Pagina 1 van 1
Vraag over aan te schaffen 760 GLE '84
Geplaatst: 03.03.2011 - 13:29
door StefanW
Hallo iedereen, na heel wat auto's van andere merken, heb ik binnenkort mijn eerste Volvo; een 760 GLE uit 1984.
De auto heeft momenteel eigenlijk alleen maar een lekke schokbreker linksachter, maar ik zit er toch aan te denken om meteen een set nieuwe schokbrekers en veren rondom te monteren, en de auto daarmee meteen wat lager te zetten.
Ik zoek dan dus iets als Koni of Bilstein, zoiets; niet origineel.
Ik kan eigenlijk nergens vinden wat er te krijgen is, en waar... kan iemand mij in de juiste richting duwen?
Ik weet nog niet of de auto nou wel of geen niveauregeling heeft, maar als ie het heeft gaat het er af.
P.s.: steek, diameter naafgat en ET waarde van de originele velgen, weet iemand die zo uit het hoofd?
Geplaatst: 04.03.2011 - 23:19
door StefanW
Uiteindelijk toch de antwoorden gevonden... correct me if I'm wrong;
- setje Bilstein schokbrekers en IPD veren bij IPD USA bestellen, meteen het Nivomat conversie setje bestellen.
- de velgen zijn blijkbaar bij heel veel Volvo's hetzelfde, namelijk steek 5x108, naafgat 65mm, en in ieder geval in het geval van de 760; ET25 voor 15x6 stalen velgen.
Geplaatst: 05.03.2011 - 05:35
door DawnBlueED
Ik zou er even onder kijken, ik dacht dat Nivomats iets dikker zijn en er zit een rubber balg op het onderste deel.
Verder schijnen de veren slapper te zijn bij de starre as met Nivomats t.o.v. een starre achteras zonder Nivomats. Je kan dus niet zonder meer de Nivomats vervangen door gewone schokdempers.
En dan is er nog de multilink achteras met weer andere Nivomats en veren :s
Geplaatst: 05.03.2011 - 09:38
door ruuds70
StefanW schreef:Uiteindelijk toch de antwoorden gevonden... correct me if I'm wrong;
- setje Bilstein schokbrekers en IPD veren bij IPD USA bestellen, meteen het Nivomat conversie setje bestellen.
- de velgen zijn blijkbaar bij heel veel Volvo's hetzelfde, namelijk steek 5x108, naafgat 65mm, en in ieder geval in het geval van de 760; ET25 voor 15x6 stalen velgen.
De IPD artikelen kun je volgens mij ook bij European Tuning bestellen, zij importeren voor Nederland. Wie weet hebben ze ook nog wat advies voor je over je voorgenomen actie.
http://www.europeantuning.com/
Succes en ehm, een foto misschien?
Geplaatst: 06.03.2011 - 10:52
door Baseman
StefanW schreef:..... naafgat 65mm
Kleine correctie, het standaard baksteen naafgat is 65.1 mm.
En ja, helaas, dat maakt uit, vandaar.
Overzichtje en uitleg heb ik ooit hier gezet, voor de geintresseerden:
http://www.volvo700vereniging.nl/node/5432
Geplaatst: 06.03.2011 - 18:49
door Henk 760 Hausser
Starre achteras
http://auto.marktplaats.nl/volvo/429002 ... ooler.html
Hier de schokbrekerset voor jou
Volvo heeft (helaas) perfekt passende velgen en echt die 0.1mm maakt heel wat uit.
Suc(V) 6!
Geplaatst: 12.03.2011 - 13:31
door dopdedouwer
Wow mooie bak die 744
Geplaatst: 15.03.2011 - 01:28
door StefanW
Even terugkomend op deze zin;
DawnBlueED schreef:Je kan dus niet zonder meer de Nivomats vervangen door gewone schokdempers.
Een mail van Cameron Daline, sales rep bij IPD;
The early 764s like that are super easy to convert from Nivomat to standard. They still use a solid rear axle so the shock and spring mounting points are the same as the NON Nivomat cars. So to convert your car it’s simply a matter of removing the Nivomat shocks and the rear springs are replacing them with NON Nivomat parts.
So if you want to lower the car and use Bilstein you can just use the regular 700 series Bilstein HD rear shocks and our 700 sedan sport springs would work for that car as well.
Gewoon meteen 'normale' veren met de 'normale' schokbrekers monteren en er is geen probleem met de starre achteras.
Ik zag inderdaad dat European een IPD dealer is (op de IPD site), en uiteindelijk heb ik er gewoon een set schokbrekers en veren besteld van het merk ChassIT (nooit van gehoord, niet veel over te vinden, ik zie wel hoe deze zich houden).
P.s.: de auto is inmiddels in mijn bezit en rijdt erg fijn, op wat kleinigheden na

Geplaatst: 15.03.2011 - 07:48
door DawnBlueED
Stefan, als je je verhaal aan een quote van mij ophangt doe dat dan even op een nette manier zodat wat ik geschreven heb niet uit verband word getrokken. Dank je

Voor de goede orde, ik schreef hierboven het volgende
DawnBlueED schreef:Ik zou er even onder kijken, ik dacht dat Nivomats iets dikker zijn en er zit een rubber balg op het onderste deel.
Verder schijnen de veren slapper te zijn bij de starre as met Nivomats t.o.v. een starre achteras zonder Nivomats. Je kan dus niet zonder meer de Nivomats vervangen door gewone schokdempers.
En dan is er nog de multilink achteras met weer andere Nivomats en veren :s