Pagina 1 van 2

Ervaring delen, 2.4 gekieteld

Geplaatst: 26.02.2011 - 08:19
door Kayman
Gisteren maar eens mijn mooie V70 2.4i 140 pk laten kietelen naar 188 pk. Op zich had ik 170 pk al genoeg gevonden, maar dit zit nu eenmaal standaard in de BSR software.

Het was niet mijn bedoeling om brute krachten los te maken maar om de motor wat soepeler te laten lopen en een voorbereiding op de lange trip naar Italie van de zomer. 140pk is op zich prima maar ik had toch elke keer het idee dat ik met een aardappel in de uitlaat reed. Om dan met een volle, zware bak door de bergen rijden, dat leek mij wel te doen maar minder prettig.

Zoals gezegd gisteren de stap maar genomen. De eerste indruk:
Vanaf het moment dat ik na een bak koffie wegreed bij BSR in Vinkeveen viel het mij op dat de schakelbak soepeler loopt. Ik heb een automaat, en ik vond 'm bij de 140pk nogal schokkerig optrekken. Nu lopen de versnellingen soepel in elkaar over.

Of ik sneller ben? Vast wel iets, maar dat merkte ik (gelukkig) niet heel veel. Als ik stoplichtsprintjes wil doen had ik wel een Turbo motor genomen. De motor pakt sneller en soepeler op, heerlijk.

Op de snelweg merk je nog meer de tuning. Inhalen ging bij de 140pk gepaard met een snelle kickdown waarbij ik heel hoog en zenuwachtig in de toeren kwam. Nu gaat dat anders, natuurlijk een kickdown is makkelijk voor elkaar te krijgen maar het klinkt en voelt minder zenuwachtig. Daarnaast trekt de motor wat langer door in de bestaande versnelling..ik ben niet zo'n fan van te snelle kickdowns. Mijn voet rust meestal halverwege de bodem...ik trap het gaspedaal bijna nooit tot op de bodem in.

Enfin, de eerste ervaringen zijn positief te noemen. Nee het is geen racemonster, hoeft ook niet, maar ja het is een soepelere en voelbaar krachtigere motor geworden.

De heren en dame bij BSR in Vinkeveen waren bijzonder aardig, servicegericht en de koffie was heerlijk.

Ik zal mijn ervaringen na een aantal grote ritten blijven delen.

Geplaatst: 26.02.2011 - 08:59
door bart simpson
waarom zou een 180pk af fabriek grotere remschijven hebben dan een 140pk?

Geplaatst: 26.02.2011 - 09:49
door Kayman
Beste Bart,

Dank voor je aanvulling en vraagstelling waar de rhetoriek vanaf druipt. Ik ben niet van plan een discussie te starten, je hebt je standpunt daarin in vele threads reeds kenbaar gemaakt. Ik deel mijn ervaring met een bepaalde aanpassing. Volgens mij is dat een van de kern uitgangspunten van fora als deze.

Met andere woorden, ik kan zo weinig met dergelijke opmerkingen. Mocht ik ervaringen krijgen met versleten remschijven e.d. dan zal ik het melden en verspreiden.

Geplaatst: 26.02.2011 - 10:08
door Maurice S60
Hoi Kayman.

@Bart is diegene op een feestje die altijd vooraanstaat met zijn negatieve oordeel en blijkbaar nooit positief kan zijn.
Waarom dat weet hij zelf niet maar heeft waarschijnlijk met iets van zijn jeugd te maken ( zal wel veel gepest zijn of iets )

Verder wil ik graag ook de BSR tunning op mijn S60 en ben hier mee bezig met BSR en kan je vertellen dat als je deze heren een vraag steld dat je professioneel antwoord krijg
Ik wil van BSR alleen nog weten of de speed limiter aangepast kan worden en dat zijn ze aan het uitzoeken
Verder heel veel plezier met je tunning

Groet Maurice

Geplaatst: 26.02.2011 - 10:12
door Edgar
Klinkt goed!

Hoe hebben ze je PK's en Nm's vooraf en achteraf gemeten?

Geplaatst: 26.02.2011 - 10:32
door Kayman
PK's voor en achteraf heb ik niet laten meten. Vind ik ook minder belangrijk. Ik merk op de snelweg dat ik er makkelijker voorbij kom en dat de schakelbak vloeiender loopt.

Geplaatst: 26.02.2011 - 10:43
door MN-NL
Voor remmen / vol in de ankers gaan maakt de snelheid van dat moment wat uit, en het gewicht van de auto.

Het vermogen van de motor speelt op dat moment geen rol dacht ik?


(wel is het natuurlijk zo dat meer vermogen zou kunnen uitnodigen tot sneller accelereren, veelvuldiger hard remmen en dus (te) hete remmen. Daar heeft meer remcapaciteit inderdaad zin. Maar dat kan dan weer ook met de basismotorisering een probleem opleveren....)


