Pagina 1 van 1
Benzine
Geplaatst: 04.03.2011 - 20:51
door VV70
Waarom is benzine octaan 100 in NL niet te koop. Tot op heden geen goede reden gehoord. Volvo V70 loopt echt veel beter op octaan 100 VPower.
Motor is daarnaast ok veel zuiniger, en daar is al het nodige over geschreven op dit forum.
Geplaatst: 04.03.2011 - 21:15
door Oceanracer
Tijdens de Kerstmarkt Shell V100 getankt. Dat kostte mij daar nog meer dan de V98 (eigenlijk 97) in Nederland. Ik denk dat hier (door hoge accijnzen in Nederland) dan ook de schoen wringt.
Geplaatst: 04.03.2011 - 21:58
door Msuidgeest
Daar heb je een punt Erwin. Bij ons in het dorp 1,60 maar aan de snelweg 1,70 euro. En dat is toch even 4 oude guldens.
Geplaatst: 04.03.2011 - 23:41
door 945i
Gisteren nog 95 getankt voor 1,52.. met Duitse accijnzen overigens.
De hele wereld betaald voor de angst van een paar oliebaronnen.. Te gek dat zoiets kan...
Geplaatst: 04.03.2011 - 23:42
door Rick H
jan kees de jager is in opperbeste stemming, nu krijgt hij 1 hele euro bij een prijs van 1.7 aan de pomp
Re: Benzine
Geplaatst: 05.03.2011 - 10:27
door Iroll
VV70 schreef:Waarom is benzine octaan 100 in NL niet te koop. Tot op heden geen goede reden gehoord. Volvo V70 loopt echt veel beter op octaan 100 VPower.
Motor is daarnaast ok veel zuiniger, en daar is al het nodige over geschreven op dit forum.
De rijomstandigheden in NL heeft geen behoefte aan RON100 is het verhaal van de oliemaatschappijen. Hier ligt de gemiddelde snelheid erg laag in vergelijking met DU, we staan hier meer stil als dat we rijden. Bovendien zijn alle wegen vlak. Neem daarbij dat us ook nog 's zuunig bint, dus zal het ook wel slecht verkopen. Wij moeten het dus doen met hooguit RON98.
Geplaatst: 05.03.2011 - 14:12
door V70 T5 assen
Hoeveel merken verkopen 98 nog?
Ik tank nu ultimate98 van bp nu hoeft dat ultimate niet zo van mij, maar kom nergens "normale" 98 tegen.
Vorig jaar in duitsland op weg naar italiƫ ook eens aral ultimate 100 getankt , het verschil wat ik merkte zat echt niet tussen de oren de motor werd er zoveel soepeler van.
Geplaatst: 05.03.2011 - 15:31
door 945i
Moet je de ultimate 103 is proberen. Dat vind hij echt lekker!
Geplaatst: 05.03.2011 - 15:59
door Gerardf
Ik was twee weken geleden in Saoedi Arabie, Euro 95 kost daar 12 Euro cent de liter. Water is daar wel weer duurder.
Geplaatst: 05.03.2011 - 16:21
door 945i
Ik woon in het olierijke Saoedi Adrenthiƫ van Nederland, maar hier is de benzine niets goedkoper dan elders...

Geplaatst: 05.03.2011 - 16:51
door elianmars
Gulf verkoopt bij sommige pompen Challenger benzine, RON 100. Ik heb het een tijdje geleden getankt om eens te proberen, maar kon niet echt het verschil voelen met RON 98, dat ik normaal gesproken tank.
Geplaatst: 05.03.2011 - 17:41
door Oceanracer
945i schreef:Moet je de ultimate 103 is proberen. Dat vind hij echt lekker!
Waar verkopen ze dat dan? BP in Duitsland?
Geplaatst: 05.03.2011 - 18:18
door 945i
Ja, de meeste wel.
En Aral trouwens ook dacht ik...
Geplaatst: 05.03.2011 - 18:48
door Dieselaar
Een hoger octaan gehalte werkt alleen kracht verhogend in de motor als er geen pingelen ontstaat, want dan grijpt motor management in door de injectie lager af te stellen. Dat gebeurt bij deellast en niet bij vollast. In Duitsland worden automotoren vaker tot vollast gebruikt vanwege ontbreken van maximum snelheid, dus dan heeft het zin. In Nederland is zelfs 130 op de Afsluitdijk niet genoeg om je motor tot vollast te belasten dus heeft het geen zin om 100 octaan brandstof erin te gooien.
