Pagina 1 van 1

Ruitensproeier: straal of waaier?

Geplaatst: 05.03.2011 - 18:11
door arnoud
Ik heb een tijdje geleden een testrit in een V60 gemaakt en het viel me op dat de ruitensproeiers op de voorruit ouderwetse straaltjes waren, en niet de waaier van sproeimiddel op de voorruit.

Is dit standaard op alle S/V60's?

Enig idee waarom dit is gedaan? Ik vind de waaier namelijk wel prettig. Okee, op hoge snelheid heb je er niet zo heel veel meer aan (boven de 120km/u)...

Geplaatst: 05.03.2011 - 18:26
door Figaro
Dat kan je toch zelf vervangen als je iet wat handig bent.
Trouwens ik vind de plaatsing van die twee oogjes van sproeiers ook maar alles behalve, sommige merken stoppen dit mooi weg achter de ruitenwissers... volvo blijkbaar niet, jammer van dit esthetisch minpuntje.

Geplaatst: 05.03.2011 - 18:30
door 945i
Denk inderdaad dat dat de reden is Arnoud, op snelheid komt het water niet meer waar het zijn moet.

Geplaatst: 05.03.2011 - 18:32
door rsnhakan
Ik hoop niet dat het zo'n lullig straaltje is.. vind de "waaiers" ook een stuk mooier sproeien :p

Geplaatst: 05.03.2011 - 18:47
door jds
Figaro schreef:Dat kan je toch zelf vervangen als je iet wat handig bent.
Trouwens ik vind de plaatsing van die twee oogjes van sproeiers ook maar alles behalve, sommige merken stoppen dit mooi weg achter de ruitenwissers... volvo blijkbaar niet, jammer van dit esthetisch minpuntje.
Inderdaad, bij de meeste wagens zijn de sproeiers momenteel verborgen. Dit staat wel mooier. Waarom Volvo die toch waarde hecht aan design dit nog heeft, versta ik ook niet.

Geplaatst: 05.03.2011 - 19:08
door arnoud
Als je de sproeierkoppen onder de motorkap plaatst is het wel lastiger om bepaalde delen van de ruit te bereiken lijkt me.

Ik kan stoor me er niet zo heel erg aan. Ik vind die vin bovenop het dak lelijker :)

Geplaatst: 05.03.2011 - 19:55
door Steyn
of komt het misschien doordat de ruitenkoppensproeiers op de S60/V60 verwarmd zijn?

Geplaatst: 05.03.2011 - 22:42
door nossy
rsnhakan schreef:Ik hoop niet dat het zo'n lullig straaltje is.. vind de "waaiers" ook een stuk mooier sproeien :p
toch wel hakan, in het begin waren het nog waaiers maar nu gewone straaltjes

Geplaatst: 06.03.2011 - 09:14
door arnoud
Steyn schreef:of komt het misschien doordat de ruitenkoppensproeiers op de S60/V60 verwarmd zijn?
Volgens mij zijn ze toch niet standaard verwarmd,of wel?

Geplaatst: 06.03.2011 - 14:36
door Steyn
arnoud. schreef:
Steyn schreef:of komt het misschien doordat de ruitenkoppensproeiers op de S60/V60 verwarmd zijn?
Volgens mij zijn ze toch niet standaard verwarmd,of wel?
Jawel, zie de standaarduitrusting (onder de kop Klimaat): http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... 202011.pdf

Geplaatst: 06.03.2011 - 17:30
door arnoud
Steyn schreef:
arnoud. schreef:
Steyn schreef:of komt het misschien doordat de ruitenkoppensproeiers op de S60/V60 verwarmd zijn?
Volgens mij zijn ze toch niet standaard verwarmd,of wel?
Jawel, zie de standaarduitrusting (onder de kop Klimaat): http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... 202011.pdf
Aha, dat kan inderdaad wel verklaren waarom ze geen waaier sproeier gebruiken, dan is tegen de tijd dat de sproeivloeistof bij de voorruit is de meeste warmte al wel weer weg...

Geplaatst: 06.03.2011 - 19:56
door least
Volgens mij zal een verwarmde ruitesproeierkop er niet voor zorgen dat er warme sproeistof op de ramen komt, alleen dat de de kop niet verstopt raak door bevriezing, anders heb je een warmte-element nodig in je reservoir?

Geplaatst: 06.03.2011 - 20:06
door Figaro
least schreef:Volgens mij zal een verwarmde ruitesproeierkop er niet voor zorgen dat er warme sproeistof op de ramen komt, alleen dat de de kop niet verstopt raak door bevriezing, anders heb je een warmte-element nodig in je reservoir?
Heel erg juist ;-)

Geplaatst: 06.03.2011 - 20:09
door arnoud
Ah, dat kan ook nog... Maar ik heb enkel bevroren koplampsproeiers gehad op mijn huidige V50, zal wel een typisch Scandinavische feature zijn :)

Geplaatst: 09.03.2011 - 21:52
door mlerutte
Figaro schreef:Dat kan je toch zelf vervangen als je iet wat handig bent.
Trouwens ik vind de plaatsing van die twee oogjes van sproeiers ook maar alles behalve, sommige merken stoppen dit mooi weg achter de ruitenwissers... volvo blijkbaar niet, jammer van dit esthetisch minpuntje.
VOlgens mij is er bij VOlvo niets toevallig!
Wat mij is opgevallen (al bij mijn V50 en nu weer bij mijn V60), is dat de linker ruitensproeier bij het op de snelweg rijden als je goed in het midden van de rij-baan rijdt. de linker ruitensproeierdopje (goed scrabble woord zeg) precies qua zicht in het midden van de rij-baan valt. MIsschien zoek ik er teveel achter maar dat was mijn verklaring

Geplaatst: 09.03.2011 - 22:48
door arnoud
Dat hou ik inderdaad op toeval :)

Geplaatst: 10.03.2011 - 12:18
door chris_zweden
Volgens is dit omdat de hoek lager is als de sproeiers op de motorkap zijn bevestigd. Ik zie mensen weleens een halve liter sproeien om de ruiten schoon te maken en de helft komt op het dak neer. 1 klein tikje is voor mij voldoende, niet te lang want dan gaan de koplampsproeiers meedoen...

Geplaatst: 10.03.2011 - 20:49
door lancer
arnoud. schreef:Ah, dat kan ook nog... Maar ik heb enkel bevroren koplampsproeiers gehad op mijn huidige V50, zal wel een typisch Scandinavische feature zijn :)
Ik weet niet waar jij je auto normaal parkeert, maar mijn ruitensproeiers zaten dit jaar om de haverklap dichtgevroren (en ja, met de juiste antivries mix).

Moest er altijd goed aan denken om de ruiten nog even te sproeien voor het uitzetten van de motor. Menig ochtendje de eerste kilometers op half zicht gereden.

Geplaatst: 10.03.2011 - 20:56
door arnoud
Ehm, nee, nog nooit gehad.

Misschien dat het uitmaakt dat ik een hekel heb aan ruiten krabben, dus bij bevroren ruiten het liefst de auto een minuut of 10 stationair laat draaien? :)

Geplaatst: 10.03.2011 - 21:57
door lancer
Dat zal het zijn en geen 1.6D die 20km nodig heeft om warm te worden...