Pagina 1 van 3
Na het reinigen van het gasklephuis nu verhoogd toerental.
Geplaatst: 22.02.2011 - 07:36
door Oceanracer
Omdat de wagen wat onrustig op het gaspedaal reageerde in een lage versnelling, heb ik gisteren het gasklephuis (in het verleden reeds vernieuwd, dus met gele stikker) gereinigd.
- Accu aangesloten gehouden
- Stekker op de ETM ook aangesloten gehouden
- De 4 boutjes losgedraaid
- Met keukenpapier en thinner binnenbuis aan weerskanten van de klep gereinigd
- Klep zelf gereinigd inclusief de rand in de buis daaromheen
- Nieuwe pakking geplaatst
Na deze actie valt het volgende op:
Positief:
- Auto start direct
- Bij koude motor verhoogd stationair
- Bij warme motor normaal toerental
Negatief:
- Bij het rijden de BC ingeschakeld. Als ik het gas loslaat, duurt het erg lang (dik 10 seconden) totdat de BC verbruik 0.0 aangeeft.
- Bij stilstand gasgeven reageert de motor direct, maar bij het teruggaan in toeren blijft hij eerst hangen op ca 1400 tpm dan zakt hij naar 1100 en daarna abrupt naar 800 tpm.
Na deze testrit de accu losgehaald en ca 15 minuten gewacht met weer aansluiten. Helaas mocht dit niet baten. Iemand tips?
Geplaatst: 22.02.2011 - 09:31
door edraket
Nooit reinigen met thinner om te beginnen. Als er al kunstof delen in de gasklep aanwezig zijn is de kans erg groot dat deze gewoon oplossen en je nu een probleem hebt. Je hebt daar remmenreiniger voor en dat is wel primsa bruikbaar. Daarnaast is keukenpapier ook niet zo'n lekkere optie. De kans is erg groot dat er een stukje papier achter blijft en dat is echt dodelijk voor je motor. Daarnaast kan het ook nog de stationair gaatjes in de gasklep dichten waardoor je dit probleem krijgt. Heb je geen slangetje of stekkertje los getrokken (per ongeluk)?
Geplaatst: 22.02.2011 - 13:07
door Oceanracer
Ik heb op aanraden van de dealer zojuist de accu losgekoppeld en beide polen zitten nu tegen elkaar. Aangezien ik straks moet werken, laat ik dat maar even zo. Ik zal straks ook even remmenreiniger halen.
Ook de monteur dacht aan een losse of gescheurde luchtslang. Ik zal daar vanavond eens kritisch naar kijken. Ik heb gisteren geen gaatjes in de gasklep gezien. Zitten die er altijd? Dan heb ik ze wellicht dicht zitten smeren. Ik zal dat vanavond ook eens goed bekijken.
Geplaatst: 22.02.2011 - 14:15
door Quota
Dat de motor niet direct in toerental terugvalt, bij gas los laten, heb ik ook, ik wijtte dat tot op heden aan de instellingen van het motormanagement ivm de milieueisen.... Maar dat kan dus ook wat anders zijn?
Veel sterkte in ieder geval, de family car moet natuurlijk wel gewoon te vertrouwen zijn...
Geplaatst: 22.02.2011 - 18:41
door Oceanracer
De motor zakte voorheen ook niet direct naar 800 tmp maar nu duurt het wel zo'n 10 seconden voor dat hij daarop zit en dat duurt me te lang. Vanavond maar weer eens kijken.

