Pagina 1 van 3
2.4D
Geplaatst: 04.03.2011 - 10:50
door olav
Ben zeer tevreden over mijn V70 D5 2002 met 163pk. Maar toch een beetje aan het rondkijken en wanneer ik zou overstappen naar een nieuw type V70 (2007-) blijkt dat daar in het begin de 2.4D leverbaar is geweest, met ook 163pk en het prettige aantal van vijf cilinders.
Is dat dezelfde motor als mijn oude D5 uit 2002? Kan ik daar dan ook hetzelfde van verwachten in combinatiie met de auto, of is het verstandiger om nog een tijd te wachten tot de D3 binnen budget gaat vallen (stuk zuiniger als ik de specs mag geloven, en tijdens een gesprekje met een Volvo dealer een jaar geleden gaf hij aan dat je beter niet een V70 nieuw model uit de beginperiode kan kopen omdat daar de motoren nog niet lekker waren afgestemd op de nieuwe auto).
Iemand ervaring met de (bij voorkeur handgeschakelde) 2.4D in het nieuwe type V70 die er wat meer over kan vertellen?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 04.03.2011 - 11:00
door Walter
dat is inderdaad dezelfde motor, later vervangen door de 175p 2.4D. De D3 is een 2.0 vijfcilinder diesel.
Geplaatst: 04.03.2011 - 11:19
door emanje
Hele fijne motor! Ik heb ook V70's gehad uit 2002 en 2004. Beide met dezelfde fijne motor (163 pk). Nu heb ik ook een 2.4 diesel met 5 cilinders maar ik heb 'm dit keer laten tunen door Fasttech. Is echt de moeite waard.
Geplaatst: 04.03.2011 - 11:34
door olav
@Volvomafia,
Dank, doet me alvast goed te lezen dat het nog steeds dezelfde prettige motor is. Wel knap trouwens dat ze met de 2.0 D3 hetzelfde vermogen weten neer te zetten tegen een volgens specs aanzienlijk lager verbruik.
@Emanje,
Kun je me iets zeggen over het verschil in verbruik tussen de 2002, 2004 en 2009 versie? (alle drie handbak of automaat?) En je hebt de motor laten tunen, is dat omdat deze toch net wat te kort kwam bij de nieuwe V70?
Alvast dank!
Geplaatst: 04.03.2011 - 11:36
door Walter
de 175pk is qua karakter een andere motor, soepeler, stiller en zuiniger. De D3 is daar op gebaseerd, erg fijne motor die laatste. Maar ja, ook de jongste en dus nog de duurste.
Re: 2.4D
Geplaatst: 04.03.2011 - 11:53
door Fulaks
olav schreef:Iemand ervaring met de (bij voorkeur handgeschakelde) 2.4D in het nieuwe type V70 die er wat meer over kan vertellen?
Ik heb die motor, maar dan met PCC van BSR geflasht naar 220 PK.
Verbruik is een stukje hoger dan vorige versie, waar ik de 2.4D in 130 PK had. Ik dacht met de 163 PK er flink op vooruit te gaan, maar doordat de auto ook zwaarder is, leek dat niet het geval. Kan ook subjectief zijn, want de nieuwe is ook stiller...
Qua verbruik zit ik aan 7,5 l/100 km, met de vorige was dit toch een litertje minder.
Re: 2.4D
Geplaatst: 04.03.2011 - 12:03
door Walter
Fulaks schreef:
Qua verbruik zit ik aan 7,5 l/100 km, met de vorige was dit toch een litertje minder.
Dat is na het chippen? Lijkt me dan lastig te vergelijken met de waarden van een 2.4D volgens fabrieksspecificaties. En de 130pk moet er misschien harder aan sleuren dan de 163pk
Geplaatst: 04.03.2011 - 13:19
door Fulaks
Ik heb het chippen gedaan rond de 10.000 km, en in de verbruikscijfers gaf het geen merkbaar verschil. Overigens rijd ik zeker niet als een wildeman rond.
Geplaatst: 04.03.2011 - 18:58
door emanje
Qua verbruik merk ik geen verschil. Wel met de automaat uit 2002 die verbruikte veel meer. Daar haalde ik net geen 1 op 11 mee. Mijn huidige V70 heeft een zesbak. Veel minder toeren en veel stiller, maar qua verbruik ongeveer hetzelfde als de vorige. Gemiddeld nu 1 op 14,5.
Geplaatst: 05.03.2011 - 13:31
door olav
Kijkend naar het verbruik (en een volgens zeggen nog soepeler motor)zou ik dus eigenlijk moeten zoeken naar de 2.4D van 175 pk (vanaf 2009), of de D3 (vanaf 2010). Is natuurlijk de vraag of met name de D3 net zo'n betrouwbaar blok gaat blijken te zijn, maar dat zal vanzelf duidelijk worden.
Dank voor de info, ik had me nog niet gerealiseerd dat de 2.4D met 175 pk een andere motor is, terwijl de oude 2.4D met 163 pk mijn eigen vertrouwde blokje is gebleven.
