Pagina 1 van 2

Automaat flushen of laten reviseren?

Geplaatst: 06.03.2011 - 13:14
door Niels_#
Goed, alhoewel.... Inmiddels slipt de automaat bak van de V70 heel af en toe weer na een aantal maanden terug een software update te hebben gehad. Bij het overschakelen van 2 naar 3 schiet het toerental dan te ver door al regelt de bak de overgang wel redelijk schokvrij. Vervuilde olie waardoor een solenoid niet goed geactiveerd wordt is natuurlijk zeer aannemelijk aan de andere kant heeft de auto 150.000km gereden sinds 2003 wat voor een D5 weinig is. Ik denk dan ook dat er veel stadsverkeer mee is gereden waarbij natuurlijk veel 2e en 3e versnelling gebruikt worden.

Ik neig er nu naar om de portomoNEE te trekken en de bak gewoon meteen goed aan te laten pakken zodat we zorgeloos kunnen rondrijden de komende jaren. Aan de andere kant als het wel vervuilde olie is waardoor solenoids hun werk niet goed doen dan kan een flush misschien al uitkomst bieden wat een stuk goedkoper is...

Wat is wijsheid?

Geplaatst: 06.03.2011 - 13:27
door M@rcel
Het "grappige" is dat Volvo voor de automaatolie alleen niveaucontrole voorschrijft. BEHALVE als het een taxi is, dan dient de olie elke 80.000km vervangen te worden. (Vervangen is niet hetzelfde als flushen)

Voor mij betekent dit dat bij veel stadsverkeer de olie (veel) sneller veroudert dan bij gemiddeld gebruik.

Geplaatst: 06.03.2011 - 14:24
door Msuidgeest
Wat M@rcel schrijft, klopt. Deze info staat ook te lezen in je instructieboek. En daar zal je zien dat vervangen ook geadviseerd wordt als je vaak en veel een aanhanger trekt.

Geplaatst: 06.03.2011 - 20:46
door Koosvm
Ik zou er een automaten revisie bedrijf naar laten kijken. Ben zelf net bij Autrans lunteren geweest, maar dat is niet echt in de buurt van groningen. Dat bedrijf kan ik wel aanraden. Wat diegene die bij mij een proefritje maakte zei, dat als een bak echt storingen geeft alleen vervangen cq. flushen van de automaat niet altijd helpt. Vooral vervangen is een preventief iets denk ik. Flushen zelf is toch ook al vrij kostbaar (300-350 euro) maar nog altijd goedkoper dan een revisie van paar duizend euro.

Denk dus dat het wijs een diagnose ritje af te spreken met een revisie bedrijf. succes iig.

Geplaatst: 07.03.2011 - 13:47
door Niels_#
De dealer adviseert om tussen de 150.000km en 200.000km eens te flushen maar het merendeel van de D5's is natuurlijk op de snelweg te vinden. Flushen is idd een stukje preventief onderhoud als je het mij vraagt, als oplossing voor een probleem is het uitstel van executie ben ik bang. Het verhaal van vervuilde olie wat voor problemen zorgt doordat solenoids niet meer goed reageren klinkt me op zich logisch in de oren maar aan de andere kant lijkt me de olie dan wel erg vervuild en dat moet ergens vandaan komen. Ook gaat het specifiek om één versnelling die waarschijnlijk veel gebruikt is.

Inmiddels heb ik een offerte ontvangen, revisie kost tussen de 2500 en 3000,- Het is dat ik de vakantie al betaald heb anders gingen we niet meer :lol:

Het is wel balen maar toch ook iets waar ik met de aanschaf wel rekening heb gehouden. Automaatbakken blijven toch een risico en dat blijkt wel weer helaas.

Geplaatst: 08.03.2011 - 13:17
door Marelli
weet je echt zeker dat de bak mechanische problemen heeft?
Je km stand is echt laag. Mij bak heeft net (360.000) een nieuwe oliepomp gekregen, en dat nog omdat de koppelomvormer door eenofandere hork verkeerd in de bak was gezet.
Mijn bak deed ooit bij 230.000 ook zo vreemd bij het opschakelen. Net of deze even in z'n vrij kwam. Uiteindelijk heb ik Volvo Zwolle duidelijk kunnen maken dat er specifiek voor dat probleem een software-patch uitgebracht is. Dat heeft me 30 euri gekost (vraag me niet waarom dat 30 euri moet kosten) en sindsdien nooit meer last van gehad!

De Boer Steenwijk kan je in 1 dag voorzien van een gereviseerde bak.
Ik schat dat in op max 2500 (zeker weet ik dat niet)

Geplaatst: 08.03.2011 - 18:29
door Niels_#
2500,- ex. :wink: Ik heb bij hen geinformeerd.

Tja wat het probleem is weet ik natuurlijk niet echt precies maar uiteindelijk denk ik dat juist die lage kilometerstand nu het probleem is. Veel kortere ritten door de stad zorgt voor veel vaker schakelen natuurlijk. Mijn bak heeft de laatste software erop en dat ging een paar maanden goed....

