Pagina 1 van 162

V60 Plug-in Hybrid: drie auto's in één

Geplaatst: 21.02.2011 - 09:38
door Ben
De beste eigenschappen van drie autotypes gecombineerd in één aantrekkelijke stationwagon? Maak kennis met de Volvo V60 Plug-in Hybrid, een hybrideauto van de nieuwste generatie die in 2012 zijn marktdebuut maakt.

In de Volvo V60 Plug-in Hybrid biedt een druk op de knop de bestuurder de keuze uit drie autotypen waarmee hij of zij wil rijden:

Een volledig elektrisch aangedreven auto met een actieradius van maximaal 50kilometer.
Een superefficiënte hybrideauto met een CO2-uitstoot van slechts 49 g/km.
Een krachtige auto die rijplezier biedt door een gecombineerd vermogen van 158 kW (215 pk) plus 51 kW (70 pk), een koppel van 440 plus 200 Nm en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,9 seconden.

‘Deze tweede generatie hybrideauto is perfect voor de kritische klant die een auto wenst met uitstekende ‘groene' prestaties én een sportief rijgedrag', zegt Stefan Jacoby, President en CEO van Volvo Cars. ‘Deze technologie bevindt zich momenteel nog in de ontwikkelings- en testfase, maar de Volvo V60 Plug-in Hybrid laat al duidelijk zien wat onze klanten kunnen verwachten als een auto als deze volgend jaar in de showrooms verschijnt.'


De voorwielen van de V60 Plug-in Hybrid worden aangedreven door de nieuwe en verder verbeterde 2,4-liter D5-turbodieselmotor. Deze krachtbron levert 158 kW (215 pk) en een maximumkoppel van 440 Nm. De achteras van de auto is uitgerust met Electric Rear Axle Drive (ERAD); een elektromotor die 51 kW (70 pk) produceert zodra hij stroom krijgt van de 12 kWh sterke lithium-ion-accu's. De V60 Plug-in Hybrid is tevens voorzien van automatische zestrapstransmissie. De bestuurder kan de gewenste rijmodus - Pure, Hybrid en Power - selecteren door een van de drie corresponderende knoppen op het instrumentenpaneel in te drukken. De ‘interactie' tussen de diesel- en de elektromotor wordt verzorgd door een geavanceerd controlesysteem.


‘Om autoliefhebbers "groen" te laten denken, moet je hen de kans geven emissievrij te rijden zonder dat de adrenalinekick van echt rijplezier verloren gaat. De V60 Plug-in Hybrid bezit alle traditionele karaktereigenschappen van een echt sportieve stationwagon. Wat wij hebben toegevoegd om de auto aantrekkelijker te maken, is de technologie die de bestuurder in staat stelt om te kiezen: geen CO2-uitstoot, superefficiënte hybrideaandrijving of het volledige prestatiepotentieel? De bestuurder kiest de modus die het best bij hem past', aldus Stefan Jacoby.


Drie gezichten

De rijmodi Pure, Hybrid en Power geven de V60 Plug-in Hybrid drie verschillende gezichten. In de Pure-modus maakt de auto zoveel mogelijk gebruik van de aandrijving van de elektromotor. Als de accu is opgeladen met elektriciteit uit een hernieuwbare bron, dan bedraagt de actieradius maximaal 50 kilometer - een volledig CO2-vrije reikwijdte. De actieradius is afhankelijk van het terrein, het klimaat en de rijstijl.


Hybrid is de standaardmodus van de V60 Plug-in Hybrid. In deze stand werken de diesel- en elektromotor samen voor een optimale balans tussen rijplezier en duurzaamheid. In deze modus bedraagt de CO2-uitstoot 49 g/km, ofwel een dieselverbruik van 1,9 l/100 km. De actieradius is 1.200 kilometer.


