Pagina 1 van 2
distributieriem
Geplaatst: 09.03.2011 - 19:02
door charly
Beste forum en Volvo-techneuten,
Eerstweeks ga ik (toch als niet-totaal onkundige) zelf de distributieriem vervangen op mijn V70 D5 2002 Auto (+ 310.000km). Ik plaats het onderwerp hier omdat ik niet weet of dit reeds in detail vroeger werd behandeld. De bedoeling is dat ik een eventuele correctie mag ontvangen van iemand die het met onderstaande montagegegevens niet zou eens zijn.
1. Onderdelen : RIEM - RIEMSPANROL (Met NIEUWE BOUT) - LOSSE ROL (Met NIEUWE BOUT) - 4 NIEUWE MONTAGEBOUTEN VAN DE KRUKASRIEMSCHIJF
2. Aantrekmomenten : Losse rol = 25Nm / Spanrol = 27Nm / 4 Bouten krukasriemschijf = 35Nm + 50° / Centrale bout krukasriemschijf = 300Nm
3. Vragen :
a. Wordt de centrale krukasbout ook vervangen en geborgd met Loctite?
b. Wordt de waterpomp best altijd vervangen?
Zijn er nog andere belangrijke zaken - buiten de juiste positie van TDC natuurlijk - waar op dient gelet te worden?
Bedankt voor uw medeleven.
Geplaatst: 09.03.2011 - 22:08
door edraket
Centrale bout altijd vervangen, en hoeft niet geborgd te worden met Loctite. Je wilt hem de volgende keer ook weer los hebben en dat vat dan niet mee ondanks dat je de lichte variant zou gebruiken (220). Waterpom beste wel vervangen. De boel is toch los en kost ook niet zoveel. Als hij bij 150K niet is vervangen moet hij zeker vervangen worden.
Enne, neem de rollen van de multiriem met de riem zelf ook mee. Het komt niet zelden voor dat deze eraf loopt en zo de D-riem meeneemt met alle gevolgen van dien.
Geplaatst: 09.03.2011 - 22:55
door Gast
Centrale bout vervangen? Niet nodig, is geen rek bout!
Ik borg ze met locktite.
Geplaatst: 10.03.2011 - 09:28
door edraket
Het is geen rekbout, maar waarom zo'n kritische bout niet vervangen voor die paar euro! Er is wel flink aan getrokken in de loop van de tijd. Locktite wordt niet voorgeschreven en is ook niet nodig. Als het weer los moet heb je een probleem. Het kan ongelooflijk vast zitten en het heet stoken van die bout tzt is geen goed idee!
Geplaatst: 10.03.2011 - 20:14
door volvo-jan
centrale
moer van de krukas. het is een moer en geen bout

, hoef je ook niet te vervangen.
waterpomp ook vervangen is het verstandigste, het is ongeveer een 15-30min meer werk, maar je heb alles toch al los liggen
Geplaatst: 11.03.2011 - 14:40
door Voorn
En ja, ook meteen waterpomp vervangen:-)
Geplaatst: 11.03.2011 - 16:33
door Pitte
Ik ga het eerstdaags ook doen,dus riem,rollen,waterpomp,multi V riem + rollen maar de krukasbout gaat er terug op zonder loktite!
Geplaatst: 11.03.2011 - 18:36
door Dieselaar
...krukasmoer ga je wel vervangen maar niet vastzetten met loctite...
Geplaatst: 11.03.2011 - 18:42
door Gast
volvo-jan schreef:centrale
moer van de krukas. het is een moer en geen bout

, hoef je ook niet te vervangen.

:oops: Volvo-Jan, heel goed, je hebt helemaal gelijk het is een moer............... ai!
Geplaatst: 11.03.2011 - 18:43
door Gast
Dieselaar schreef:...krukasmoer ga je wel vervangen maar niet vastzetten met loctite...
Heb je gekeken hoe vast ie moet? Drupje locktite kan geen kwaad.
Geplaatst: 11.03.2011 - 19:41
door edraket
Nou als jij 300Nm niet vast genoeg vind...
Geplaatst: 11.03.2011 - 19:56
door Gast
Dat wel, maar er zijn maar weinig momentsleutels die dat halen.
Dus drupje locktite en luchtsleutel werkt prima. Zowel ik als in mijn kennisenkring nog nooit een probleem gehad.
Geplaatst: 11.03.2011 - 20:25
door Pitte
Dieselaar schreef:...krukasmoer ga je wel vervangen maar niet vastzetten met loctite...
Neen ik herbruik de oude MOER en als je die met 300Nm vastzet heb je dacht ik geen loctite nodig!!
Geplaatst: 12.03.2011 - 00:36
door Thijs
Better safe then sorry. Drupje kan net voorkomen dat ie losloopt, en zal hem niet zo vast zetten dat ie niet meer los wil.
Geplaatst: 12.03.2011 - 17:14
door charly
Ben al zeer tevreden met de reacties. De mentale steun alleen al zal samen met de nieuwe onderdelen en de momentsleutel wonderen doen.
Alleen dit nog : zijn er onderdelen op de alternatieve markt verkrijgbaar? 't Is maar dat ik prijs van de Volvo-doosjes reeds ken en dat ik ook vermoed dat Volvo de riemen en de waterpomp ook niet zelf zal maken.
Nogmaals bedankt voor de interesse.
Geplaatst: 13.03.2011 - 12:13
door Pitte
Ik heb alles(2 riemen + al de rollen en de waterpomp van het merk Gates USA)gekocht in USA bij
rockauto.com voor $ 204 = 146,73EUR!
Wel invoer-rechten betalen van 10.00EUR
Geplaatst: 13.03.2011 - 18:29
door charly
Nog een vraagje in verband met de waterpomp. Ik kan in mijn documentatie ofschoon er vermeld staat :" ... in a diagonal sequence to the specified torque ...", het exacte aanhaalmoment van de bouten niet vinden. Heeft iemand deze gegevens?
Bedankt.
Geplaatst: 14.03.2011 - 08:39
door HansEindhovenV70
voor het vervange4n van de distributieriem is het niet nodig om de Pulley te verwijderen. Je kunt een plastic kapje verwijderen waarna de riem er tussendoor kan.
Geplaatst: 14.03.2011 - 09:41
door Thijs
Niet als je de pomp netjes wil vervangen Hans!

Geplaatst: 14.03.2011 - 13:25
door edraket
HansEindhovenV70 schreef:voor het vervange4n van de distributieriem is het niet nodig om de Pulley te verwijderen. Je kunt een plastic kapje verwijderen waarna de riem er tussendoor kan.
Dit gaat wel over een diesel!