Pagina 1 van 1
Massaprobleem?
Geplaatst: 06.03.2011 - 21:05
door Antraciet
Hallo allemaal
Vandaag voor de tweede keer lege accu. Ja accu is doorgemeten en goed bevonden. Ik verdenk de tellerunit omdat de klok snel achteruit liep en dit waarschijnlijk stroom wegtrekt. Tevens doet het grootlichtlampje(die blauwe) het de ene keer wel en de andere keer niet
Wie o wie?
Alvast bedankt Arjen
Geplaatst: 06.03.2011 - 22:38
door Gast
Kijk eens bij:
www.ets1.nl
Succes.
Geplaatst: 07.03.2011 - 08:10
door dieselpower
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... light=ets1
Ik herken het probleem van een achteruit lopende klok (zie link) echter had ik daardoor geen problemen met de accu.
Misschien is je accu niet leeg maar verstoord een defecte tellerunit je canbus electronica waardoor de auto "denkt" dat je accu leeg is :?
Geplaatst: 07.03.2011 - 09:50
door Iroll
Meet eerst de laadstroom eens stationair met een multimeter aangesloten op de accupolen. Moet zo rond de 14volt zitten. Kan zijn dat de dynamo niet voldoende bij laad.
Geplaatst: 07.03.2011 - 22:23
door Antraciet
Iroll schreef:Meet eerst de laadstroom eens stationair met een multimeter aangesloten op de accupolen. Moet zo rond de 14volt zitten. Kan zijn dat de dynamo niet voldoende bij laad.
Zit op 13.9
Geplaatst: 07.03.2011 - 23:58
door Iroll
Zit op 13.9
Is niet helemaal optimaal meer, maar moet nog kunnen.
Je kan nog even checken hoeveel ampere aan lekstroom je hebt door de multimeter op 10A te zetten, massakabel loshalen van de accu en de mm tussen minpool en massakabel aansluiten. Veel meer als 0,03A aan lekstroom mag dat niet zijn. Uiteraard meten met motor en alle stroomverbruikers uit.
Geplaatst: 08.03.2011 - 00:31
door M@rcel
Iroll schreef:Zit op 13.9
Is niet helemaal optimaal meer, maar moet nog kunnen.
Je kan nog even checken hoeveel ampere aan lekstroom je hebt door de multimeter op 10A te zetten, massakabel loshalen van de accu en de mm tussen minpool en massakabel aansluiten. Veel meer als 0,03A aan lekstroom mag dat niet zijn. Uiteraard meten met motor en alle stroomverbruikers uit.
Pas op dat je je meter niet opblaast!
De juiste methode om de ruststroom te meten is:
Contact uit en de auto een uurtje laten staan met de achterklep open. Vervolgens meter aansluiten op accu en accuklem en dan pas de accuklem loshalen.
Zo voorkom je dat inschakelverschijnselen je meter om zeep helpen.
De auto een uurtje laten staan is noodzakelijk om alle systemen de kans te geven tot rust te komen. Als je de klep pas open maakt na dit uurtje komt de auto weer uit deze ruststand, vandaar: uurtje wachten met open klep.
Geplaatst: 08.03.2011 - 22:36
door Volvo_T5
Cem regelt de laadstroom (dynamo) afhankelijk van toeren .
Canbus storing kan de oorzaak zijn .
Geplaatst: 08.03.2011 - 22:49
door V70 T5 assen
Laat eerst de tellerunit repareren , dat gaat meestal van kwaad tot erger.
http://boardreader.com/thread/Electroni ... eXri0.html
Hier staat ook het 1 en ander.
Geplaatst: 08.03.2011 - 22:57
door Antraciet
Ik heb de auto net 2 maanden Heb wel gezien dat er een nieuwe dynamo opzit. Kan het daar mee te maken hebben? Zo net terug uit Lochem Samen met Jasper even gekeken maar helaas geen draadbreukje of zo zit toch echt in de tellerunit Morgen maar eens kijken wat de dealer zegt denk soldeerpuntje zwak of zo maar daar heb ik geen sjoege van. Denk dit omdat na demotage van de unit en het weer terugplaatsen de klok weer deed denken aan een tijdbom. Na een klap tegen de tellerunit deed hij weer normaal en deed het grootlichtlampje het weer
Geplaatst: 09.03.2011 - 00:04
door Volvo_T5
Ken je de "Budulan methode" ?
http://www.volvo-forums.com/t13321-dash ... oblems.htm
Bij ets1 of actronics wordt ook ongeveer hetzelfde gedaan , bij ets1 rond de 150 en bij actronics rond de 300 euro .
Als je iemand weet met de benodigde apparatuur ben je zeker ggoedkoper uit. Soldeerpunten moet je ook in jouw geval zeker controleren!
Geplaatst: 09.03.2011 - 00:18
door Antraciet
Nee sorry nooit van gehoord. Zal het aan de specialist voorleggen
Dankjewel
Geplaatst: 09.03.2011 - 12:07
door M@rcel
Volvo_T5 schreef:Ken je de "Budulan methode" ?
http://www.volvo-forums.com/t13321-dash ... oblems.htm
Bij ets1 of actronics wordt ook ongeveer hetzelfde gedaan , bij ets1 rond de 150 en bij actronics rond de 300 euro .
Als je iemand weet met de benodigde apparatuur ben je zeker ggoedkoper uit. Soldeerpunten moet je ook in jouw geval zeker controleren!
Dank je voor deze link!
Geplaatst: 14.03.2011 - 23:11
door Antraciet
Ik weet niet of het hier kan/mag , maar even het volgende;
Het is algemeen bekend dat de tellerunits van modeljaren 2001-2003 problemen geven . Is dit niet te verhalen op volvo? Je mag toch verwachten dat een tellerunit net zo lang meegaat als de rest van een auto?