Pagina 1 van 4
verbruik D3 in S/V 60
Geplaatst: 21.02.2011 - 16:45
door dewae
Hallo,
vermoedelijke hebben verschillende forum leden intussen de nodige kilometers in de wielen om een en ander te kunnen vertelleen over :
- gemiddeld verbruik van de D3
- voor zij die oorheen D5 reden : is er een merkbaar verschil op het vlak van prestaties.
Los van de motor, werden jullie al geconfreerd met "kinderziektes", meestal eigen aan een nieuw model.
Graag jullie reacties.
Geplaatst: 21.02.2011 - 18:38
door AlbertFrederik
Goedenavond dewae,
In antwoord op je vraag op de 'kinderziektes' heb ik de garage bezocht met onze S60 T4 (1.6 GTDi) voor een hinderlijke fluittoon tussen de 1500 en 1800 toeren.
Gelukkig hebben ze het in onze auto ook waargenomen, ze gaan het uitzoeken, volgens mij komt het van de turbo of is het de luchtstroom in het inlaatspruitstuk.
Buiten het fluiten is de auto tot op heden foutloos.
Gr AlbertFrederik
Geplaatst: 21.02.2011 - 20:29
door jippen
gemiddeld verbruik van mijn D3 is 6.9 l
Heb nu 12.000 km.
Probleem dat bij koude start in 2 de de auto wat hapert....
Binnen geweest / beter maar nog niet weg.
boven de 7 a 10 graden niet waarneembaar......
Geplaatst: 21.02.2011 - 20:32
door Figaro
@ Jippen, toch wel een hoog verbruik in mijn ogen, had eerder een 5,9 verwacht.
Heb je een sportief rijgedrag? En ben je niet zot van de hogere versnellingen?
Anders heb ik toch eerder de neiging om naar een DRIVe versie te gaan kijken voor de komende volvo...
Geplaatst: 22.02.2011 - 09:27
door klepke
Auto heeft momenteel 5000 km en nog geen kinderziektes aanwezig.Gemiddeld verbruik is tot nu toe 6,3l en na een midweekje Eifel (700km) een gemiddeld verbruik bekomen van 5,8l al zal de bandenbreedte (245/18) zeker niet bijdragen tot een zeer gunstig verbruik.Ik heb vastgesteld dat de bc niet afwijkt van de metingen aan de pomp.
Geplaatst: 22.02.2011 - 10:07
door Pritchard
Ik heb wel een V70, maar mijn BC zegt 6,3, en dat komt aardig in de buurt.
Het enige dat me is opgevallen is het tikje dat ik hoor bij mijn versnellingspook bij afremmen...
Geplaatst: 22.02.2011 - 17:54
door dewae
Wat me opvalt :
Raar maar blijkbaar waar :
zijn het alleen maar belgen die gekozen hebben voor de dieselversie?
Of vergis ik me me?
Rekening houdend met mijn verbruik met een toch vrij krachtie D5, heb ik meestal genoeg met 6.00l/100 km (of 16.66 km/l), daarom vind ik de opgegeven waarden niet echt zuinig.
Positief is wel het ontbreken van echt chronische gebreken op het eerste oog.
Ik stel de vraag gewoon omdat ik wellicht ga overstappen op het nieuwe model en wou van de kenners/gebruikers eens horen wat diens ervaringen waren.
Audi A4 interesseert mij ook na een proefrit moet ik zeggen.
Geplaatst: 22.02.2011 - 18:23
door Steyn
Een auto op diesel is hier wat minder interessant. Volgens mij ligt het omslagpunt voor diesel/benzine ongunstiger wat betreft de diesels.
Geplaatst: 22.02.2011 - 20:58
door arnoud
Ik wil best iets roepen, maar mijn V60 D3 komt pas in mei

Geplaatst: 22.02.2011 - 23:26
door zagato
dik 5000km op de teller en gemiddeld verbruik is 6.8l/100
mechanische mankementen heb ik, gelukkig, nog niet gehad.
wel een probleem met stembediening en het rijden in de bergen, zie andere topics.
voor de rest TOP auto, stuurt scherp en hoe meer km hoe lekkerder hij gaat rijden.
Geplaatst: 23.02.2011 - 10:12
door jippen
Ik heb geen zware voet, en ik doe er alles aan om dat verbruik naar beneden te krijgen.... Maar het lukt mij niet. Als ik stad rij komt hij op 7 te staan, neem ik er flink wat autostrade bij komt hij niet lager dan 6.9. Had inderdaad ook minder verwacht. Kom van een V50 2.0d en daar was mijn verbruik, 5.8 .....
Geplaatst: 23.02.2011 - 16:11
door jippen
Hoeveel km doen jullie gemiddeld met een tank ?
zit op - 840 km en kan dan nog tussen de 100 en 60 km rijden.
