, ook niet in de winter. En veiliger.... yeah right.