Pagina 1 van 1

werking verwarming

Geplaatst: 25.02.2011 - 07:14
door snowryder
vraagje over de werking van de verwarming.(ECC)
Als het koud is en we willen het snel warm hebben in de auto zou het toch zo moeten zijn dat als we de ECC in aut stand hebben(wordt altijd geadviseerd toch?) en we zetten de regelaars zeg maar op 24/26, het dan snel warm moet worden? Mijns inziens gebeurd dit niet snel genoeg. Als we nl overschakelen op handbediening en de ventilator dan opvoeren gaat het een stuk sneller.
Nu heb ik al eea aan draadjes doorgenomen en gelezen over de tempsensor.
Het geval wil dat we bij aankoop van de auto een keuring hebben laten doen en daarbij geconstateerd is dat deze sensor schoongemaakt zou moeten worden.Dit zou bij levering van de auto gedaan zijn maar ik begin daaraan nu te twijfelen.
Wat denken jullie?
Hoe kan ik deze sensor verder nog testen zonder de auto uit te laten lezen? Of gewoon de unit loshalen en kijken of er vervuiling aan sensor/ ventilator aanwezig is of andere zichtbare problemen?

Geplaatst: 25.02.2011 - 10:59
door GekkeBelg
de verwarming werkt pas (als die op automatisch staat) als de motor warm genoeg is hé.

Geplaatst: 25.02.2011 - 11:07
door snowryder
snap ik, maar wij hebben het idee dat het handmatig veel sneller gaat dan automatisch en vragen ons dus af of dat normaal is dan.

Geplaatst: 25.02.2011 - 11:10
door GekkeBelg
of het normaal is weet ik niet, maar denk dat het bij mij ook zo is ;-)
Ik denk wel dat het normaal is, als je ECC in auto staat houdt die ook rekening met het comfort. En een verwarming dat op volle kracht aan het blazen is, is nu niet echt aangenaam. Als je hem op manueel zit, kies je daar zelf voor.

Geplaatst: 25.02.2011 - 14:04
door rjb
Ik denk dat dit volledig normaal is. Het automatisch systeem kiest er voor om enerzijds warmte te geven aan het interieur en anderzijds de motor op temp laten komen. Als je handmatig stookt, onttrek je wellicht te veel warmte aan de motor zodat deze langzamer op bedrijfstemp komt.
ACC is dus een ideale bemiddelaar tussen beide.
Test het volgende maar eens: Als de motor op bedrijfstemp is en het interieur koud is, rij dan maar eens weg met dezelfde acc instellingen. Je zult zien dat het interieur sneller op temp wordt gebracht.
Ik zou me er verder geen zorgen over maken

Geplaatst: 25.02.2011 - 15:17
door snowryder
rjb schreef:Ik denk dat dit volledig normaal is. Het automatisch systeem kiest er voor om enerzijds warmte te geven aan het interieur en anderzijds de motor op temp laten komen. Als je handmatig stookt, onttrek je wellicht te veel warmte aan de motor zodat deze langzamer op bedrijfstemp komt.
ACC is dus een ideale bemiddelaar tussen beide.
Test het volgende maar eens: Als de motor op bedrijfstemp is en het interieur koud is, rij dan maar eens weg met dezelfde acc instellingen. Je zult zien dat het interieur sneller op temp wordt gebracht.
Ik zou me er verder geen zorgen over maken
ok, duidelijk, zullen we eens uitproberen.
bedankt zover

Geplaatst: 25.02.2011 - 15:37
door Dieselaar
Het gevoel speelt ook mee, als de lucht, die nog niet op temperatuur is, over je heen geblazen wordt, lijkt je het warmer te hebben dan zonder die lucht. De ecc zorg ervoor dat de lucht in de hele auto op temperatuur komt door zachtjes te blazen. Als de motor warmer wordt gaat hij automatisch iets harder blazen tot het warm genoeg is.