Pagina 1 van 5

warm lopen v70 d5

Geplaatst: 18.02.2011 - 22:39
door rohoekie
hallo allemaal.

ik heb hier gelezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
mijn v70 d5 word warm in de bergen met de caravan,loopt in het rooie.
nu heb ik gehoord dat er er tropenthermostaten verkrijgbaar zijn.klopt dit verhaal?zo ja waar kan ik die krijgen,mijn dealer weet er niks.

ik hoor het wel.
roland

Geplaatst: 18.02.2011 - 23:22
door toppertje
jou dealer heeft gelijk.

Geplaatst: 18.02.2011 - 23:34
door 945i
Geweldige dealer.

Hoe zwaar is de caravan
Is het een automaat of schakel
Hoeveel toeren laat je de motor draaien bij een steile helling

vragen, vragen...

Geplaatst: 18.02.2011 - 23:39
door rohoekie
elk jaar is het gewicht anders maar nooit boven de 1500kg.
en is een automaat(gelukkig)geartronic.maar als ik er iets achter hangt staat die in de manual.
en ja ik vraag wel wat van de motor,hou van door rijden,trap hem wel in touren maar daar moet die dikke diesel tegenkunnen vind ik,hiervoor had ik een vw passat 1,8 benzine zelfs dat gekke ding bleef op temperatuur.

Geplaatst: 18.02.2011 - 23:55
door Gast
Ja warmlopen wordt hier wel meer over gesproken. Vreemde is dat niet iedereen het heeft.
De mijne heeft het bijvoorbeeld niet, maar met de caravan schakel ik zelf en de 5 ziet hij dan niet.

Geplaatst: 19.02.2011 - 00:00
door rohoekie
klopt heel veel verschillende verhalen,de mijne komt ook niet in de vijf,de dealer heeft er nog 1 waar niks aan mankeert en toch word die warm.maar ik wil vertrouwen op mijn auto,en dat kan ik nu niet met deze,heel irriiiiii

Geplaatst: 19.02.2011 - 00:03
door 945i
Enige dat je kan doen is zeker zijn dat het koelsysteem schoon is en optimaal doorstroomt.

Wordt hij dan nog te warm, opruimen dat hok. ;)

Geplaatst: 19.02.2011 - 08:18
door Rippie V70
Als je probeert met je combinatie met 120 de berg op te gaan wordt ie warm.
Iets minder hard is ook een optie. (zeg niet dat je dit doet, maar gebeurt wel vaak)
Ik zou het ook zoeken in je koelsysteem. Dichtgekoekte radiateur?. Even verder zoeken dus

warm lopen

Geplaatst: 19.02.2011 - 09:26
door soldier
Ik heb dit vorige jaar ook al eens opgemerkt.
Veel wazige antwoorden.
Naar mijn mening hebben de meest Volvo's van dit type er last van.
Ik geef zelf de de bak de schuld . Geartronic geeft heel veel warmte af in combinatie met een diesel versie.
Mijn vorige Volvo V 70 benzine ook Geartronic en zelfde caravan heeft hier nooit last van gehad.
Wat ik nu doe is handmatig schakelen en redelijk op toeren houden +/- 3000 dan kun de temp onder controle houden.
Succes.

Geplaatst: 19.02.2011 - 09:33
door V70/2.4D/2003
Iemand al eens gedacht aan een (extra) oliekoeler?

Geplaatst: 19.02.2011 - 11:23
door rohoekie
extra oliekoeler zit ik idd ook aan te denken,en handmatig schakelen houd die het idd langer vol,vind het alleen jammer voor zo'n auto,mega koppel en dan dit probleem,maar ik zal eerst de koelsysteem is goed schoonmaken en dan maar ff kijken

Geplaatst: 19.02.2011 - 12:59
door Turbodesk
Je zal met een geartronic zelf moeten schakelen als je de berg op gaat. De automaat schakelt veel te snel over naar een hogere versnelling, waardoor de motor te weinig toeren draait en daardoor de waterpomp ook. Er word dus niet voldoende capaciteit aan koelvloeistof doorgepompt als je met te weinig toeren en een zware last de berg op rijd.

De automaat houd geen rekening met een aanhanger, hij `voeld` dat ook niet.

Ik heb er zelf ook geen last van omdat ik zelf schakel. Ik heb het wel eens geprobeerd op de automaat, maar dan schakelt hij echt veel te snel op en draait de motor te weinig toeren. Waardoor de temperatuur begon op te lopen. Helemaal als het echt warm is buiten.