Geplaatst: 05.03.2011 - 18:50
door t5power
Dieselaar schreef:Een hoger octaan gehalte werkt alleen kracht verhogend in de motor als er geen pingelen ontstaat, want dan grijpt motor management in door de injectie lager af te stellen. Dat gebeurt bij deellast en niet bij vollast. In Duitsland worden automotoren vaker tot vollast gebruikt vanwege ontbreken van maximum snelheid, dus dan heeft het zin. In Nederland is zelfs 130 op de Afsluitdijk niet genoeg om je motor tot vollast te belasten dus heeft het geen zin om 100 octaan brandstof erin te gooien.
Ik dacht dat pingelen gebeurde als je juist te laag octaan tankt? Daarbij, als het geen zin heeft om 98 te tanken bij deellast belasting, waarom wordt door Volvo mij dan aangeraden om 98 te tanken? (auto zie onderschrift).
Geplaatst: 05.03.2011 - 19:03
door Dieselaar
Pingelen betekent dat de brandstof te vroeg ontbrandt, namelijk als de zuiger nog naar boven gaat en dus schade in de motor veroorzaakt. Het heeft te maken met de verhouding lucht/brandstof in de cilinder of en wanneer er pingelen optreedt. Dan ontstaat dat metalige geluid wat ze vroeger pingelen noemden. Moderne motoren hebben een pingelsensor, en zullen de injectie van brandstof verhogen om een rijker mengsel te krijgen (meer benzine bij dezelfde hoeveelheid lucht), dat gaat het pingelen tegen maar verhoogt het gebruik natuurlijk wel.
Pingelen is ook afhankelijk van het octaangehalte, bij een hoger octaangehalte zal pingelen later ontstaan, dus kan je met 100 octaan meer vermogen uit de motor halen. Maar dat gaat dus pas bij maximaal vermogen spelen, bij deellast gebeurt dit niet zo snel.
het octaangetal geeft aan wat ze ook wel
"klopvastheid"noemen;
Ik had het dus niet helemaal goed opgeschreven.
De motor is dus ontworpen voor minimaal 98 of 97 octaan, op oude thee rijdt hij dus minder goed.
Dus een hoger octaangehalte maakt het mogelijk de motor zwaarder te belasten, en meer vermogen te leveren, omdat motormanagement later moet ingrijpen voor pingelen. Bij een hoger octaangetal, klopvastere benzine, treedt dus minder gauw pingelen op.
Mensen die vliegen in single-engine piston vliegtuigjes herkennen dit omdat ze handmatig moeten 'leanen' dus de verhouding brandstof/lucht instellen. Moderne vliegtuigjes hebben een dieselmotor dus is dat ook niet meer nodig.
Geplaatst: 05.03.2011 - 20:45
door Iroll
Moderne motoren hebben een pingelsensor, en zullen de injectie van brandstof verhogen om een rijker mengsel te krijgen (meer benzine bij dezelfde hoeveelheid lucht), dat gaat het pingelen tegen maar verhoogt het gebruik natuurlijk wel.
De pingel- of klopsensor doet helemaal niets met de injectie van brandstof. De pingelsensor laat de ecu het ontstekingstijdstip verlaten als hij detoneren (pingelen) detecteerd. Het enige wat je daarvan kan merken is dat het vermogen iets afneemt. Hoe vroeger de onsteking kan staan hoe meer vermogen de motor leverd. Dus ook en vooral bij optrekken, niet alleen bij topsnelheid. De pingelsensor zorgt er dus voor dat de ontsteking automatisch zo optimaal mogelijk wordt ingesteld op de getankte benzine. Laag octaan=later onst. tijdstip en hoog octaan=vroeger ontst. tijdstip.
In de praktijk heb je het meest aan een hoog octaan gehalte als je een flink getunede motor hebt. Vooral turbo moteren hebben hier het meeste profijt van.
Dan kan het zomaar 15pk en 20nm extra opleveren zoals bijv bij een Impreza of golf gti als je 100 tankt ipv 95..
Geplaatst: 06.03.2011 - 17:51
door VV70
Hoger octaangetal
Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven.
Blijkt een interessant onderwerp. Hoop dat nu de prijs weer eens flink omlaag gaat