Pagina 1 van 1

Grote Beurt

Geplaatst: 01.03.2011 - 21:42
door Zilveren
Hallo Forumleden,

Mijn S60 D5 is met 210.000 km aan een grote beurt toe ( aldus mijn dealer )

Ik hoor dat je bij elke 20 k de olie moet vervangen, klopt dit ?
Wat zijn jullie ervaringen en kosten en wat moet hier doorgaans gebeuren?

Geplaatst: 01.03.2011 - 21:58
door MarvinV70
Hoi,

Olie+Filter was voor mijn V70 100 euro ex. btw en arbeid. Dat ga ik de volgende keer toch echt zelf doen.
Ik zou zelf kijken naar o.a. je vloeistoffen (zelf zoveel mogelijk bijvullen), remmen+schijven.
Maar jah, als je naar de dealer gaat, dan kun je ervanuit gaan dat je auto weer tip top in orde is.

Geplaatst: 02.03.2011 - 01:59
door Thijs
Hier is al heel veel op het forum over geschreven. Zoek eerst maar even de topics op, daar kan je eigenlijk alles wel uit halen.

Geplaatst: 04.03.2011 - 11:35
door arjen
Dat is niet zo makkelijk te zegggen wat er moet gebeuren.
Wat weet je van het verleden van de auto mbt de beurten.

Als voorbeeld neem ik onderstaande richtlijnen voor een 2.4 benzine
Luchtfilter om de 60.000
Bougies om de 60.000
Nokkenasriem om de 150.000 / 8 jr
Brandstoffilter om de 150.000
Remvloeistof om de 2jr
Motorolie om de 20.000
Interieurfilter 20.000

Indien je weet wat het verleden is van de auto mbt bijvoorbeeld bovenstaande punten, kan je de laatste vervangingstermijn nemen en een nieuwe uitrekenen.

Stel;

De nokkenasriem / distributie is bij 100.000 km in 2010 vervangen omdat de auto circa 8 jaar oud was. + 150.000 km = 250.000 km of 2018 weer laten vervangen. In het serviceboekje staat echter alleen beschreven vervanging bij 150.000 en 300.000.

Zo zijn er wel meer zaken die afwijkend vervangen worden tov normale instructie. (verkoop als occasion incl beurt of een defect aan iets etc etc).

Mijn idee is dan ook altijd dat het handig is om de historie van en auto te weten cq achterhalen en die gegeven bij te houden. Kan je namelijk een hoop centjes schelen ook maar ook problemen voorkomen. (hoe vaak wordt de koelvoeistof verouderd aangetroffen evenals de remvloeistof).

Ik heb ergens nog een Vadis liggen zal wel ff zoeken.
In het serviceboekje staan zowieso de vervangingszaken. Alle andere punten zijn controlepunten zoals ophanging, leiding , uitlaat etc

Gr Arjen

Geplaatst: 09.03.2011 - 17:59
door Thijs
Arjen, uiteraard super dat je reageerd, maar wat heeft de beste man aan de onderhoudsintervallen van een benzine terwijl hij diesel rijdt. Zoals ik al zei, er staat genoeg op het forum over hoe en wat, zelfs met originele schema's erbij!

Zoek zoek zoek

Geplaatst: 09.03.2011 - 19:50
door Zilveren
super bedankt voor jullie reacties! ik zal even het forum afzoeken.

en wast beter kijken alvorens een post te plaatsen :)

Geplaatst: 09.03.2011 - 20:42
door arjen
Hoi

Ik gaf het ook als voorbeeld aan. (2.4 benzine)

Ik wilde duidelijk maken dat het klakkeloos volgens van de reguliere interval / werkzaamheden, niet altijd logisch en wenselijk is.

Dus de vraag wat moet er gebeuren bij een diesel of benzine met een bepaalde kilometerstand is afhankelijk van het onderhoudsverleden van de auto.


Gr.

Geplaatst: 15.03.2011 - 20:55
door chris2
Tip: Ga als het niet te ver rijden is voor een beurt naar Belgie, dan bespaar je echt een hoop euro's op een beurt, het onderhoud is daar net zo goed bij de volvo dealers en veel goedkoper dan in NL.
Voorbeeldje, winterbandensetje eraf en zomersetje weer monteren 23 euro incl balanceren, in NL 65euro bij bluekens volvo in Breda.

Ze zeggen u tegen je en zijn meestal nog vriendelijker ook :D

succes

Geplaatst: 16.03.2011 - 20:38
door bardos
Tip: Ga als het niet te ver rijden is voor een beurt naar Belgie, dan bespaar je echt een hoop euro's op een beurt, het onderhoud is daar net zo goed bij de volvo dealers en veel goedkoper dan in NL.
Voorbeeldje, winterbandensetje eraf en zomersetje weer monteren 23 euro incl balanceren, in NL 65euro bij bluekens volvo in Breda.
Of als het niet te ver rijden is naar Drenthe....
Ik betaal er 25 euro ex BTW voor en dan krijgen de velgen ook nog een schoonmaakbeurtje!