In de Power-modus is alle technologie erop gericht om de prestaties van de auto naar het hoogste niveau te brengen. De diesel- en elektromotor leveren een gecombineerd vermogen van 158 kW (215 pk) plus 51 kW (70 pk) en een maximumkoppel van 440 plus 200 Nm. De direct aanspreekbare trekkracht van de elektromotor zorgt ervoor dat de V60 Plug-in Hybrid in 6,9 seconden van 0 tot 100 km/u accelereert.

Het merendeel van de Nederlandse automobilisten rijdt per dag niet meer dan 50 kilometer, bijvoorbeeld van en naar het werk. Tijdens langere ritten schakelt de dieselmotor automatisch in; in dit geval heeft de V60 Plug-in Hybrid dezelfde rijeigenschappen en actieradius als een conventionele hybrideauto.


Meer voordelen en mogelijkheden

Ter aanvulling van de drie rijmodi voorziet de V60 Plug-in Hybrid in nog een aantal andere voordelen en mogelijkheden. De bestuurder kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de elektrische energie die is opgeslagen in de accu te bewaren voor die momenten dat het nodig is om emissievrij te rijden - bijvoorbeeld bij aankomst in de stad. In dit geval zorgt de dieselmotor voor de aandrijving en een accu die voldoende op peil blijft.

Door de AWD-knop op de middenconsole in te drukken, schakelt de bestuurder de vierwielaandrijving in. De centrale controle-unit zorgt dan voor de koppelverdeling tussen de (dieselaangedreven) voorwielen en de elektrisch aangedreven achterwielen. Dit gebeurt in plaats van de mechanische krachtoverbrenging van een conventioneel AWD-systeem.

De V60 Plug-in Hybrid is voorzien van een computermenu waarin de bestuurder de af te leggen afstand kan invoeren (kort, middellang en lang). Het controlesysteem berekent vervolgens wat de balans moet zijn tussen dieselkracht en elektrovermogen om tijdens de rit een zo laag mogelijke CO2-uitstoot te bewerkstelligen.


Thuis opladen

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is op te laden via een standaard stopcontact (230V/6A, 10A of 16A), bijvoorbeeld thuis of in een parkeerplaats. De oplaadtijd is afhankelijk van de stroomsterkte (het aantal ampères). Opladen met 10A kost 4,5 uur. Met 16A neemt dat slechts 3 uur in beslag. Opladen met 6A duurt het langst: 7,5 uur. Voor een comfortabele start van de autorit kan de bestuurder het interieur laten voorverwarmen of juist laten koelen al tijdens het oplaadproces. Bijkomend voordeel daarvan is dat er meer accucapaciteit is voor de aandrijving tijdens de rit. Het vooraf laten verwarmen/koelen van het interieur is in te schakelen via een instelmenu (met timer) in de auto of op afstand via de mobiele telefoon.


Speciale lakkleur

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is voorzien van diverse zaken die zijn duurzame en milieuvriendelijke karakter benadrukken. Aan de buitenzijde zijn dat onder meer lichtgewicht velgen met een uitzonderlijk lage luchtweerstand en Pirelli-banden met een lage rolweerstand. De carrosserie is bovendien afgewerkt in een speciale kleur wit, vervaardigd door verffabrikant Dupont.

Ook in het interieur zijn andere zaken te vinden in vergelijking tot een ‘standaard' Volvo V60. Het kenmerkt zich door een aantal unieke details en kleuren, waaronder lederen bekleding van Elmo. Het instrumentenpaneel van de Volvo V60 Plug-in Hybrid is zodanig aangepast dat de bestuurder te allen tijde op de hoogte is van belangrijke informatie als het diesel- en elektriciteitsverbruik, de accucapaciteit, de actieradius enzovoorts.

Via een mobiele telefoonapplicatie is tevens van een afstand met de auto te ‘communiceren'. De bestuurder heeft via de applicatie toegang tot een aantal slimme voorzieningen. Bijvoorbeeld een functie om hem eraan te herinneren dat de auto niet op de geplande tijd aan de oplader is gekoppeld.