Geplaatst: 13.03.2011 - 13:40
door Edwin
Omdat dit onze eerste automaat is (als je de variomatic van onze eerste volvo 66 niet meetelt) heb ik ook even aan het flushen gedacht.
De auto is 11 jaar oud en heeft 140K gelopen. De automaat schakelt verder goed en soepel zonder schokken of lawaai. Maarja, de één zegt dit, de ander zegt dat, dus toch maar de dealer gegaan.

Die gaf gelijk al aan dat hij flushen bij deze km stand wel erg snel vond. En hij vond het zonde van de € 250 ~ € 300 dat het kost.
Daarop heeft de chef-werkplaats een proefrit gemaakt en het oliepeil gechekt. (ik dacht dat het niet kon, maar er zit wèl een klein peilstokje in de automaatbak!!).

Volgens hem was het absoluut niet nodig. Hij wist zelfs te vertellen dat hij al verschillende keren had meegemaakt dat mensen uit voorzorg lieten flushen bij een nog goed schakelende automaat en dat de bak daarna juist minder goed schakelde!

Dus, ik doe lekker niets zolang alles goed functioneert.

gr. Edwin.

Geplaatst: 13.03.2011 - 13:57
door peentje
Er zit doorgaans een peilstok voor de automaat onder de motorkap.
De kleur van de transmissieolie dient rood te zijn. De mijne was zwart, een teken dat het erg vuil is. Heb er toen voor gekozen om olie te wisselen. De techniek om de olie te wisselen is best wel gek, het wordt eruit gespoeld via de oliekoeler en ondertussen vullen ze het systeem bij met nieuwe olie. Dit gaat met 2 liter per keer.

Al met al is de kleur van de olie een indicatie voor de kwaliteit. Kijken en ruiken dus, niet proeven.

Geplaatst: 13.03.2011 - 18:48
door Niels_#
Tja het blijft lastige materie. Van een ex revisie bedrijf medewerker heb ik een telefoonnummer gekregen van iemand die volgens hem eerlijk en objectief advies geeft. Ook gaf hij aan dat er een hele grote kans was dat dit probleem wordt veroorzaakt door rand apparatuur waarmee de aanstuur unit (ECU) van de bak werkt. Dit omdat het na een software update maanden lang is goed gegaan. Uiteindelijk "leert" de bak software dan weer omgaan met een verkeerde input waarde en begint de ellende weer. Doorrijden zorgt voor nog meer ellende dus morgen neem ik direkt actie :wink:

Geplaatst: 13.03.2011 - 20:51
door pimsam
[quote="M@rcel"]Het "grappige" is dat Volvo voor de automaatolie alleen niveaucontrole voorschrijft. BEHALVE als het een taxi is, dan dient de olie elke 80.000km vervangen te worden. (Vervangen is niet hetzelfde als flushen)

Voor mij betekent dit dat bij veel stadsverkeer de olie (veel) sneller veroudert dan bij gemiddeld gebruik.[/quote]

Flushen = vervangen. De olie bij de bak aflaten en bijvullen is niet vervangen.

Geplaatst: 02.04.2011 - 08:50
door Marky
Hoi Niels,

Is er al iets veranderd (verbeterd hopelijk) aan de situatie?

Ben benieuwd!

Geplaatst: 02.04.2011 - 09:05
door volvomonteurtje
de versnellingsbak steld zich bij aan de gebruiker en oliekwaliteit ,als de olie kwaliteit verminderd gaat de bak zichzelf bijstellen om een schokvrije overbreng verhouding te geven .

met een sw update reset je ook de adaptiewaardes van de bak en de oliekwaliteit moet ook gerest worden als die is ververst/gespoeld .
als de bak olie verbrand is dan ben je na een tydje rijden weer terug bij af en slipt / schokt hij weer

bij veel merken bmw audi mercedes en volvo wordt er gebruik gemaakt van longlife bakolie dit betekend dat het vaak niet vervangen hoort te worden .

in de praktijk zeg ik als iedereen zijn bakolie om de 120.000 km zou verversen zouden de versnellingbaken een stuk langer storings vrij rijden .

Geplaatst: 04.04.2011 - 13:32
door Niels_#
Marky schreef:Hoi Niels,

Is er al iets veranderd (verbeterd hopelijk) aan de situatie?

Ben benieuwd!
Ja en nee :wink: Ik heb nog geen actie ondernomen behalve links en rechts informatie inwinnen. Aan de andere kant is het ook niet meer voorgekomen. Misschien dat om de zes maanden een software update a 25,- de oplossing is :lol:

Moderne automaatbakken zijn complex en daarbij kunnen "specialisten" je vanalles op de mouw spelden. Een betrouwbare specialist is dus een must. Ik ben van plan om twee bedrijven die mij zijn geadviseerd een diagnose te laten stellen om te kijken wat er uit komt maar momenteel heb ik weinig tijd. Gelukkig rijdt de V70 momenteel veel snelweg zodat de 3e versnelling die eventueel het probleem geeft weinig gebruikt wordt.