Geplaatst: 05.03.2011 - 18:48
door Walter deRoche Bruene
Ik geloof dat de 2.4D dezelfde is als in de 2002 maar als ik mij niet vergis is die laatste EUROIII en vanaf 2006 is de 2.4D EUROIV met de beroemde roetfilter!. Na de laatste software upgrade schijnt bij mij het stijgende oliepeil verleden tijd te zijn (zei hij hoopvol). Is ook een stuk (10%) zuiniger (35MPG naar 39MPG). Dijk van een motor, die 5 cylinder. Een collega met een 163PS BMW320d vroeg eens toen we op de parkeerplaats stonden, waarom je nu 5 cylinders nodig had want met een 4 cylinder en 2 liter krijg je ook 163pk, toch? Ik heb hem gevraagd zijn (koude) motor the starten en eens goed te luisteren naar het 'gerammel' van die BMW 4 cylinder. Toen naar de Volvo, starten met de koude motor en het verschil is geweldig. Hij moest toegeven dat het een stuk stiller is en klinkt als een 6 cylinder. Het is mijn eerste Volvo maar ik zweer er nu bij.
Geplaatst: 05.03.2011 - 22:10
door Fulaks
Net weer met 175 op de cc over kalme Autobahnen gereden, heerlijk die motor. En toch komen de BMW's en Audi's je nog voorbij gescheurd alsof je stilstaat. Maar nooit Power te kort hoor. Heerlijke motor !
Steeds beter
Geplaatst: 21.03.2011 - 08:56
door NederKees
Ik heb een nieuw model V70 2.4D van september 2007. De 1e in België volgens de dealer...
Het was mijn 1e diesel. In het begin vond ik het waardeloos. Ik bleef schakelen om nog een beetje vooruit te komen. Bochten die ik met mijn 2.4l benzine zonder turbo in 3 kon nemen moesten nu in 2e..
Nu 95.000km en een aantal software updates verder is het een hele fijne motor geworden. Veel soepeler en trekt nu goed vanaf 1400 toeren.
Wel veel gedoe met de roetfilter en stijgend!! oliepeil gehad. Na een terugroep actie 15 maanden geleden verholpen.
Ben nu aan het twijfelen. Een D3 of een D5 bestellen. Powerband van D3 lijkt me wel heel smal. Benzine is fiscaal totaal oninteressant in Belgenland. D3 geeft ruimte in leasebudget voor een aantal leuke extra opties. Moeilijk: lekkerder rijden (D5) tegenover meer luxe (D3).
Geplaatst: 21.03.2011 - 09:04
door NederKees
O ja. Het verbruik is van 1:11 in het 1e jaar naar 1:12,5 gezakt nu.
Woon-werk, files en 25% stad. Lange afstanden haal ik 1:13,5 en mijn vrouw 1:15.
Geplaatst: 22.03.2011 - 19:27
door jorrits60
Ik zou een d3 bestellen en investeren in extra opties. Het verschil tussen de d3 en oudere 2,4d vind ik zelf aanzienlijk doordat de d3 met 400nm veel meer koppel heeft. Dat maakt hem nog veel soepeler om te rijden. Maar goed, ik zou gewoon uitgebreid gaan proefrijden, dan merk je vanzelf of je de d3 voldoende soepel en snel vindt.
Geplaatst: 23.03.2011 - 10:41
door NederKees
Proefrit staat geplanned voor half april als de gegevens van de vernieuwde V70 bekend zijn.
Volvo heeft de keuze al voor me gemaakt. De D5 wordt "verbeterd", van 205 naar 215pk. Dat betekent in België bijna €2500 inschrijvings belasting extra (een verdubbeling). Die motor is dus niet meer betaalbaar voor leasers. Gaat Volvo klanten kosten als er geen speciale 210pk versie voor België komt.
Voel me bijna gedwongen om ook eens naar een 520d tourer te gaan kijken. BMW lukt het wel om de het vermogen constant op 163pk te houden tussen 3000 en bijna 4000 toeren. Terwijl de D3 na 3000 toeren een snelle dood sterft.
Geplaatst: 23.03.2011 - 11:10
door bart simpson
men heeft toch al een speciale versie van de D5 voor BE? dat is daar de 2.4D van 163pk met 2 turbo's
Geplaatst: 23.03.2011 - 15:26
door Discovery
Die is er alleen in de XC60 om een motor te leveren met minder pk maar wel AWD.
Geplaatst: 23.03.2011 - 15:37
door bart simpson
Discovery schreef:Die is er alleen in de XC60 om een motor te leveren met minder pk maar wel AWD.
men heeft dus een passende D5 voor BE, een 210pk maar dan met minder vermogen zal er niet heel veel anders uit kunnen gaan zien als die 2.4 D3
Geplaatst: 24.03.2011 - 11:41
door NederKees
2.4D heb ik nu in mijn 3,5 jaar oude V70. Heeft helaas geen 2 turbo's.
Is niet meer leverbaar.
Er is wel een D3 met 2.4l. Is eigenlijk een D5 maar geknepen tot 163pk. Alleen in de XC60 AWD om voldoende koppel/vermogen te kunnen leveren voor AWD.
Zou de ideale motor zijn voor mijn volgende V70. Maar komt er niet volgens de dealer.
Of misschien een T4. Moet ik wel heel goede vriendjes worden met onze fleet-manager.
Ik ben eigenlijk een echte benzine rijder. Doortrekken wanneer nodig. Dat mijn 2.4D er bij nog geen 4000 toeren er al de brui aan geeft vind ik al niets. Laat staan een (gewone) D3, die er al bij ietsjes boven de 3000 toeren mee kapt.