Pagina 1 van 1
ervaring met universele lambdasonde ??
Geplaatst: 15.02.2011 - 10:19
door peter d
Heeft iemand ervaring door het monteren van een universele lambdasonde dmv doorsolderen ?? Achteraf geen checklampjes meer ivm universeel ??
Een orginele kost maar liefst 232,- EX BTW !! ( evt. met 18% korting te regelen ). orginele nr is 9497252.
B5244S2 S60 2001 2.4 ( zonder turbo )
Ik hoor het wel...

Geplaatst: 15.02.2011 - 11:14
door FrankS60
Is het de voorste of achterste sonde? De voorste zou ik nooit mee rommelen als ik jou was, die is namelijk deels verantwoordelijk voor het mengsel dat de cilinders in gaat. Aan de hand van de door die sonde gemeten waarden zal het motormanagement meer of minder brandstof inspuiten. Te veel of te weinig is uiteraard niet goed om vele verschillende redenen. Je loopt dan ook een grotere kans op motorschade of een kapotte katalysator die je allemaal meer gaan kosten dan een nieuwe lambda.
De achterste is niet zo schokkend, die controleert alleen de werking van de katalysator en is zodoende ook niet verantwoordelijk voor veranderingen in het motormanagement. Hij geeft hooguit een foutmelding die zegt "emissies service vereist " waarmee eigenlijk min of meer gedoeld wordt op een kapotte/ niet afdoende functionerende katalysator.
Geplaatst: 15.02.2011 - 17:23
door peter d
Ah kijk..... dat wordt dus een nieuwe van 232,- ex.btw. - 18% = 226,- incl.btw.
Beter dat als dat de kat naar de .... gaat. :razz:
Geplaatst: 16.02.2011 - 20:59
door abbabak1
Hebben wij digitale of analoge sondes ? Heb nog een nieuwe breedband van innovate op de plank liggen...was inc.Importkosten €150 (Met meter en LC1)
Zou ik eigenlijk gelijk onderweg mijn verbranding kunnen checken...
Geplaatst: 16.02.2011 - 21:19
door peter d
Hey Abbabak, ik heb vanochtende de sensor besteld via mijn werk...
Maar wat moet ik met jouw sensor voorstellen ?? Gewoon een lambdasonde en dan met extra bedrading+meter die het interieur in gaat voor inbouw ??
Ik heb er nm nooit eerder van gehoord...ben wel benieuwd...
Geplaatst: 17.02.2011 - 07:51
door abbabak1
Niet helemaal, mijn Volvo reden altijd op benzine/LPG en als je dan wat wijzigt als luchtfilter vacuum uitlaat egr etc. moet je je auto af laten stellen...
Dat kan je het beste zelf doen want dan kan je op lange ritten tunen als je weet wat je doet...
Daarvoor gebruik je een breedband lambda sonde.Die meet een veel breder gebied en deze heeft 2 analoge poorten voor het orginele systeem en een simpele voltmeter die je AFR tijdens het rijden weer geeft.
http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php
Dan weet je waar je mee bezig bent. Ik heb er 1 op de plank liggen omdat e.e.a. ook gebruikt wordt in mijn motoren en de Eend (de laatste om op E85 te rijden)....