Goed om evt. 'indianenverhalen' voor te zijn iets over de dagrijlichten.
In ieder geval is het al sinds het van kracht worden van de
Regeling voertuigen per 010509 middels Art. 5.2.57 toegestaan om twee dagrijlichten te voeren op een personenauto.
Intussen is middels
RICHTLIJN 2008/89/EG VAN DE COMMISSIE van 24 september 2008 tot wijziging, met het oog op aanpassing aan de technische vooruitgang, van Richtlijn 76/756/EEG van de Raad betreffende de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan
bepaald dat m.i.v.
070211 voor alle nieuwe personenauto's en lichte bestelwagens, de zgn. categorieën M1 en N1, geldt dat deze moeten zijn voorzien van dagrijlichten !
Maar let op, hier wordt gedoeld op personenauto's die na deze datum een
Europese of nationale typegoedkeuring krijgen ! M.a.w. je kunt op dit moment dus nog steeds een nieuwe auto kopen
zonder deze dagrijverlichting !
M.i.v. 070812 gaat deze verplichting ook in voor de overige categorieën.
V.w.b. de eisen geldt het volgende: (alleen relevante tekst uit Richtlijn 97/28/EG van 110697)
6.19.4.1. In de breedterichting: het punt van het zichtbaar vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig. De afstand tussen de binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas moet minimaal 600 mm bedragen. Deze afstand mag tot 400 mm worden teruggebracht wanneer de grootste breedte van het voertuig minder dan 1 300 mm bedraagt.
6.19.4.2 In de hoogterichting: boven het wegdek, minimaal 250 mm en maximaal 1 500 mm.
6.19.4.3 In de lengterichting: Aan de voorzijde van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of ander weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5 Geometrische zichtbaarheid: Horizontaal: 20° naar binnen en 20° naar buiten. Verticaal: 10° naar boven en 10° naar beneden.
6.19.6 Richting: Naar voren.
6.19.7 Functionele elektrische schakeling : De dagrijlichten moeten zodanig zijn aangesloten dat zij niet kunnen worden ontstoken tenzij de achterlichten tegelijkertijd worden ontstoken. De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.
6.19.8 Verklikkerlicht: Facultatief.
blastaway schreef:Het mag wel. Als je het NIET voert icm stadslichtjes. En mot 30% dimmen met onsteken dimlicht
Dat deze bewering niet juist is heb je hierboven nu kunnen lezen.
Zoals nagenoeg altijd bij de invoering van dit soort regelgeving is er helaas, in dit geval m.b.t. punt 6.19.7, al weer verwarring of worden er weer andere dingen beweerd, meestal door niet officiële bronnen.
Zo is bijv. ook het volgende te lezen:
De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Dit wijkt dus al weer af v.w.b. het branden van de dagrijverlichting i.c.m. andere verlichting !
Rob