Geplaatst: 23.02.2011 - 16:36
door ZX10r
Wil je niet weten
Geplaatst: 24.02.2011 - 13:59
door dutch-v
Ik heb welliswaar mijn V60 D3 handschakeling nog niet, maar heb al wel besloten mijn verbruik bij te houden op
http://www.spritmonitor.de/
Dat is behoorlijk betrouwbaar en je kunt enigzins volgen hoe en onder welke omstandigheden er gereden wordt.
De twee V60 D3 Geartronic die er in staan komen op 7.2 - 7.4 L /100 km
Dat moet met een handschakeling toch beter kunnen.
Geplaatst: 25.02.2011 - 09:57
door leus
Heb er nu bijna 5.000 km opzitten en kom volgens de boordcomputer op 7 l / 100 km. Ik heb een handgeschakelde D3 met met 235/40/18 winterbanden erop en rijd ongeveer 75% snelweg en 25% stad.
Ik rijd over het algemeen rustig, maar laat af en toe de 163 paardjes wel even trappelen. Die zitten er tenslotte niet voor niets in
Heb gisteren overigens wel "Mileage" geinstalleerd op m'n telefoon (=Android applicatie) en zal het de komende tijd zelf eens bijhouden.
Qua kinderziektes:
- Ik heb 1 keer de melding gehad dat DTSC "service" nodig had, maar die melding was opnieuw starten weer weg.
- Het navigatie/audio systeem heeft het enkele uren niet gedaan: toen ik op weg was naar de dealer werd het ineens weer gestart. Volgens de handleiding schakelt de auto het systeem uit als de accuspanning te laag is.
Verder enorm blij met de auto! Een genot om in te rijden.
Geplaatst: 25.02.2011 - 15:52
door Fulaks
Bij onze V60 D3 doet de nav/audio ook niets meer. Auto is nog maar 10dagen oud

Geplaatst: 25.02.2011 - 21:29
door mlerutte
Heb nu ongeveer 3500km 50% stad 50%binnenwegen in min V60 D3 kinetic
gebruik volgens de boordcomputer gemiddeld 7.2
momentaan gebruik staat vaak tussen de 5 en 6 N-wegen tussen 6 en 7 A -wegen
hoogste verbruik mn tijdens optrekken bij 2000 toeren word die 5 cylinder roffel zo lekker dus schakel je later wat het verbruik niet ten goeden komt.
Trouwens wel al paar keer gehad dat city safety ingreep oa bij slagboom en garagedeur.
Ook voor voetganger, bekende die wel eens wild weten of dat nou echt werkt, sloeg de city safety aan. :shock:
Verder geen problemen van technische aard (gelukkig.
Inmiddels usb met 32 Gb muziek ingepluged, nooit meer geklooi met cdtjes wisselen heeeerlijk
Geplaatst: 19.03.2011 - 22:18
door advanderburgt
ik stook 6,7 liter op de 100km op..
D3 geartronic, is net zoveel als nij de V50 D5 geartronic, alleen reed die wel fijn.. ;-(
D3 geartronic trekt echt niet onder de 1500 toeren... dus op een 80 weg gasgeven doet ofwel niks,.. of schakelt terug en gaat er als een raket vandoor...
Geplaatst: 20.03.2011 - 18:40
door dewae
Aan allen die gereageerd hebben mijn dank.
Als de opgegeven gemiddelden correct zijn (waar ik trouwens niet aan twijfel) lijkt me dat deze motor qua rendement/drive-ability mij gewoon ontgoochelt.
Kijk eens verder op het forum naar de verbruikswaarden van de "oude" D5 :
- oudere techniek
- minder strommlijn
- krachtiger vermogen
Hoe kan dit nu?
PS : Met mijn S 60 - bouwjaar 2008 (weliswaar geherprogrammeerd, meer op constant koppel dan vermogen, alhoewel, 200 pk) haal ik nu met de langzaam stijgende temperatuur vrij eenvoudig 6.
00 l/100 km (of1 op 16.6).
Blijkbaar heeft volvo zijn huiswerk niet naar behoren uitgevoerd heb ik de indruk.
Ik vervang huidige wagen binnenkort, maar ben echt niet overtuigd of dit terug Volvo wordt ... op basis van wat ik nu al gelezen heb over het nieuwe model. Drive-E met 1600cc is geen optie. Deze hoort voor mij niet in een Volvo thuis (kan even goed een peugeot of Ford kopen dan.)
Nog even afwachten... maar VAG komt terug in het vizier , vooral dan A4 of nieuwe A6. (vorige ervaringen die meer dan positief waren)
Aan de huidige brandstofprijzen is voor mij het vervruik een belangrijk kostenplaatje, vandaar.
Dirk
Geplaatst: 20.03.2011 - 22:19
door zagato
het moeilijke is het vergelijken.
met welke motor ga je vergelijken? 2.0 tdi klopt niet
4cil VS 5 cil
2.7tdi
klopt ook weer niet
5 cil VS 6 cil
en geloof me de 2.7tdi van audi, wat te vergelijken valt qua prestaties zit ook niet onder de 7.5 liter op 100km
succes met zoeken nog