Pagina 1 van 1
zwarte rook
Geplaatst: 14.02.2011 - 12:37
door Maus-met-Volvo
Mijn D5 stoot bij belast en onbelast +/- 3000 toeren een enorme zwarte pluim uit, straatstenen gelijk zwart... Het is niet constant, meer een enkele pluim die uitgehoest wordt. Turbo lijkt me ok, accelaratie gewoon goed, dus ook de intercooler niet stuk. Moet ik het dan zoeken in de LMM of de injectors? verbruik op BC 6,5 l/100km bij normaal gebruik. 7,5l/100 km is bij flink doorblazen om een beetje schoon te branden en "voor de fun".
Wie heeft een idee?
Geplaatst: 14.02.2011 - 12:48
door Gast
Intercooler lek?
Geplaatst: 14.02.2011 - 13:33
door Maus-met-Volvo
Nee, zeker weten van niet; vanochtend schoot de slang turbo > intercooler eraf, dus ik weet hoe het voelt alls de intercooler niet goed is. Na hermontage weer volop vermogen maar ook nog steeds rook; 't is een enkele pluim dus niet zo erg, maar ik maakl me zorgen voor de roetmeting volgende week.
Geplaatst: 14.02.2011 - 21:34
door v40jlt4
Zwarte rook = nog geen nieuwe paus gekozen [-o<
Sorry, kon het niet laten :laughing6:
Geplaatst: 14.02.2011 - 21:38
door Philken
ik zou zeggen de dieselpomp die niet juist afgesteld staat maar dit is een common rail, ik zal er dus wel mijlenver naast zitten
Geplaatst: 14.02.2011 - 21:58
door toppertje
zou toch een klein lek in je intercooler kunnen zijn.
laat eens een druktest uitvoeren.
EGR werkt wel goed?
Geplaatst: 14.02.2011 - 21:59
door v40jlt4
Zwarte rook is toch onverbrande diesel volgens mij. Ik zou zeker een (beetje) lekkende intercooler of slang niet uitsluiten. Scheurtje in slang/IC is toch iets anders als een compleet losse slang.
Euro3 D5's staan bekend om splijtende IC's. Kijk eens onder de IC of daar Olie te vinden is.
Of iets simpels als een verstopt luchtfilter? Iets dat een tekort aan lucht (of overschot aan diesel) veroorzaakt.
Geplaatst: 14.02.2011 - 22:31
door abbabak1
Eerst onderhoud luchtfilter/brandstoffilter...
Dan EGRklep schoon maken.
Vervolgens systeem afpersen (lekken zoeken)
Tenslotte injectors testen
Ergens hier zit de oplossing
Bij mij had het allemaal in meer/mindere mate zin...
Geplaatst: 15.02.2011 - 03:28
door Niels_#
Als het alleen bij de eerste 1-2 keer vol op het gas gaan is dan is er echt niets aan de hand. Gewoon wat in de uitlaat opgehoopte roet wat je er dan even uitblaast. Als er consequent zwarte rook uitkomt dan loopt de motor niet lekker en komen zaken als luchtfilter, EGR, LMM en verstuivers pas in beeld

Geplaatst: 15.02.2011 - 08:01
door Maus-met-Volvo
Oké, dank jullie wel voor de reacties!! Volgende week gaat-ie voor een broodnodige onderhoudsbeurt en dan kijk ik weer verder.
Geplaatst: 15.02.2011 - 16:07
door abbabak1
Niels_# schreef:Als het alleen bij de eerste 1-2 keer vol op het gas gaan is dan is er echt niets aan de hand. Gewoon wat in de uitlaat opgehoopte roet wat je er dan even uitblaast. Als er consequent zwarte rook uitkomt dan loopt de motor niet lekker en komen zaken als luchtfilter, EGR, LMM en verstuivers pas in beeld

Ik had het in den beginne sterk, straat zwart bij acceleratie bergop (en je moet hier dan wel gas geven) Met name bij kouder (onder +10) en vochtig weer...
Gaatje in de aanbuis naar IC had veel effect (afgekit met MSpolymeer)
Het lange afstanden rijden deed een hoop goed, egr schoon had iets zin, luchtfilter geen effect, nieuw brandstoffilter veel effect...
tenslotte had ik na berafrijden (of laag in toeren) en dan accelaratie nog steeds rook. Dat waren de injectoren...