Geplaatst: 19.02.2011 - 13:15
door Gast
Het is niet alleen warm lopen doordat de automaat veel te snel schakelt, hij gaat ook nog eens zuipen.

Geplaatst: 19.02.2011 - 14:03
door ivoandriessen
Mede door al dit soort verhalen ga ik voor de zomer nog preventief een extra koeler voor de automaat laten plaatsen.

Wil er niet halverwege een berg met de sleurhut erachter komen dat ik hetzelfde probleem heb.....

Geplaatst: 19.02.2011 - 14:16
door 945i
Als je koelsysteem niet optimaal functioneert kan je die alsnog krijgen.
Daar zou ik de prioriteit leggen.

Geplaatst: 19.02.2011 - 14:49
door toppertje
tsjonge, jonge, weten we zeker dat we VOLVO rijden?
een echte auto die nog geen karretje de bult op kan trekken?

ik ga elk jaar steevast naar spanje met de sleurhut,en heb alle routes
door frankrijk inmiddels al gehad.
met inmiddels meer dan 400.000km en buitentemperaturen
ver boven de 30gr is mijn V70 2.5D,en mijn vorigeS60 D5 nog nooit warm
gelopen.
ik heb/had nergens kunstgrepen nodig om de auto niet te heet te laten worden.
ik rij rustig 120km/u in frankrijk in zijn 5(als de verkeerssituatie het toelaat)
en begin dan ook altijd in de 5e versnelling aan een klim.
als hij afzakt naar ong.100km/u schakel ik terug naar de 4e versnelling,en heb
nog niet meegemaakt dat ik op de snelweg op wat voor route dan ook
nog verder terug moest schakelen.
ook niet over de route "Millau".
mijn advies is dan ook:chek de thermostaat,doorstroming van je koelsysteem
en kontroleer je radiateur die aan de buitenzijde langzaam aan vervuild/dicht gaat zitten.
mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren,dan sluit ik mij bij @945i aan.
"opruimen dat hok"
een standaard V70 D5 hoort in mijn beleving op zijn sloffen een caravan te kunnen trekken,daar hoef je niet allerlei kunstgrepen zoals grotere oliekoelers
radiateuren enz,te moeten willen toepassen.

Geplaatst: 19.02.2011 - 15:25
door Hans oet Twent
AlexV70 schreef:Het is niet alleen warm lopen doordat de automaat veel te snel schakelt, hij gaat ook nog eens zuipen.
Ha ha hij zuipt sowieso al.... :P

Geplaatst: 19.02.2011 - 15:27
door toppertje
Hans oet Twent schreef:
AlexV70 schreef:Het is niet alleen warm lopen doordat de automaat veel te snel schakelt, hij gaat ook nog eens zuipen.
Ha ha hij zuipt sowieso al.... :P
zuipen is goed,weet je tenminste dat de schaftkeet er nog achter hangt :twisted:

Geplaatst: 19.02.2011 - 15:28
door V70/2.4D/2003
toppertje, tijd voor een wissel. Op deze manier komt de nationale economie krakend tot stilstand. :wink:

On topic: Ten aanzien van een automaat of geartronic, in combinatie met sleurhut, ga eens kijken op www.caravantrekker.nl voor alle prachtige ervaringen met de sleurhut en de bergjes.

Een een D5 moet met twee vingers in de neus, zonder tuning of andere flauwekul gewoon anderhalve ton sleurhut een berg op kunnen sjorren. Mits fatsoenlijk onderhouden, dat dan weer wel.

Geplaatst: 19.02.2011 - 15:43
door Jeen01
Een D5 (185pk) vanaf 2006 heeft een automaat bak koeler in de radiateur. Als je dus handmatig schakeld en geen WRC achtige sprints bergop maakt is er dus niets aan de hand. Ik zet de bak uiteraard ook Manueel in de 5. Hierdoor schakelt hij niet op. Bij iets oplopende tempereatuur (net over middenstreepje) richting rood even iets gas lossen en er is niets aan de hand.
Overigens dan rijd ik ca 110 km/h.
Heb gechipthe BMW X5 (260Pk) gehad en als je daar vol vermogen bergop van vroeg kwam de temperatuur meter ook omhoog. Dus met beleid zoals een goed chauffeur betaamt. Alles kan stuk uitereaard.