Pagina 1 van 1
Schokken/inhouden bij koude start
Geplaatst: 16.02.2011 - 08:48
door T-6000
Beste kenners,
Ik kamp al een tijdje met een probleem met betrekking tot de koude start. Ik bezit een S80 T6 uit '99 met 262.000 op de teller.
Wanneer ik de auto in de ochtend start en meteen wegrijd, gaat de auto gedurende 500-1000 meter bonken/schokken en inhouden. Als ik het gaspedaal bijvoorbeeld lichtjes intrap, schiet de auto wild weg, maar houdt daarna weer in. Als ik de auto na een koude start een paar minuten stationair laat draaien, heb ik het probleem niet of veel minder. Ik heb geen foutmeldingen in mijn display.
Omdat ik vermoedens had met betrekking tot de luchtmassameter, heb ik deze vervangen. Ik merk dat ik nu veel meer vermogen heb dan voorheen, maar het 'ochtendprobleem' is alleen maar erger geworden. Het schokken en bokken gaat nog wilder. Na die kilometer is alles weg en keert het probleem niet meer terug gedurende de rit. Als ik de auto langer dan pakweg 6 uur laat staan, is het weer terug.
Wat ik tijdens het rijden met een warme motor wél eens heb, is dat de auto bij het remmen zelf wat 'gas bijgeeft' (ik zie de toerenteller omhoog schieten).
Ik heb vorig jaar het gasklephuis laten reinigen en de bak laten spoelen bij de dealer. Iemand die mij verder kan helpen?
Geplaatst: 16.02.2011 - 09:53
door Oceanracer
Wellicht dat het vervangen van het gasklephuis meer soelaas biedt dan enkel het reinigen ervan.
Heb je de ETM toen ook van de nieuwste software laten voorzien?
Geplaatst: 16.02.2011 - 13:16
door T-6000
Ja, heb ik vorig jaar ook laten doen tegelijk met het reinigen en spoelen.
Geplaatst: 16.02.2011 - 13:24
door Oceanracer
Was dat toen naar aanleiding van klachten tijdens het rijden? Meestal is het reinigen van de ETM slechts symptoombestrijding en derhalve een oplossing van korte duur. Gezien de problemen met het gas/toerental en het niet branden van storingslampjes denk ik dat je ETM aan vervanging toe is.
Geplaatst: 16.02.2011 - 13:34
door T-6000
Met het gasklephuis had ik toen andere problemen, namelijk tijdens een warme motor schokkende toeren van 700 naar 250 en weer terug. Dat probleem was na het reinigen weer weg, maar begint heel langzaam weer terug te komen merk ik. Dat stotteren in de ochtend had ik toen niet, evenals dat uit zichzelf gasgeven.
Ik probeer er alleen achter te komen of het 'ochtendprobleem' wel te maken heeft met het gasklephuis of met andere zaken, bijvoorbeeld brandstoftoevoer.
Dank voor je reactie!
Geplaatst: 16.02.2011 - 19:43
door Marc O.
Ik had een soortgelijk probleem met mijn T6. Ik merkte dat het schokken verdween wanneer de auto overschakelde naar LPG. Dat deed me vermoeden dat het wel eens iets met de (benzine)injectoren te maken zou kunnen hebben. Vervolgens een flesje injectorreiniger in de volle benzinetank gemikt en die tank leeg gereden. Sindsdien is het schokken beduidend minder (maar nog niet geheel verdwenen).
Geplaatst: 17.02.2011 - 08:33
door T-6000
Bedankt voor de tip, ga ik in ieder geval even proberen.
Vanochtend was het probleem erger geworden. Zodra ik direct na de koude start van de P stand naar de D stand ging, begon de dashboardverlichting te schemeren en de auto te bonken/trillen zonder dat ik gas gaf. Weer teruggezet naar de P, geen gebonk. 2 Minuten stationair en alles was (zo goed als) verdwenen.
Tijdens het rijden met warme motor een voortdurend schommelende toerenteller bij het intrappen van de rem of loslaten van het gas voor het stoplicht. Mijn vermoedens gaan steeds sterker richting het gasklephuis. Iemand nog een idee?
Geplaatst: 17.02.2011 - 09:30
door Morgenstond
Mijn 2.9 vertoonde ook een onregelmatige stationairloop in N en P. Continu bokken van ongeveer 600 naar 1000 toeren. In D was alles normaal! Bij mij werd dit veroorzaakt door een kapotte ETM én LMM. Bij mij had het verder niets te maken met de dashboardverlichting. Heb jij dan nog een originele ETM erin?
Geplaatst: 17.02.2011 - 09:43
door T-6000
Ja, originele ETM. Bij mij heb ik stationair in de P en N geen problemen, precies andersom dus...
Geplaatst: 17.02.2011 - 13:51
door T-6000
Ik heb een Magneti Marelli gebruikte gasklep met 90.000 km voor 150 euro gevonden, dus die gaat er maandag in.
Geplaatst: 17.02.2011 - 14:10
door Ramon&Ramon
T-6000 schreef:Ik heb een Magneti Marelli gebruikte gasklep met 90.000 km voor 150 euro gevonden, dus die gaat er maandag in.
Ik hoop dat hij het doet zonder software aanpassing!
Geplaatst: 17.02.2011 - 14:14
door T-6000
Hoop ik ook, maar de betreffende persoon van de DHZ-garage in Utrecht vertelde mij dat ze die software kunnen inladen/aanpassen mits nodig. Maar kan een software aanpassing weer problemen geven dan?
Geplaatst: 17.02.2011 - 14:28
door Ramon&Ramon
T-6000 schreef:Hoop ik ook, maar de betreffende persoon van de DHZ-garage in Utrecht vertelde mij dat ze die software kunnen inladen/aanpassen mits nodig. Maar kan een software aanpassing weer problemen geven dan?
Wim die weet het wel.

Geplaatst: 17.02.2011 - 14:31
door T-6000
Dat dacht ik ook al

Geplaatst: 17.02.2011 - 16:07
door Nessie
Ramon & Wim, een goud duo

Geplaatst: 22.02.2011 - 16:38
door T-6000
Probleem verholpen, het glasklephuis was de boosdoener. Ik heb 'm laten vervangen en ik rijd inmiddels probleemloos, zowel met warme als met koude motor. Dank voor alle tips!
Geplaatst: 22.02.2011 - 18:30
door Morgenstond
Fijn dat het opgelost is! Was er trouwens nog een softwareupdate nodig?
Geplaatst: 22.02.2011 - 18:45
door T-6000
Nee, hij ging meteen vlekkeloos ondanks het feit dat het 'nieuwe' gasklephuis van een ouder type was dan die er al in zat...
Geplaatst: 18.03.2011 - 21:26
door denkweb
Bij gebruik van de verkeerde software neem je wel een risico op dingen als een backfire... zou er toch voor de zekerheid eens naar laten kijken of de juiste versie geladen is!
Geplaatst: 18.03.2011 - 22:07
door T-6000
Iemand met 22 jaar dealer ervaring heeft ernaar gekeken, dus het zit wel goed

heb sindsdien ook geen problemen meer..