Pagina 1 van 1
2.4T: Licht inhouden rond ~3000 tpm
Geplaatst: 22.02.2011 - 20:00
door fspanjer
Hallo,
Ik heb een V70 2.4T uit 2000 met 230000 op de teller. Wanneer ik vanuit constante snelheid mijn gas intrap, reageert de auto goed en gaat versnellen. Zo rond de 3000 tpm voel ik een lichte aarzeling. Wanneer het toerental weer wat hoger is (zeg ~3500 rpm), trekt de auto weer gewoon door.
Recent is een van de bobines vervangen (defect). Bougies zijn gecontroleerd toen (goed). Erna heeft de auto een beurt gehad waarbij alle filters vervangen zijn.
Heeft iemand een advies wat het kan zijn of hoe ik kan achterhalen wat het is?
Ikzelf twijfel of het eventueel een van de andere bobines zijn kan die niet helemaal goed meer is, maar nog niet volledig faalt ... Kan dat de oorzaak zijn? En kan ik dat diagnostiseren?
Geplaatst: 22.02.2011 - 20:17
door FrankS60
Klinkt eerlijk gezegd meer als een dipje in de turbodruk.
Ik heb nog een aantal bobines liggen die werkend uit de auto zijn gekomen mocht je het willen proberen. Ik heb de mijne vervangen voor een performance variant dus zodoende.
Turbodruk is vrij eenvoudig te meten met een turbodruk metertje op het inlaatspruitstuk.
Wat trouwens ook wel eens een idee kan zijn is om een goede 98RON benzine te tanken. Bijvoorbeeld BP ultimate. Het kan zijn dat de motor meet dat je in de buurt van pingelen komt en op dat moment de ontsteking terug regelt. Met 98 zou dit uitgesteld/voorkomen worden.
Geplaatst: 22.02.2011 - 22:03
door fspanjer
Een dipje in de turbodruk. Dat klinkt niet fijn. Zou dit betekenen dat mijn turbo het aan het begeven is of kan dat andere oorzaken hebben?
Geplaatst: 22.02.2011 - 22:09
door FrankS60
Dat kan vele oorzaken hebben. Variƫrend van een versleten of vervuilde turbo control valve tot een niet lekker functionerende of slecht afgestelde waste gate actuator.
Maargoed, meten is weten voordat je de turbo gaat beschuldigen.
Het is ook zeker niet de enige mogelijke optie, maar wellicht dat de dealer hem even kan uitlezen om mogelijke problemen op die manier vast te stellen. Het kan nog zo veel andere dingen zijn, die zeker vanaf een forum met alleen een beschrijving van de klachten niet makkelijk te benoemen zijn.
Geplaatst: 22.02.2011 - 22:38
door jpwg001
Ik ben wel erg benieuwd. Ook ik heb dat gevoel. Ook mijn auto heeft er 230.000 km aan ervaring op zitten.
Geplaatst: 23.02.2011 - 16:12
door SuperKnutsel
Vacuum?? Carterventilatie en/of zoals Frank al stelt je TCV...........
Geplaatst: 02.03.2011 - 21:09
door fspanjer
Hallo,
Nog wat aanvullende info:
- Het probleem speelt tussen de 2600 en ~3300 tpm. Tot 2600 tpm trekt ie goed op, tussen 2600 en pakweg 3300 tpm trekt ie onregelmatig op en daarna trekt ie weer goed door
- In versnellingen 1, 2 en 3 merk ik het niet, in versnellingen 4 en 5 wel
Brengt dit meer duidelijkheid over de mogelijke oorzaak?
Frank
Geplaatst: 03.03.2011 - 07:56
door V70 T5 assen
Misschien heb je er wat aan, je zegt dat de bougies gecontroleerd zijn , dus niet vervangen.
Vorig jaar had mijn maat die een garage heeft er een V70 R staan met exact dezelfde problemen .
Uiteindelijk was er niets te vinden TCV gecontroleerd enz. 5 nieuwe bougies (erg duur voor die R) en over was het .