Grensverleggende technologie

‘Het is niet de eerste keer dat Volvo grensverleggende "groene" technologie presenteert. Volvo was bijvoorbeeld de eerste fabrikant die de katalysator met lambdasonde introduceerde; een systeem waar tegenwoordig elke auto mee is voorzien. Met de V60 Plug-in Hybrid brengen we als eerste een fris, nieuw idee op de hybrideautomarkt en laten we opnieuw zien dat we de standaard zetten op het gebied van milieuvriendelijke technologie', zegt Stefan Jacoby. ‘We staan sterk omdat we een partner hebben in de elektriciteitsindustrie. Hierdoor zijn we altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kunnen we die vormgeven en sturen, bijvoorbeeld op het gebied van schone elektriciteit en infrastructuur. Mede daardoor kunnen we klanten een klimaatneutraal energiecontract aanbieden als onze V60 Plug-in Hybrid in serieproductie gaat.'

Meer opver deze auto op www.volvo-plaza.nl

Geplaatst: 21.02.2011 - 10:07
door Shockwave
Ik vind het een briljant idee!

Maar uit het artikel kan ik niet helemaal halen of de auto nu al echt bestaat als prototype ofzo, of dat het puur een idee is.

Geplaatst: 21.02.2011 - 10:12
door Ben
De auto gaat in productie. De sneak preview is volgende maand in Geneve.
Zie meer info op volvo-plaza.ml

Geplaatst: 21.02.2011 - 10:20
door 945i
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41260

Dit heugelijke feit had je al met ons gedeeld. :wink:

Geplaatst: 21.02.2011 - 11:16
door casper
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 21.02.2011 - 11:41
door Rob Bakker
Ben toch heel benieuwd naar wat dit moois moet gaan kosten.....

Klinkt in iedergeval heel goed!

Geplaatst: 21.02.2011 - 11:42
door Ben
945i schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41260

Dit heugelijke feit had je al met ons gedeeld. :wink:
Klopt, maar nu is er meer info beschikbaar

Geplaatst: 21.02.2011 - 11:44
door 945i
Ik zie meer in een 1.4T Hybrid voor de C30........Of de opvolger daarvan.
Deze gaat het verschil niet maken.

Geplaatst: 21.02.2011 - 11:54
door casper
945i schreef:Ik zie meer in een 1.4T Hybrid voor de C30........Of de opvolger daarvan.
Deze gaat het verschil niet maken.
En waarom niet?
Markten vragen om ruime wagens die ook milieuvriendelijk zijn. De C30 is veel te klein en haalt niet het gebruiksgemak van bijvoorbeeld een VW Golf.
Als Volvo met deze V60 zijn concurrenten wat kan voor blijven, wordtdit een groot succes op voorwaarde dat de auto betaalbaar blijft.

Geplaatst: 21.02.2011 - 12:04
door 945i
Betaalbaar wordt ie niet, of de overheid moet sponsoren.
En de concurrenten hebben in 2012 nieuwe modellen (BMW3 Audi A4) met ongetwijfeld nog iets beters op de markt.

En over de C30 heb je gelijk, hoogste tijd dus voor een ruimere opvolger met frisse motoren. De huidige staat met twee wielen in het graf en met twee wielen op bananeschillen. Een klein zetje is genoeg.

Maar goed, dat zal ook allemaal wel gaan gebeuren, in China willen ze aantallen zien, dan moet je iets gaan doen.

Geplaatst: 21.02.2011 - 12:06
door BarBaar
Rob Bakker schreef:Ben toch heel benieuwd naar wat dit moois moet gaan kosten.....

Klinkt in iedergeval heel goed!
Eens! Ik ben bang behoorlijk wat. Aan de andere kant; als dit een succes wordt is het een kleine stap naar minder zware verbrandingsmotoren, wat positief voor de prijs zou moeten zijn.

