Pagina 1 van 2

Auto stottert en slaat soms af

Geplaatst: 23.02.2011 - 21:20
door Guidooo
Hallo,

Ik kreeg vandaag een groen lampje van de lambda sensor te zien op m'n dashboard. De auto sloeg tijdens het rijden zomaar af als ik op LPG reed. Op benzine loopt hij aardig, maar stottert hij wat, vooral in lage toeren.

Na wat proberen bleef hij soms zomaar 2km op LPG lopen, en andere keer was het na 5 sec weer over.

Wat ik verder erg raar vond dat hij op gegeven moment weer een tijdje goed liep op LPG, en toen ik de mistlampen aan zette sloeg hij af... mistlampen weer uit liep hij weer. Dit heb ik een flink aantal keer geprobeerd en telkens weer. Op benzine maakte het niks of ik ze aanzette of niet.

Dit leek me een geval van een slechte dynamo oid, maar de andere problemen een defecte lambda sensor?

Dit is pas sinds vanavond. Het stotteren op benzine is al vanaf het begin (zit nieuwe benzine in) en ik merkte de laatste tijd dat hij wel eens afsloeg als ik flink afremde voor bochten met de koppeling in.

3 week terug is de auto voor APK geweest en toen was de viergasmeting goed, kon eigenlijk niet beter aldus de garage...

Wat denken jullie ervan?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Guido

Geplaatst: 23.02.2011 - 21:30
door Richard
Ik heb ook gehad dat mijn auto stotterde. Lambda lampje brande ook. We hebben de lambda sonde en de koeltemp meter vervangen en het stotteren is nu over. Maar is wel gek dat hij dan bij jou afslaat op gas en het verhaal met de mistlampen kan ik ook niet verklaren.

Geplaatst: 23.02.2011 - 21:50
door Guidooo
Koeltemperatuurmeter deed ook beetje vaag, als je hem starte ging die omhoog (na al 50km te hebben gereden, ff uit en weer starten) en later zakte hij weer tot zowat nul.

Denk dat ik hem maar eens vervang die lambda sensor. Waar zit de koel temp. meter/sensor?

Geplaatst: 23.02.2011 - 22:02
door Richard
Ik weet niet of hij op elk blok op dezelfde plaats zit maar bij mij 2.0L zit hij aan de voorkant bovenop. Kan zo even geen fototje vinden.

Geplaatst: 24.02.2011 - 10:39
door Iroll
Je bedoelt de koudstartsensor. Die zit onder de meest rechtse bougie voorin de kop, met een bruine connector. Die moet je even warm en koud doormeten op weerstand. Bij 20c moet de weerstand rond de 2500ohm liggen, bij 0c 5800ohm en bij 80c 330ohm. Ik zou ook even de diagnose box uitlezen, misschien wordt je daar wijzer van. En hier kan je vinden hoe je de lambda sensor kan doormeten. Bij eventuele vervanging alleen de originele Bosch lambda monteren!

Geplaatst: 24.02.2011 - 10:42
door wpee
Net zoals in ander forumdraadje: wellicht spanningsregelaar op dynamo niet in orde?

Geplaatst: 24.02.2011 - 13:59
door Guidooo
Bedankt voor jullie reacties.

@Irol, zal dat straks even meten.

Heb heb ook de diagnose box uitgelezen, codes:

1-2-1 Air pressure sensor: no signal correspondence
1-1-3 Open circuit in injector wiring

Wat kan ik daarmee? Zou zo gauw niet weten wat ze daarmee bedoelen...
Injector, waar zit die precies en wat kan daar mis mee zijn? Schoonmaken?

EDIT 1-2-1, die sensor lag het slangetje af dus dat moet goed zijn nu denk ik.

Lambda sensor heb ik nog liggen uit m'n donorauto, die reed goed, waar zit de stekker voor dat ding?

Oja, ik rij pas 3 week in de auto, en daarvoor is hij helemaal uit elkaar geweest dus eerst de boel resetten lijkt me dan niet nodig...

Geplaatst: 24.02.2011 - 17:30
door Iroll
Hoe loopt hij nu met het slangetje aangesloten? Dat zou ook de Lmabda storing verklaren nl.

Geplaatst: 24.02.2011 - 17:44
door Guidooo
Tja zal straks eens kijken, maar zou dat stotteren ook daar aan liggen? Lijkt me stug eigenlijkl.

