Pagina 1 van 7

Dagrijverlichting in V70 mistlampen

Geplaatst: 19.02.2011 - 16:43
door blastaway
Op Motor-talk weer een leuke mod gezien die interessant kan zijn.

http://www.motor-talk.de/forum/skoda-le ... 73758.html

Het gaat dus om het plaatsen van de Skoda OEM led's in de mistlampen van de Passat 3C. Ik heb de diameter genomen en deze lijkt ook de passen in de Volvo V70 mistlampen. Aansluiting moet ik nakijken, maar ik ga me er eens in verdiepen.
Dit ziet er wel netjes en lekker OEM uit en nog niet iedereen rijdt er mee rond.

Onderdeelnummers:
- SKODA Fabia Scout / VRS 2011 -> Skoda onderdeelnummer: 5J0941067 / 5J0941068
- Stekker voor op Skoda LED lamp: 1J0973723

Ik weet dat een vriend van me deze heeft besteld voor de Pasaat en ik wil zelf eens kijken hoe dit zou kunnen passen. Er zal wel een regelapparata aan de verlichting geschakeld moeten worden. Dat ga ik uitzoeken en laat wat weten.

Geplaatst: 19.02.2011 - 17:13
door Gast
Niet om het één en ander. Maar mag dat al, dagrijverlichting op de plaats van mistlampen?

Geplaatst: 19.02.2011 - 17:42
door Oceanracer
Maakt dat nog wat uit tegenwoordig? Men doet maar wat!

Geplaatst: 19.02.2011 - 18:06
door Richard
Officieel hebben de auto's die nu met dagrijverlichting rijden een ontheffing. Je kan/mag dus niet zomaar in een oudere auto die verlichting inbouwen. Wordt dan gewoon gezien als mistlamp waar een boete op staat.

Geplaatst: 19.02.2011 - 18:32
door gsx750r
Richard schreef:Officieel hebben de auto's die nu met dagrijverlichting rijden een ontheffing. Je kan/mag dus niet zomaar in een oudere auto die verlichting inbouwen. Wordt dan gewoon gezien als mistlamp waar een boete op staat.
Waar baseer je dit alles op ?

En voor welke wet of regel hebben die auto's dan een ontheffing gekregen ?

Rob

Geplaatst: 19.02.2011 - 18:37
door Richard
Stond een stukje over in een vakblad. Daar haal ik het uit. En er is hier op het forum ook al eerder wat over geschreven. Komt bij dat in elk geval bij de skoda fabia aparte verlichting naast de misrlampen is gemonteerd. Is dus niet de mistlamp die voor de dagrijverlichting zorgt.

Geplaatst: 19.02.2011 - 18:46
door blastaway
Het mag wel. Als je het NIET voert icm stadslichtjes. En mot 30% dimmen met onsteken dimlicht

Geplaatst: 19.02.2011 - 18:49
door blastaway
Het mag wel. Als je het NIET voert icm stadslichtjes. En mot 30% dimmen met onsteken dimlicht

Geplaatst: 19.02.2011 - 20:13
door gsx750r
Goed om evt. 'indianenverhalen' voor te zijn iets over de dagrijlichten.

In ieder geval is het al sinds het van kracht worden van de Regeling voertuigen per 010509 middels Art. 5.2.57 toegestaan om twee dagrijlichten te voeren op een personenauto.

Intussen is middels RICHTLIJN 2008/89/EG VAN DE COMMISSIE van 24 september 2008 tot wijziging, met het oog op aanpassing aan de technische vooruitgang, van Richtlijn 76/756/EEG van de Raad betreffende de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan

bepaald dat m.i.v. 070211 voor alle nieuwe personenauto's en lichte bestelwagens, de zgn. categorieën M1 en N1, geldt dat deze moeten zijn voorzien van dagrijlichten !

Maar let op, hier wordt gedoeld op personenauto's die na deze datum een Europese of nationale typegoedkeuring krijgen ! M.a.w. je kunt op dit moment dus nog steeds een nieuwe auto kopen zonder deze dagrijverlichting !
M.i.v. 070812 gaat deze verplichting ook in voor de overige categorieën.

V.w.b. de eisen geldt het volgende: (alleen relevante tekst uit Richtlijn 97/28/EG van 110697)

6.19.4.1. In de breedterichting: het punt van het zichtbaar vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig. De afstand tussen de binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas moet minimaal 600 mm bedragen. Deze afstand mag tot 400 mm worden teruggebracht wanneer de grootste breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt.

6.19.4.2 In de hoogterichting: boven het wegdek, minimaal 250 mm en maximaal 1 500 mm.

6.19.4.3 In de lengterichting: Aan de voorzijde van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of ander weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

6.19.5 Geometrische zichtbaarheid: Horizontaal: 20° naar binnen en 20° naar buiten. Verticaal: 10° naar boven en 10° naar beneden.

6.19.6 Richting: Naar voren.

6.19.7 Functionele elektrische schakeling : De dagrijlichten moeten zodanig zijn aangesloten dat zij niet kunnen worden ontstoken tenzij de achterlichten tegelijkertijd worden ontstoken. De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.

6.19.8 Verklikkerlicht: Facultatief.
blastaway schreef:Het mag wel. Als je het NIET voert icm stadslichtjes. En mot 30% dimmen met onsteken dimlicht
Dat deze bewering niet juist is heb je hierboven nu kunnen lezen.

Zoals nagenoeg altijd bij de invoering van dit soort regelgeving is er helaas, in dit geval m.b.t. punt 6.19.7, al weer verwarring of worden er weer andere dingen beweerd, meestal door niet officiële bronnen.

