Pagina 1 van 6
Verschil in prijs dealer vs specialist?
Geplaatst: 03.03.2011 - 08:30
door S40 Momentum
Beste forumleden,
Ik vraag mijzelf af, nu mijn Volvo de 200.000km gepasseerd heeft; is het nog wel zinvol (lees betaalbaar) om mijn Volvo door de dealer te blijven onderhouden. Er mankeert eigenlijk niets aan, maar wanneer er een keer een grote reparatie, of groot onderhoud aan komt, loop je toch behoorlijk leeg bij de Volvo dealer.
Nu zit ik te denken om hem voor zijn beurtjes en voor reparaties naar een Volvo specialist te brengen. Maar mijn vraag is, heeft dat wel nut? Want ik wil namelijk wel dat er originele Volvo onderdelen worden gebruikt. Wat maakt nu het grote prijsverschil (als er al een prijsverschil bestaat) het uurloon?
Deel je meningen en ervaringen met mij a.u.b.!
Geplaatst: 03.03.2011 - 09:00
door Walter
Ik denk dat je eens met je dealer moet gaan praten hierover. En vraag hem eens naar Service op Maat. Weet zeker dat zij een oplossing hebben om jou je originaliteit te behouden zonder verrassingen. En ook bij een specialist kun je leeglopen hoor. Zeker als die niet precies weet waar 'ie mee bezig is.
Geplaatst: 03.03.2011 - 10:25
door Oceanracer
Ik heb eens een korte uitstap gemaakt naar zo'n specialist. Goedkoop bleek toch duurkoop. Gelukkig werd ik na mijn uitglijder toch weer warm door mijn dealer ontvangen.

Geplaatst: 03.03.2011 - 11:00
door diesel01
Oceanracer schreef:Ik heb eens een korte uitstap gemaakt naar zo'n specialist. Goedkoop bleek toch duurkoop. Gelukkig werd ik na mijn uitglijder toch weer warm door mijn dealer ontvangen.

+1
Geplaatst: 03.03.2011 - 11:31
door 945i
Voor puur onderhoud (olie, filters, remblokken ed.) kan je best naar een goeie universele garage, dat maakt echt niks uit (behalve in prijs.!)
Voor de elektronica (uitlezen van foutcodes) komt de dealer vaak wat dieper in het systeem helaas..( hoewel een specialist dezelfde software zou moeten krijgen...) Dus dan moet je wel.
Het vooral een psychisch ding. :scratch:
Geplaatst: 03.03.2011 - 11:50
door EVV
Hoeveel wil je daar nu mee besparen? Als ik kijk naar mijn totale kosten is onderhoud + reparaties maar 25% van mijn totale kosten, terwijl ik vind ik een best duur jaar achter de rug heb (ETM, lambda sonde, thermostaat, nieuwe achterbanden en nog wat klein spul).
En zo duur is de dealer echt niet, mijn achterbanden had ik bijvoorbeeld echt niet goedkoper bij een kwikfit kunnen krijgen.
Geplaatst: 03.03.2011 - 12:22
door Walter
die banden zeker niet, voordat ze bij de kwikfit de banden gebalanceerd en al onder de auto zitten, komen er vaak nog allerlei meerkosten op tafel. Dealer hanteert all-in prijzen.
Maar waarschijnlijk gaan we hier weer een welles-nietes discussie krijgen over de prijzen, de kwaliteit en de oplichtingsgraad van diverse soorten garages met een vaste groep aanhangers van de verschillende partijen. Net een soort verkiezingscampagne zegmaar.
Geplaatst: 03.03.2011 - 12:39
door V70/2.4D/2003
Ik ben voornemens om het eens over de grup in Papanburg te gaan proberen bij een sub-dealer aldaar. Eens kijken c.q. ervaren hoe dat is, ook prijstechnisch. Ik heb met de vorige twee (sl)Opels daar goede ervaringen opgedaan.
Maar onder de streep, uurtarief is uurtarief, onderdelenprijs is onderdelenprijs. Bij de lokale garagist is vaak nog wel wat te doen qua prijs in combinatie met de bon, dat kun je bij een dealer shaken. En uiteindelijk blijft het fenomeen computer, zonder dat ding en de combinatie met de juiste uitleesmachinerie kom je nergens.
Geplaatst: 03.03.2011 - 13:07
door S40 Momentum
Ik ben inderdaad ook bang dat een specialist, met alle respect, minder verstand heeft van je Volvo dan de dealer en bij eventuele reparaties ze wel duurder zijn, maar het misschien sneller kunnen doordat ze meer ervaren zijn.
Ook denk ik dat ze beter weten waar ze naar moeten kijken bij specifieke modellen.
Aan de andere kan, als je Volvo niets mankeert, en het alleen een beetje olie, filters en andere kansloze zaken betreft, een specialist dit ook prima kan uitvoeren tegen, wellicht, een lagere prijs?
Ik moest laatst 300.- euro bij de dealer betalen voor een gesneuvelde wiellager. dat vind ik toch wel absurd veel en ben daarom bang dat wanneer mijn auto een grotere reparatie nodig heeft ik voor erg hoge kosten kom te staan met een auto van 7 jaar oud en 200.000km gelopen.
Wie heeft er nog meer meningen en ervaringen??
Geplaatst: 03.03.2011 - 13:10
door Walter
Ik denk dat dat wiellager nog niet zo schokkend is. Deze is wel 200000km meegegaan. Zal een universele nieuwe dat ook reden? We'll never know... En hoeveel had het dan gescheeld, een tientje of 5?
Geplaatst: 03.03.2011 - 13:16
door 945i
Niet zo moeilijk over doen, dat lager is exact dezelfde, alleen een ander doosje..
Alleen voor 45€ p/u erin gezet ipv. wat is het75€ p/u? overheadkosten, weet je nog?