Geplaatst: 22.02.2011 - 22:44
door Oceanracer
Vanavond weer een avondje aan de auto besteed. ETM wederom verwijderd, nu ook de stekker maar losgehaald, zodat ik binnen (wel zo warm) met remmenreiniger aan de slag kon. Luchtfilter geopend, filter gereinigd, vacuümslangetjes nagezien, geen bijzonderheden kunnen vinden.
Nadat alles weer gemonteerd was, accu weer aangesloten. Auto gestart en dat ging prima. Testrit gemaakt en ook nu bleek het toerental bij gas los nog altijd veel te hoog en het leek nu ook langer te duren voor het weer wat zakte. Wat opviel was het feit dat de auto behoorlijk aan het gas hing. Na aankomst leek het echter wel al wat minder lang te duren tot het toerental rond de 800 tpm zat, ca 3 seconden. Dat geeft de mens weer hoop. Morgen even een dagje naar de Keistad, dus eens zien hoe de auto zich dan gedraagt.
Ik meld hier mijn bevindingen weer.
Geplaatst: 22.02.2011 - 23:31
door chrisje
Nu weet ik niet of het bij Volvo ook zo is, maar als je de computer reset, moet je een paar km rijden, zodat ie zich zelf weer inleerd. Dat is bij me jeep namelijk wer het geval. die rijd de eerste paar km ook beroerd, en daarna loopt ie weer goed
Geplaatst: 23.02.2011 - 08:34
door EVV
Dat kan kloppen, mijn auto reed ook beroerd na het vervangen van de ETM, ongeveer zoals beschreven. Het heeft de nodige kilometers gekost voordat het normaal werd, misschien treed dit ook op na reinigen, de gasklep zal dan immers ook ineens anders reageren.
Geplaatst: 23.02.2011 - 08:52
door Oceanracer
Vooral omdat het gisteren na een ritje van dik 10 minuten wel al beter ging, heb ik ook goede hoop dat het na vandaag beter gaat.
Geplaatst: 23.02.2011 - 13:27
door janpie
Hoop het voor je Erwin je hebt al weer genoeg gekl..t gehad
deursloten en nu dit. [-o<
Geplaatst: 23.02.2011 - 22:57
door Oceanracer
\:D/

EUREKA!!! :occasion9: :hello1:
Hij werkt weer perfect! Het begin van de rit was nog duidelijk even wennen voor de ETM, maar na de rit van een kleine 200 km was hij weer gewoon zichzelf. Ook de rit huiswaarts was alles, direct na het starten al, weer normaal.
Allen dank voor de tips, het meedenken en meeleven. :thumbleft:
Geplaatst: 23.02.2011 - 23:10
door chrisje
Graag gedaan
Geplaatst: 24.02.2011 - 14:47
door olav
Kijk, en daarom koop ik dus
geen andere auto. Heeft wel iets, een auto met karakter

Geplaatst: 24.02.2011 - 16:44
door edraket
Fijn dat het is opgelost. maar niet meer met tissue doen hoor. Ik krijg daar hartkloppingen van

Geplaatst: 24.02.2011 - 17:05
door donald1957
olav schreef:Kijk, en daarom koop ik dus
geen andere auto. Heeft wel iets, een auto met karakter

Karakter is gelijk aan "weer iets kapot" ?
Geplaatst: 24.02.2011 - 18:57
door V70 T5 assen
Nee dat is hoe een alfa romeo rijder tegen zijn auto aankijkt als het om karakter gaat.
Geplaatst: 24.02.2011 - 19:18
door Oceanracer
edraket schreef:Fijn dat het is opgelost. maar niet meer met tissue doen hoor. Ik krijg daar hartkloppingen van

Ik heb je tips opgevolgd en ben met de remmenreiniger bezig gegaan (€ 4,65 voor een grote bus) en dan hoef je niet veel meer te boenen. Beetje wegvegen gaat dan prima met een oude theedoek. En voor anderen die het ook overwegen: Neem de moeite om de stekker los te halen, zodat je niet hoeft te klooien in de motorruimte. En koop gelijk twee pakkingen. Ze kosten slechts € 2,15 en dan hoef je niet de volgende dag nog keer naar de dealer als het niet in één keer is gelukt.
Geplaatst: 25.02.2011 - 23:21
door capslock
Nu weet ik dat er later een software update is verschenen voor de gasklephuizen zodat ze minder kritisch zouden zijn. Wie weet wat dit precies inhoud?
Overigens ocean racer, dat probleem heb ik ook gehad en wel na de eerste keer reinigen. Je denk dan "moet mij weer overkomen" Na een tijd reed de V70 gelukkig weer vanouds.

Geplaatst: 25.02.2011 - 23:22
door Gast
De waarden zijn wat ruimer gezet, dus minder snel in storing.
Geplaatst: 26.02.2011 - 17:56
door Oceanracer
En die update is er gekomen voor de (bijna) versleten koolstrips in het regelhuis. Aangezien ik reeds een nieuwe ETM heb (nou ja, nieuw...) is zo'n update dus (nog) niet noodzakelijk. Bij problemen begint het meestal met het reinigen, dan de update en dan een nieuwe ETM. Maar ook met een nieuwe ETM kan het echt geen kwaad deze regelmatig te reinigen. Vanaf de motorkant komt er best wat zwarte derrie in de buis terecht, wat de werking van de klep (ernstig) kan hinderen.