Bijv. de huidige D3 aangevult met een electromotor.

En in welk deel van 2012 dit op de markt gaat komen.

Geplaatst: 21.02.2011 - 13:34
door Fulaks
Ik berijp inderdaad ook niet goed waarom er een D5 in het vooronder zit. Als een lagere CO²-uitstoot en minder verbruik de drijfveren zijn, waarom deze Plug-in Hybrid dan niet aanbieden met de 1.6 diesel van de DRIVe, of met de D3 ?

Zelf vind ik die D5 echt wel leuk, elektrisch rijden voor de dagelijkse zaken en een flinke knoert onder de kap voor de lange afstanden. Maar in denk dat je hoeger verkoopscijfers haalt met een wat kleinere diesel.

Ideaal zou zijn dat je naast het elektrische deel zelf nog de diesel kan kiezen.

Geplaatst: 21.02.2011 - 14:11
door NielsPHEV
Fulaks de D3 is niet zuiniger dan de D5.

Ben vooral benieuwd of het een 14 % bijtelling auto wordt, wanneer dat het geval is zal, met de huidige wetgeving, de auto een succes kunnen zijn in NL.

Geplaatst: 21.02.2011 - 14:37
door SpeedyZ
Op basis van de CO2 uitstoot van 49 g/km zou hij makkelijk in de 14% vallen met de huidige regels (grens ligt nu op 95 g/km).

Geplaatst: 21.02.2011 - 16:26
door Discovery
Kans is natuurlijk wel dat, omdat Volvo niet het enige merk is dat met dit soort auto's binnen korte tijd lanceert, de regels dan zo aangescherpt zijn dat deze niet meer binnen deze categorie valt.

Geplaatst: 21.02.2011 - 16:55
door Fulaks
NielsV70 schreef:Fulaks de D3 is niet zuiniger dan de D5.
Hé ja, je hebt gelijk. CO² scheelt ook nauwelijks. Geen enkele rden dus om een D3 te nemen :oops:

Geplaatst: 21.02.2011 - 18:27
door Msuidgeest
Lijkt mooi, zo te lezen.

Weer eens wat anders dan een 1,5 benzine die net te veel toeren moet maken.

Geplaatst: 21.02.2011 - 20:27
door NielsPHEV
SpeedyZ schreef:Op basis van de CO2 uitstoot van 49 g/km zou hij makkelijk in de 14% vallen met de huidige regels (grens ligt nu op 95 g/km).
Tja probleem is dat ze de CO2 van de electriciteitscentrales niet meetellen wat uiteraard niet reeel is daarnaast hang er vanaf hoe groot de afstand is die je met de auto rijdt. Stuur je in 1 keer naar de wintersport, rijdt je na 50 km gewoon alleen nog maar diesel en zal de CO2 uitstoot zo rond de 140 gr/km liggen

Geplaatst: 21.02.2011 - 20:34
door Paul
En daarom gaan ze uit van een gemiddelde ;-)

Geplaatst: 21.02.2011 - 20:58
door guidof
BarBaar schreef:
Rob Bakker schreef:Ben toch heel benieuwd naar wat dit moois moet gaan kosten.....

Klinkt in iedergeval heel goed!
Eens! Ik ben bang behoorlijk wat. Aan de andere kant; als dit een succes wordt is het een kleine stap naar minder zware verbrandingsmotoren, wat positief voor de prijs zou moeten zijn.

Bijv. de huidige D3 aangevult met een electromotor.

En in welk deel van 2012 dit op de markt gaat komen.
In de Zweedse pers wordt geschat dat dit in 2012 ongeveer 450.000 tot 500.000 SEk moet gaan kosten. Vergelijkbaar met een all options V60 R-design.
(http://www.teknikensvarld.se: Vi räknar med 450 000 till 500 000 kronor när den lanseras nästa år.)