Zo is bijv. ook het volgende te lezen:

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.

Dit wijkt dus al weer af v.w.b. het branden van de dagrijverlichting i.c.m. andere verlichting !

Rob

Geplaatst: 19.02.2011 - 22:00
door toppertje
ik ben persoonlijk van mening,dat al die kermis verlichting
dat geen enkel nutig doel dient,maar eens verboden moet worden.
het enigste wat je met dit soort verlichting bereikt is:verwarring
en irritatie bij je mede weggebruikers.
daarbij ontgaat mij het algehele nut van dagrijverlichting in het algemeen,
en bij Volvo in het byzonder.
er zitten toch al 2 koplampen op?

Geplaatst: 19.02.2011 - 23:03
door Oceanracer
Die dagrijverlichting is voor de krentenkakkers. Lieden die lopen te zeveren dat het rijden met dimlicht aan meer brandstof kost en dat ze jaarlijks een vermogen kwijt zijn aan defecte H7 lampjes. En het is natuurlijk hip. Je wilt met je 10 jaar oude auto niet achterblijven, dus koop je zo'n stripje Kerstlampjes. Dan doe je weer mee, nietwaar? Kansloos, echt te triest. Maargoed, ieder zijn ding. Hier wordt immers alles maar gedoogd, dus waarom dit geknoei dan ook niet?

Geplaatst: 19.02.2011 - 23:35
door gsx750r
Oceanracer schreef:Die dagrijverlichting is voor de krentenkakkers. Lieden die lopen te zeveren dat het rijden met dimlicht aan meer brandstof kost en dat ze jaarlijks een vermogen kwijt zijn aan defecte H7 lampjes. En het is natuurlijk hip. Je wilt met je 10 jaar oude auto niet achterblijven, dus koop je zo'n stripje Kerstlampjes. Dan doe je weer mee, nietwaar? Kansloos, echt te triest. Maargoed, ieder zijn ding. Hier wordt immers alles maar gedoogd, dus waarom dit geknoei dan ook niet?
Verder alles goed daar in Groningen ? 8) 8)

Rob

Geplaatst: 19.02.2011 - 23:48
door 945i
Overigens voldoen Audi's niet aan de regels als ik 6.19.7 zo lees...

Geplaatst: 19.02.2011 - 23:55
door Oceanracer
gsx750r schreef:Verder alles goed daar in Groningen ?
Prima hier, hoor! :D

Geplaatst: 19.02.2011 - 23:56
door Oceanracer
945i schreef:Overigens voldoen Audi's niet aan de regels als ik 6.19.7 zo lees...
Audi heeft geen stadslicht meer. Vandaar dat de led's die functie overnemen. Dat is niet verboden.

Geplaatst: 20.02.2011 - 00:09
door 945i
De dagrijlichten moeten zodanig zijn aangesloten dat zij niet kunnen worden ontstoken tenzij de achterlichten tegelijkertijd worden ontstoken.

Dit is bij Audi niet het geval volgens mij...

Geplaatst: 20.02.2011 - 00:41
door elianmars
945i schreef:De dagrijlichten moeten zodanig zijn aangesloten dat zij niet kunnen worden ontstoken tenzij de achterlichten tegelijkertijd worden ontstoken.

Dit is bij Audi niet het geval volgens mij...
Bij Mercedes ook niet.

Ik moet zeggen dat ik het, vooral bij Mercedes, behoorlijk irritante lampen/lichten zijn.

Geplaatst: 20.02.2011 - 00:50
door gsx750r
Oceanracer schreef:
945i schreef:Overigens voldoen Audi's niet aan de regels als ik 6.19.7 zo lees...
Audi heeft geen stadslicht meer. Vandaar dat de led's die functie overnemen. Dat is niet verboden.
Nou nou dan klopt er van die Audi's qua verlichting niet veel lijkt me zo want de Regeling Voertuigen zegt (alleen relevante tekst):

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.2.51

1. Personenauto's moeten zijn voorzien van:

c. twee stadslichten;

Daar moeten jullie dan maar eens tegen op gaan treden. Misschien hebben jullie daar in Nederland ook wel een kliklijn voor en anders kan er vast nog wel een bij ! :twisted: :twisted:

Overigens over de zin of onzin van dagrijlichten laat ik me verder niet uit maar een ding ben ik wel met sommigen eens want wat ik er tot nu toe van gezien heb (Audi en Mercedes): het is inderdaad net 'kermisverlichting' waarbij in mijn ogen Audi de kroon spant ! :lol:

Rob

Geplaatst: 20.02.2011 - 08:07
door V70/2.4D/2003
Quote:
"Daar moeten jullie dan maar eens tegen op gaan treden."

Uw wens, mijn bevel. De balpen is geslepen, de boekjes met de "tevredenheidsbetuigingen in geel" in ruime mate voorhanden en, omdat U in het buitenland woont, mag U cash betalen. Weest dus welkom in het hoge Noorden! Achter elke boom kan ik staan, zoekende naar een portugeese Jag, Volvo, Landrover, Harley of TDM. 8)
En als je hier dan toch bent.....krijg je ook een bak koffie.

Yeah.....I'm bad. :)

Geplaatst: 20.02.2011 - 08:52
door Oceanracer
Tja, twee stadslichten. Neem dan als voorbeeld het derde remlicht. Dat bestaat ook al jaren uit een strip met lampjes, maar wordt ook gezien als één derde remlicht. Zal met het stadslicht niet anders zijn, denk ik...

En voor zover ik weet brandt dagrijlicht nooit icm met het achterlicht. Bij geen enkel merk.