Die simpele dingen kan elke garage goed uitvoeren.
(en ja ik weet het, er zijn ook slechte bij..Je moet ook een goeie zoeken)
Geplaatst: 03.03.2011 - 13:23
door Ben
Als je bij de dealer je onderhoud doet krijg je de Volvocard en maak je gebruik van aanbiedingen en bespaar je in ieder geval de kosten van de wegenwacht.
Geplaatst: 03.03.2011 - 14:14
door S40 Momentum
Ben schreef:Als je bij de dealer je onderhoud doet krijg je de Volvocard en maak je gebruik van aanbiedingen en bespaar je in ieder geval de kosten van de wegenwacht.
Ja klopt, daar dacht ik later ook al aan... Is wel een goeie
Geplaatst: 03.03.2011 - 15:44
door 945i
Je hebt een Volvo om geen gebruik van de wegenwacht te hoeven maken toch?
Geplaatst: 03.03.2011 - 15:50
door Okke
Bij een lekke band op de snelweg...je hoeft niet meteen aan een tekortkoming van je Volvo te denken.
Geplaatst: 03.03.2011 - 15:55
door Walter
of twee lekke banden door een idioot met een mes. maar ook als je ergens staat met de sleutel nog in de auto, verkeerde brandstof getankt, etc. Het hoeft niet altijd aan de Volvo te liggen
Geplaatst: 03.03.2011 - 15:56
door 945i
Daarvoor (nog nooit gehad overigens met 1 miljoen+ kilometers), bel ik geen wegenwacht, dat heb je in 10 min. zelf gefikst.
maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die in het hypothetische geval dat...daarvoor wel zouden bellen...
Geplaatst: 03.03.2011 - 17:12
door Walter
twee lekke banden heb ik al meermalen voorbij zien komen hoor. En ik heb maar 1 reserve in de auto liggen.
Geplaatst: 03.03.2011 - 17:46
door Ben
VolvoMafia schreef:twee lekke banden heb ik al meermalen voorbij zien komen hoor.
Dan had je ze niet goed gemonteerd

Geplaatst: 03.03.2011 - 20:23
door jan weemering
945i schreef:Voor puur onderhoud (olie, filters, remblokken ed.) kan je best naar een goeie universele garage, dat maakt echt niks uit (behalve in prijs.!)
Voor de elektronica (uitlezen van foutcodes) komt de dealer vaak wat dieper in het systeem helaas..( hoewel een specialist dezelfde software zou moeten krijgen...) Dus dan moet je wel.
Het vooral een psychisch ding. :scratch:
immitatie remblokken voor een volvo gaan altijd piepen is mijn ervaring, en dat dan voor een tientje minder per set.
nou dan maar origineel