En 1-1-3 heeft daar toch niks mee te maken?

Geplaatst: 24.02.2011 - 19:45
door Guidooo
Lampje is uit, maar dat was hij gister ook soms.

Op benzine loopt het nog steeds slecht, erg stotteren, zowel in lage als hoge toeren. Op LPG loopt hij nu goed, maar dat was gister ook zo, het was maar af en toe dat hij zo raar deed.

En aangezien ik zaterdag een weekendje weg ga naar Duitsland zou ik graag vantevoren wat dingen hebben uitgesloten.

Waar zit het stekkertje van de lambdasonde? Zie ik die over het hoofd of zit die ergens achter een plaatje oid? Heb er nog een liggen dus kan het wellicht proberen.

Geplaatst: 24.02.2011 - 20:46
door Iroll
Stekker zit ergens diep onder het luchtfilterhuis verstopt. Probeer het zwarte snoer van de lambda te vinden en dat te volgen.
1-1-3: kijk alle stekkers en bedrading van de injectiedraadboom eens na. Haal de stekkers eens los. Maak de contacten schoon met contactspray en na het drogen inspuiten met vaseline.

Geplaatst: 24.02.2011 - 21:53
door Guidooo
Maar waar zit dat inspuitventiel dan precies? Want ik gebruik deze link:
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.office.live ... =923574936

En dat is een ander blok zo te zien. Kan hem/ze zo gauw niet vinden....

Geplaatst: 25.02.2011 - 11:16
door Iroll
Je hebt toch een B18U (1.8i)? Dan heb je een monopoint, 1 injector. Kijk op blz 63 van de link. De injector zit in het gasklephuis.

Geplaatst: 25.02.2011 - 11:30
door Guidooo
Klopt inderdaad. Aha toch niet goed gekeken dus in die handleiding, nu heb ik hem.

Geplaatst: 25.02.2011 - 13:13
door Guidooo
Alles schoongemaakt, auto loopt nog steeds prima op LPG, alleen de vraag voor hoelang. Op benzine blijft hij nog steeds stotteren, zowel in lage als in hoge toeren. Net alsof hij verzuipt, want als ik goed gas geef en weer los laat gaat hij daarna even erg laag in toeren, net niet afslaan zegmaar.

Terwijl hij op LPG wel gewoon netjes loopt.

Ik reset de boel en kijk vanavond weer als ik 60/70km heb gereden.

Geplaatst: 27.02.2011 - 21:44
door Guidooo
Het zal weer even duren voordat ik ermee bezig ga omdat m'n versnellingsbak naar de haaien is.

Geplaatst: 08.03.2011 - 21:51
door Guidooo
Andere bak zit erin en auto loopt weer goed op benzine en gas heb ik het idee na het eerste ritje!

Was vantevoren bezig geweest, veel dingen los gehad en schoongemaakt,
en de (ik meen stationair regelaar??) vervangen. Ging ineens stationair ook raar doen. Zwart rond dingetje wat met een boutje vastzit links op de hoogte van je kopakking. Ben de naam even kwijt, aangezien het al 2 week terug is :P.

Geplaatst: 08.03.2011 - 21:54
door chrisje
Mooi en nu maar hopen dat ie het wat langer vol houd

Geplaatst: 15.03.2011 - 22:19
door Guidooo
Nou wast maar waar :P

Ik heb het idee dat m'n verdamper bevriest. Korte ritten of ritten waarbij ik niet hard rij (tot 80km/h) heeft hij nergens last van, ook niet met een aanhanger.

Zodra ik echter sneller ga, bijv 100km wegen of snelweg slaat de boel op gegeven moment af, begint te stotteren en dan schakel ik over op benzine. Even later kan ik weer terugschakelen op LPG en dan kan ik weer een aantal km rijden, soms veel soms weinig.

Lijkt me typisch probleem van bevriezende verdamper?

Koelwater zit er genoeg in, waar zou ik nog naar kunnen kijken?

Vind trouwens dat m'n koelwatertem. metertje erg laag blijft staan. Op minder dan 1/5e van het streepje, zelfs met een kar van 800kg erachter, op een 80km weg. Zou hij te koud blijven door een thermostaat die niet goed is?

Geplaatst: 16.03.2011 - 07:22
door wpee
Doe net eens als met binnenradiator, doorspoelen met de tuinslang onder druk.