En om eerlijk te zijn zit ik ook wel eens te denken om em in te ruilen....

Geplaatst: 04.04.2011 - 14:56
door spooky202
Uit welk jaar is je auto?

Ik weet dat er in de beginjaren van de V70N problemen waren met de eerste Geartronics. Symptomen waren het doorschieten in toeren bij schakelen van 2-3 of 3-4 en soms schokkerig schakelen bij deze versnellingen. Hier is een simpele modificatie voor.

Let wel, geldt alleen voor GT's in de eerste modeljaren!

Geplaatst: 04.04.2011 - 21:58
door Niels_#
Het is geen GT. Omdat een kapotte automaatbak mijn grootste angst is (op het gebied van auto kosten...) ben ik nogal selectief geweest in mijn keuze:

Weinig kilometers (alhoewel dat misschien toch niet de beste keuze was..)
Geen trekhaak
Geen GT (Omdat de conventionele beter te boek zou staan)

Aan alles voldoet de auto maar het bleek geen garantie voor een probleemloze bak helaas (alhoewel het probleem zich niet meer heeft voorgedaan).

Zoals eerder genoemd kan randapparatuur de boosdoener zijn. Zelfs een defecte LMM kan voor schakelproblemen zorgen bijvoorbeeld. Daarom ben ik bang om opgelicht te worden met één of andere zg. revisie van 2500,- waarbij men achter de schermen een onderdeel van een paar tientjes heeft vervangen bijvoorbeeld. Of dat je een regelunit laat vervangen a 1500,- en dan blijkt het toch uiteindelijk in de bak te zitten.

Er moet dus naast een juiste ook een eerlijke diagnose gesteld worden. Wordt vervolgd :wink:

Geplaatst: 05.04.2011 - 09:27
door swissnomad
Zoals ik gisteren al schreef in het topic "automaat spoelen";
Bekende problemen bij de 60/70/80 serie AT's & GT's, helaas...
Volgens een (oud)Volvo chefmonteur is het een heel goed idee om de AT's van deze series elke 70.000km te spoelen, wat op zich best een duur grapje is.

Je pompt namelijk een dusdanige hoeveelheid nieuwe olie door een AT tot de olie die retour komt weer helder van kleur is. Dit grapje kan, alleen al aan olie, rond de 200 eu uitkomen.

Een tweede probleem wat ik zelf met de AT's heb ondervonden is een slechte massa op de bak. Dit zorgt (vaak) ook voor de door jou genoemde problemen/kuren en dit is een stukje goedkoper qua oplossing: 7 gekartelde rivetten doen wonderen...

De tip voor de rivetten:
Aan weerszijde van op de spatborden zitten 3 kabels die vastgeschroefd zitten op de schutborden. Deze schutborden zijn in de fabriek gespoten en daarop zijn de kabels van je massa geschroefd. Nou wil massa en autolak niet heel goed samen gaan.
Zet je kontakt van je auto aan en schroef, één voor één de kabels los, zet er een gekartelde rivet (M6 of M8, ben ik ff niet helemaal zeker) onder en schroef de kabel weer vast. Doe dit kabel voor kabel om storingen in je boordcomputer te voorkomen!
De laatste kabel is de grote kabel die direct aan de frontzijde op de AT geschroefd is - Dit is, geloof ik zo ff uit het hoofd, een M10 of M12.

Als alles weer netjes vastzit, wat ongeveer een 10 minuutjes duurt, zou je mogelijk een wezenlijk verschil in schakelen en trekkracht kunnen beleven. Is dit het geval dan is je olie nog goed (genoeg) en was het dus inderdaad een massa probleem zoals het bij mijn V70 D5, mijn pa's XC70 D5 en twee andere V70's (T5 & 2.5T) was...

Succes met zoeken!

Geplaatst: 05.04.2011 - 11:06
door Niels_#
Top!

Ga ik zeker proberen :D

Geplaatst: 05.04.2011 - 20:53
door Niels_#
Goed, vanmiddag direkt even de (zes) massa draden (beide kanten) voorzien van kartel ringetjes. De massa verbinding aan de bak kon ik niet vinden :?:

Iemand een fotootje?

Geplaatst: 06.04.2011 - 12:24
door swissnomad
Hey Niels

Hier even twee fotootjes van mijn D5; het ideale fotomodel. Bij een benzine uitvoering zit er wat meer materiaal voor de grote bout op de AT (denk aan turboslangen etc.)

Het bovenaanzicht van de motor waarbij het rode cirkeltje de plaats van de bout markeert:
Afbeelding

Detail foto - let wel even op dat bij mij de bout die in de AT stak dol gedraaid was en dat we de kabel hebben verlegd naar een ander massapunt - de originele aansluiting is wederom rood en gemarkeerd met een "1." en de nieuwe aansluiting die we hebben gemaakt/gebruikt is het oranje cirkeltje gemarkeerd met een "2."
Afbeelding

Ik hoop dat je er wat mee kunt!