Pagina 1 van 1
Ontsteking
Geplaatst: 08.03.2011 - 10:57
door Ger144
Om de spanning op de bobine te vergroten tijdens de start, wil ik een extra spanningsbron koppelen tussen het startrelais en de plus van de bobine. bv. 3 of 4 batterijen van 1.5 volt. Om ervoor te zorgen dat het startrelais niet tijdens het rijden bekrachtigd wordt, plaats ik een diode tussen de batterijen en startrelais.
Graag commentaar en wie weet welke diode geschikt is?
Geplaatst: 08.03.2011 - 11:36
door Iroll
Ik neem aan dat het een 144 betreft? Als ik het goed begrijp krijgt je bobine te weinig spanning? Dan zou ik dat eerst oplossen en niet aan symptoom bestrijding doen. Als het stroomcircuit en bobine in orde zijn dan is een extra spannings bron nergens voor nodig. Vaak ligt een spanningsverlies aan teveel weerstand in de zekeringkast door geoxideerde contacten. Maak die goed schoon met contactspray en vervang de zekeringen.
Geplaatst: 08.03.2011 - 11:41
door ferdy
Als het goed is wordt standaard de voorschakelweerstand overbrugd bij starten?
Geplaatst: 08.03.2011 - 18:17
door B-lennium
Blauwe bosch bobine kopen, voorschakelweerstand is dan niet nodig. Een slecht ontsteking help je niet met een paar batterijen.
Geplaatst: 09.03.2011 - 20:49
door Ger144
Blauwe bosch zit erin.
Probleem is dat de startmotor heel langzaam ronddraait, waardoor
hij juist meer stroom vraagt. Overigens wist ik niet dat de 144 een voorschakelweerstand heeft.
En wil ik toch de spanning op de bobine meten tijdens het starten.
Wordt vervolgd.
Geplaatst: 09.03.2011 - 22:24
door Boele
Startmotor van een nieuwer type pakken?
Geplaatst: 10.03.2011 - 09:53
door Iroll
Ik zou het ook eerst eens in de startmotor zoeken. Die is vrij makkelijk te vervangen, nieuwer type is idd beter vanwege wat meer vermogen. Ook even de massa aaansluiting op het blok nakijken. Er loopt een massa kabel van onderzijde blok naar het chassis, die kan geoxideerd zijn.
Geplaatst: 10.03.2011 - 22:43
door whitehorsekart
Het is bijna altijd de massverbinding met het blok en het chassis. Ik heb al jaren een extra kabel van de minpool van de accu naar het motorblok.
Geplaatst: 10.03.2011 - 23:16
door abbabak1
En/of de startmotor schoonmaken en van nieuw vet voorzien. En bij je ontsteking zou ik een 123 overwegen. Ik vond het een echte grote verbetering
Geplaatst: 11.03.2011 - 18:36
door Ger144
Ik heb inderdaad nog een tweede startmotor. Wel van hetzelfde kaliber, maar schoongemaakt en opnieuw gevet zeker te proberen.
De spanning tussen de plus van de bobine en massa daalt tijdens het starten van 12.6 naar 9.8 volt...
De kontaktpunten zijn vervangen door een magneetonderbreker (voor iets meer dan 50 euro incl.) en ben daar zeer tevreden over.
Geplaatst: 11.03.2011 - 21:32
door Trucker
Nu ik dit lees... wil graag als oud automonteur u er even op wijzen dat er ook rode bosch bobines zijn.
En als ik het goed het werkt die op een spanning van 9 volt, als je dan gaat starten schakel deze zijn voorschakel weerstand UIT
zodat dan de volle spanning die dan over blijft op de bobine komt en zo maximale kracht kan geven aan de vonk.
Verder wil ik even aangeven dat als de bobine goed werkt deze een spanning op de bobine kabel (na de stroomverdeler) geeft van 26K
dit is voor heel moeilijk te meten zonder speciale meters, als de spanning niet tussen de 20K en de 26K ligt kan dat ook de problemen geven.
Geplaatst: 12.03.2011 - 13:24
door Ger144
De secundaire spanning die de bobine afgeeft kan ik inderdaad niet meten.
De blauwe bosch, om daar op terug te komen, geeft naar mijn weten niet meer spanning af, maar kan de hogere toerentallen aan, zonder "misfire".
Toch wil ik de extra spanningsbron proberen, al is het maar eenmalig.
Helaas zit ik op deze mooie zaterdag op het werk.
Geplaatst: 12.03.2011 - 13:35
door Iroll
Ik zou de oorzaak aanpakken, niet de symptomen. Door die batterijen gaat de startmotor niet harder draaien. En door de eventuele gebrekkige massaverbinding kan je ook kortsluiting cq brand krijgen door oververhitting, de boel kan flink verhit raken door de overgangs weerstand.
Geplaatst: 14.03.2011 - 21:51
door Trucker
Iroll schreef:Ik zou de oorzaak aanpakken, niet de symptomen. Door die batterijen gaat de startmotor niet harder draaien. En door de eventuele gebrekkige massaverbinding kan je ook kortsluiting cq brand krijgen door oververhitting, de boel kan flink verhit raken door de overgangs weerstand.
Wat jij schrijft is helemaal waar........
ik zou ook eerst kijken naar alle massa verbindingen, en ook er voor zorgen dat de plaatsen waar de massa kabel aan de carosserie zit goed schoon zijn (eventueel blank schuren) en na montage met blankelak of vasaliene af dekken.
Geplaatst: 16.03.2011 - 19:36
door Ger144
Voor alle duidelijkheid: de externe spanningsbron tussen startrelais en bobine zorgt voor een verhoogde primaire spanning op de bobine en zorgt niet dat de startmotor meer spanning krijgt.
En inderdaad...alle kontakten en massa-verbindingen moeten schoon zijn.
Geplaatst: 17.03.2011 - 10:59
door Ger144
Andere startmotor gemonteerd en inderdaad hij draait aanmerkelijk sneller. Edoch, pas bij de tweede keer starten springt de motor aan, schudt flink en draait vervolgens mooi stationair.
Vreemd is wel, en dat heb ik altijd gevonden, dat de motor koud het "mooist" draait.
Geplaatst: 17.03.2011 - 11:04
door retsok
Ger144 schreef:Blauwe bosch zit erin.
Probleem is dat de startmotor heel langzaam ronddraait, waardoor
hij juist meer stroom vraagt. Overigens wist ik niet dat de 144 een voorschakelweerstand heeft.
En wil ik toch de spanning op de bobine meten tijdens het starten.
Wordt vervolgd.
Je hebt zelf de oorzaak van het startprobleem al gevonden. Dus, ligt het voor de hand dat je daar wat aan gaat doen. Een andere startmotor erop en gaan.
Als je voor een sterkere vonk wilt gaan moet je niet de ingangs spaning verhogen maar de electroden van de bougie iets krapper afstellen.
Dat doen wij bij onze LPG Volvo's ook. Werkt perfect, vooral bij de 164.