Marc

Geplaatst: 26.02.2011 - 10:48
door Edgar
Kayman schreef:PK's voor en achteraf heb ik niet laten meten. Vind ik ook minder belangrijk. Ik merk op de snelweg dat ik er makkelijker voorbij kom en dat de schakelbak vloeiender loopt.
Zo is het ook! Of je nu 188 of 168 PK zou hebben is minder relevant.
Ik vroeg het omdat je zo specefiek vermelde dat hij nu 188 PK heeft.
Zonder te meten weet je dat natuurlijk nooit ;-) Iedere zelfde auto is uniek.

Geniet ervan!!

Geplaatst: 26.02.2011 - 18:08
door bart simpson
Kayman schreef:Beste Bart,

Dank voor je aanvulling en vraagstelling waar de rhetoriek vanaf druipt. Ik ben niet van plan een discussie te starten, je hebt je standpunt daarin in vele threads reeds kenbaar gemaakt. Ik deel mijn ervaring met een bepaalde aanpassing. Volgens mij is dat een van de kern uitgangspunten van fora als deze.

Met andere woorden, ik kan zo weinig met dergelijke opmerkingen. Mocht ik ervaringen krijgen met versleten remschijven e.d. dan zal ik het melden en verspreiden.
toch snap je de gestelde vraag niet echt, maar het is jouw feestje.... veel plezier

Geplaatst: 26.02.2011 - 18:31
door toppertje
bart simpson schreef:waarom zou een 180pk af fabriek grotere remschijven hebben dan een 140pk?
mischien om het prijsverschil tussen de 2 te rechtvaardigen?

Geplaatst: 26.02.2011 - 18:44
door bart simpson
toppertje schreef:
bart simpson schreef:waarom zou een 180pk af fabriek grotere remschijven hebben dan een 140pk?
mischien om het prijsverschil tussen de 2 te rechtvaardigen?
een 2.0 Turbo mag best iets meer kosten dan een niet turbo 2.4

Geplaatst: 28.02.2011 - 18:55
door Maurice S60
Hoi.

Na vandaag wederom contackt te hebben gehad met BSR ga ik toch twijfelen.
Waarom. Speedlimiter kan niet aangepast worden blijft als standaart
Dit wil dus zeggen dat BSR zelf geen software aan past alleen maar een programma op de PPC module zet en dats it, verdere wensten niet aan te passen naar mijn zin
Het schijnt zo dat Volvo zelf deze wel kan aanpassen in 3 mogenlijk heden ?

Ik ga dus nog even verder shoppen - Fasttech - Rica - Hartog ?

Groet

Maurice

Geplaatst: 28.02.2011 - 19:14
door piotrV70
Een ongeblazen 2.4 softwarematig tunen naar 188pk ? Tuurlijk. Uiteraard met een vermogensmeting op de rollenbank. Toch ?

Geplaatst: 28.02.2011 - 21:02
door lemmer
piotrV70 schreef:Een ongeblazen 2.4 softwarematig tunen naar 188pk ? Tuurlijk. Uiteraard met een vermogensmeting op de rollenbank. Toch ?
Dat is de juiste discussie. van 140 naar 188 is wel een erg grote stap voor een atmosferische motor. Bij de 2.4 170 pk merk je vooral dat hij in zijn bovenste toerengebied veel sterker is, maar meer koppel heb ik nooit kunnen vaststellen.

Geplaatst: 28.02.2011 - 21:47
door Fredhead
Dat is juist de truc, de 140 pk versie bouwt na 4000 toeren geen vermogen meer op maar zit dan al op zijn max.
De 170 pk versie heeft bij +/-6000 zijn maximale vermogen.

Het enige verschil tussen beide versies is de software in de ecu.
Kan me er persoonlijk wel in vinden dat een tuner nog een klein beetje "extra" heeft kunnen vinden met een nog iets betere afstelling dan dat Volvo origineel heeft gedaan.
Of je echt aan de 188 pk gaat komen betwijfel ik dan wel weer, denk dat de koek bij 180 pk al aardig op is

Geplaatst: 28.02.2011 - 21:48
door bart simpson
we zijn het er dus over eens dat het blok 2000 t/min sneller moet gaan draaien

Geplaatst: 28.02.2011 - 22:21
door Fredhead
Dat is correct en tevens juist

Geplaatst: 28.02.2011 - 22:45
door 945i
Gewoon een 2.5 10V erin, loopt als een dolle. :mrgreen:

Geplaatst: 27.04.2011 - 15:16
door Bakboord1
piotrV70 schreef:Een ongeblazen 2.4 softwarematig tunen naar 188pk ? Tuurlijk. Uiteraard met een vermogensmeting op de rollenbank. Toch ?
Zeg dan niets. ;)

De 140pk heeft dezelfde motor als de 170pk versie. Derhalve is de "echte" winst hier 18pk.
Daarnaast heeft 170pk versie een andere versnellingsbak en overbrenging waardoor je met de 140pk nooit een 100% vergelijkbare auto met de 170pk versie krijgt.

Geplaatst: 27.04.2011 - 16:12
door RicoK
Dus die van mij kan worden 'gekieteld' met 18PK.....?!?

Hm, ik zal daar eens over gaan nadenken...... :twisted: